۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۵۶۶۱۴۲
استاد حوزه علمیه قم تبیین کرد؛

حضرت خدیجه اسوه وفاداری و ایثار

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی گفت: حضرت خدیجه(س) با آن موقعیت اجتماعی و ثروت فراوان تمام اموال خود را در سخت‌ترین شرایط اقتصادی برای یاری اسلام و پیامبر هزینه کرد.
حسینی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی استاد حوزه علمیه قم در سلسله جلسات معرفتی ماه رمضان که ظهر امروز در مسجد اعظم قم برگزار شد، با تسلیت سالروز وفات حضرت خدیجه(س) اظهار داشت: صمیمیت، وفاداری و هم‌عهدی پیامبر با حضرت خدیجه به گونه ای بود که بعد از سال‌ها از وفات ایشان، به یاد او بوده و با شنیدن نام حضرت خدیجه منقلب شده و به گریه می‌افتادند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان‌این که در زمان حیات حضرت خدیجه(س) پیامبر با کسی ازدواج نکرد، گفت: از نشانه‌های مسلمانی است که انسان به عهد و پیمان خود وفادار باشد، امروز هم بایستی این منش پیامبر در جامعه پیاده شود و همه مردم نسبت به عهد و پیمان خود با همسرشان وفادار باشند.

وی ادامه داد: در روایات توصیه شده است که در ماه رمضان روابط حسنه را با همسر خود توسعه دهید، بایستی با خانواده و همسر خود خوش‌رفتاری کرد که دست نیاز با سوی دیگران دراز نکنند، چراکه آنها واجب‌النفقه هستند و باید حقوق آنها محترم شمرده شود، برخی توجه ندارند که زنان حتی علاقه‌ای به ابراز نیاز مالی به فرزندان خود ندارند و صرفا خود را نیازمند همسر می‌دانند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی تأکید کرد: پیامبر(ص) هیچ‌گاه از تعریف و تمجید حضرت خدیجه(س) خسته نمی‌شدند، به طوری که حسادت برخی از دیگر همسران پیامبر(ص) را به دنبال داشت.

وی با بیان این‌که فلسفه آمدن همه انبیای الهی برای آسمانی اندیشیدن انسان بوده است، گفت: تعریف و تمجید پیامبر بر اساس سالخوردگی و جوانی و زیبایی کسی نبود، بلکه به خاطر تقوا و ایمان طرف مورد تمجید حضرت قرار می‌گرفت.

وی درباره ایثار و فداکاری‌های حضرت خدیجه(س) بیان کرد: وقتی حضرت با پیامبر(ص) ازدواج کردند، زنان مکه با این بانوی مکرم قطع رابطه کردند، ایشان هم طبعا از این قضیه ناراحت شدند، چراکه انسان ذاتا مدنی‌الطبع است و گرایش به ارتباط اجتماعی دارد و اگر مورد تحریم روابط با دیگر انسان‌ها قرار گیرد، شرایط سختی به جهت روحی برای او به وجود می‌آید، زمانی که این بانو باردار شدند، با حضرت زهرا(س) سخن گفته و درد و دل می‌کردند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: حضرت خدیجه(س) تمام اموال کجای دنیا بانویی به‌خاطر باورهای دینی موقعیت اجتماعی و ثروت فراوان خود را در راه اسلام پرداخت می‌کند.

وی در پایان افزود: این برداشت اشتباهی است که حضرت خدیجه(س) اموال خود را برای مسلمان کردن دیگران خرج کرده است، مگر مردم با رشوه مسلمان شدهاند، خیر بلکه ایشان در سخت‌ترین شرایط اقتصادی، این اموال را در راه یاری اسلام و مسلمانان هزینه کرد./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات