۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۵۶۶۱۳۳
استاد حوزه و دانشگاه:

روحانیان در منابر از منابع متقن و مستند بهره بگیرند

حجت الاسلام احمدی بر مخاطب شناسی همچنین شناخت فرهنگ ها و آداب مختلف از سوی مبلغان تأکید کرد و برنامه ریزی در این زمینه را ضروری دانست.
حجت الاسلام احمدی معاون آ‌موزش بعثه

حجت‌الاسلام حمید احمدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که براساس توصیه های روایی و سنت علمای گذشته اصل اولیه در تبلیغ دینی اخلاص است، اظهار کرد: مبلغان نباید در تبلیغ دینی از بحث اخلاص و قصد قربت غافل شوند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به محتوای مورد استفاده از سوی مبلغان در منابر گفت: مخاطب شناسی که در گذشته به عنوان ذائقه مخاطب از آن یاد می کردند برای ایجاد محتوا بسیار مهم است یعنی این که مبلغ باید در نظر گیرد که سخنش را در چه محیط و مکانی بیان می کند.

وی ادامه داد: گرچه متون دینی تشیع چه از جهت معصومین و چه از نظر قرآن کریم دارای مفاهیم فراوانی هستند و به حقانیت همه آنها نیزاعتقاد داریم اما همه آنها را نمی توان در هر مکانی و محیطی و برای هر مخاطبی بیان کرد که در این زمینه نیازمند کار جدی تر هستیم.

مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با تصریح بر این که مبلغی موفق است که فرهنگ ها و آداب مردم را به خوبی بشناسد، افزود: این که پیامبر اکرم(ص) می گوید ما به لسان قوم صحبت می کنیم فقط شامل لغات نیست بلکه شامل ادبیات متناسب با قوم نیز می شود بنابراین مبلغ باید میان مخاطب دانشجو با مخاطب مسن تفاوت قائل شود زیرا هرکدام ادبیات خاص خود را می طلبند.

حجت الاسلام احمدی ادامه داد: منابع مورد استفاد مبلغ نیز باید مورد اتقان و اعتماد باشد زیرا مبلغ می خواهد به تبلیغ دین بپردازد در نتیجه باید از متون اصلی دینی استفاده کرد؛ چنانچه امام رضا(ع) بیان کرده اند مردم باید محاسن دین خدا را بدانند که برای بیان محاسن دین باید از منابع متقن استقاده کرد اما در برخی موارد مبلغان گفته های خود را به افرادی استناد می دهند که قابل اعتماد نیستند.

وی ادامه داد: امروزه کتاب های دینی فروان و دسترسی به آنها نیز به دلیل وجود فضای مجازی آسان است اما مبلغ به عنوان راوی دین باید به این نتیجه رسیده باشد که مطلبش سخن پیامبراکرم(ص)، ائمه معصوم(ع) و خداوند است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: استفاده از مداحی در مراسمات عزدارای بسیار مهم است اما اگر مداحی، محور شود آسیب های فراوانی به همراه خواهد داشت زیرا در این صورت برای مردم احساسات بدون پشتوانه ایجاد می شود که مشخص نخواهد بود آخر این مسیر به کجا خواهد رسید.

وی ادامه داد: این که گفته می شود مداحی نباید محور باشد منظور این نیست که روحانیت باید محور قرار گیرد بلکه منظور این است که هدف باید معرفت افزایی باشد و چنین کاری از بسیاری مداحان کمتر ساخته است بلکه بیشتر آنها در زمینه جنبه احساسات استعداد دارند در نتیجه یک روحانی می تواند در زمینه معرفت زایی در میان مردم به مداح کمک کند./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات