۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۵۶۵۹۸۶
تولیت آستان قدس رضوی:

سنگ زیربنای شهر اسلامی، توحید و یکتاپرستی است

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه اینکه سنگ زیربنای شهر اسلامی، توحید و یکتاپرستی و توجه به خداپرستی است، گفت: معنویت، عقلانیت، عدالت اجتماعی و اخلاق از مهمترین شاخصه های شهر اسلامی است.
تولیت استان قدس رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در نشست تفسیر موضوعی قرآن کریم که امروز سوم خرداد درحرم رضوی برگزار شد، به بررسی سوره یاسین که قلب قرآن نامیده می شود پرداخت.

وی با اشاره به معنای متفاوت کلمه فاکهون در ابتدای این سوره که به معنای تفکر است و به گفتمان لذت بخش اهل بهشت اشاره دارد، اظهار کرد: در واقع اصحاب بهشت مشغول شادی و سرور و نشاط هستند و فاکهون در مرتبه نخست به معنای تفکر و در مرتبه بعدی به معنای میوه های بهشتی  است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نعمتها سه قسم هستند، تصریح کرد: قسم اول آنهایی است که وجود دارند و برای پذیرایی از مهمان آماده است و دسته دوم نعمت هایی است که موجود نیستند و انسان ها آرزو می کنند که داشته باشند و قسم سوم شامل آن دسته از نعمت هایی است که موجود نیست و در عین حال افراد آرزوی آن را نیز ندارند بلکه از وجود این نعمت های بی خبرند اما خداوند از کرم خود  به انسان ها این نعمت ها را می دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه درباره چرایی نامگذاری سوره یاسین به قبل قرآن گفت: در واقع  اساس آرامش بخشی برای انسان این است که در پرتو عنایت حضرت حق و نعمت های بهشتی قرار گیرد و یکی از نعمت ها سلامی است که از جانب حق به انسان می رسد و در آیات این سوره به پیامبر(ص) سفارش شده است که به مومنان ما سلام کن که به دلیل آرامش توأم با سلام در این سوره سبب شده است که قلب قرآن نامیده شود.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که مقصد برخی بهشت است اما مقصود آنها این موضوع نیست، تصریح کرد: بین مقصد و مقصود تفاوت وجود دارد و مقصود لقاء الله است و بهشت مقصد است و مقصود رضای پروردگار است و از طرفی رضای الهی در رضایت اولیای او است.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این مطلب که ما به دنبال سلامت در زندگی هستیم، بیان داشت: برای رسیدن به این هدف در ابتدا باید بدانیم که آرمان شهر بشری دارای چه ویژگی هایی است و شهر سالم چه شهری است؟

وی با بیان اینکه سنگ زیربنای شهر اسلامی، توحید و یکتاپرستی و توجه به خداپرستی است، اظهار کرد: از مهمترین شاخصه های شهر اسلامی می توان به معنویت، عقلانیت، عدالت اجتماعی و اخلاق اشاره کرد که اگر جامعه ای مبتنی بر این گزاره ها باشد شهر اسلامی است و در عین حال این شهر دست یافتنی است.

تولیت آستان قدس رضوی مسیر سعادت انسان ها را در آرمان شهر اسلامی و رسیدن به دارالسلام در رابطه با خود، خدا، دیگران و با عالم هستی تعریف کرد که هر کسی که این چهار رابطه را اصلاح و تنظیم کند به سعادت می رسد./934/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات