۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۵۶۶۹۸۶
سرمقاله؛

مرزگذاری اصلاح‌طلبان و بازی بد اصول‌گرایان

لاریجانی به لطف شکاف دو فراکسیون اصلاح‌طلب و اصول‌گرا رییس مجلس ماند و شاید این امر ناشی از ضعیف شدن جایگاه او باشد.
عارف و لاریجانی

به گزارش خبرگزاری رسا، در 14سالی که آقای لاریجانی توانسته رییس مجلس شود، این‌بار کمترین رأی را آورد. او پس از حمایت اصول‌گرایان، 147‌رأی کسب کرد در‌حالی‌که رأی خالص او در مجلس 101‌عدد بود.

لاریجانی که در فهرست اصلاح‌طلبان در حوزه انتخابیه قم قرار گرفته بود و در تهران دو یار اصلی‌اش آقایان کاظم جلالی و بهروز نعمتی مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار داشتند در سه سال گذشته دو بار با اصلاح‌طلبان رقابت کرده است.

دقیقاً مانند مجلس نهم که آقایان حداد عادل و لاریجانی هر دو در ائتلاف اصول‌گرایان بودند  با پایداری رقابت می‌کردند اما به محض ورود به مجلس مقابل هم قرار گرفتند. اکنون این داستان به نحوی دیگر دوباره تکرار شد.

این‌بار اما صدایی که به گوش لاریجانی و حامیانش رسید محکم و قوی بود. صدا این بود: لاریجانی به لطف شکاف دو فراکسیون اصلاح‌طلب-اصول‌گرا رییس مجلس ماند و شاید این امر ناشی از ضعیف شدن جایگاه او باشد.

پیامد این رخداد در صحنه سیاست کشور از آن دو پیام مهم‌تر است: زمان اتحاد میانه‌روها و اصلاح‌طلبان به پایان رسیده است. گویا اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیده‌اند که باید مرزی میان خود و حامیان دولت برقرار سازند و در افکار عمومی اتهام شراکت با دولت را از خود بزدایند و رقابت روز چهارشنبه مجلس در همین راستا بود.

نکته دیگر اما بازی بد اصول‌گرایان است که دقیقاً در زمین اصلاح‌طلبان بازی کردند. اگر هدف مرزگذاری با لاریجانی بود، پس چرا در دور دوم از او حمایت کردند؟ و اگر هدف گرفتن امتیاز از او بود، چرا نتوانستند یکی از نواب‌رییس را در اختیار بگیرند. این بازی منفعلانه حکایت از نبود ژنرال‌های اصول‌گرا در مجلس است ، اشتباه محاسباتی و تاکتیکی‌‌ای که آنان را از گردونه خارج و تبدیل به بازیگر منفعل کرد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات