۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۲
کد خبر: ۵۶۵۹۹۷
آیت الله مصباح یزدی:

دنیازدگی مانع انجام تکلیف و سبب انحراف انسان از مسیر حق می شود

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که در فرهنگ اسلامی دنیا زدگی آفت بزرگی است و مانع از انجام وظایف انسان می شود، گفت: آنچه در آیات و روایات با عنوان دنیا مورد مذمت واقع شده دوست داشتن زندگی دنیوی و دلبستن به آن است.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پنجشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، با بیان این که گناه سعادت ابدی انسان را از بین می برد، گفت: یکی از عواملی که سبب می شود تا انسان با وجود علم داشتن دچار گناه و انحراف از مسیر حق شود دنیا زدگی و حب دنیا است.

وی افزود: در فرهنگ اسلامی دنیا زدگی آفت بزرگی است و مانع از انجام وظایف انسان می شود، آنچه در آیات و روایات با عنوان دنیا مورد مذمت واقع شده دوست داشتن زندگی دنیوی و دلبستن به آن است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این این که مسائل خوب و بد اخلاقی به رفتارهای اختیاری انسان مربوط می شود، اظهار داشت: از نظر هستی شناسانه دنیا و همه آفریده های خداوند متعال خوب است اما بحث در اعمال و رفتار انسان نسبت به مسائل است که به خوب و بد تقسیم می شود.

وی ادامه داد: غذا خوردن و میل داشتن به آن بد نیست اما رفتار انسان در افراط و تفریط نسبت به این موضوع بد و نادرست محسوب می شود، از این رو کیفیت تعامل با اشیا موضوع اخلاق است و الا خود اشیای عینی بحث خلاقی ندارد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که خداوند متعال در انسان استعدادهای بسیاری قرار داده تا به کار گرفته شود و روح انسان تکامل پیدا کند، ابراز داشت: با تکامل انسان لیاقت دریافت رحمت ویژه الهی ایجاد می شود.

وی عنوان کرد: امیرمؤمنان می فرماید دنیا تجارتخانه اولیای الهی است که اگر انسان کاری در این دنیا انجام ندهد نمی تواند ترقی کند، دنیا برای انسان پرورشگاه و آزمایشگاه است؛ مرگ و زندگی آفریده شده تا انسان ها آزموده شوند که چگونه عمل می کنند و چه کسانی استعداد دارند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر انسان به دنیا به عنوان محل آزمایش نگاه کند به هیچکدام از مظاهر دنیوی دلبسته نمی شود، خداوند متعال انسان را آفریده که به بهشت برود و راه رفتن به بهشت سربلند بیرون آمدن از امتحانات دنیوی است.

وی اضافه کرد: اگر هدف را بدانیم تنها به دنبال انجام تکلیف و وظیفه مورد رضایت الهی خواهیم بود، انسان برای رسیدن به بهشت و جایگاه عالی در قیامت باید ایمان داشته و سعی و تلاش لازم را انجام دهد چرا که با تنبلی کاری به پیش نمی رود، نگاه انسان به دنیا نباید به عنوان اصالت باشد بلکه باید آن را ابزاری برای رسیدن به سعادت ابدی بداند./1323/

ارسال نظرات