۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۵۶۷۳۰۴
استاد حوزه علمیه تبریز:

زندگی امام علی هم‌سطح فقیرترین مردمان زمان خود بود

حجت الاسلام عالی گفت: امام علي(ع) اگر بر عدالت‌گستری تأکید داشت؛ ابتدا خود در ساده‌زیستی هم‌سطح فقیرترین مردمان زمان خود بود، اگر به مقابله با ظالم اهتمام داشت، در یاری مظلومان پیشگام بود.
حجت الاسلام مهدی عالی

حجت الاسلام مهدی عالی، استاد اخلاق حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت مولای متقیان علی(ع) اظهار داشت: نخستین امام شیعیان دارای ابعاد شخصیتی جامعی بود که هر یک نیازمند بررسی و تفصیل گسترده است.

وی با بیان این‌که تمامی صفات نبوی در وجود مبارک امام علی(ع) تجلی داشته است، خاطرنشان کرد: سراسر زندگانی بابرکت مولای متقیان به عنوان نخستین کسی که به اسلام و رسالت پیامبر اکرم(ص) ایمان آورد، درس حکمت و سعادت برای بشریت است، اگر سخن از عدل علی به میان می‌آید، عدالت به معنای واقعی کلمه را باید متصور بود.

حجت الاسلام عالی با اشاره به این‌که عدل‌گستری و برقراری عدالت در جامعه به عنوان يكي از اصول مهم اسلام و مکتب تشیع شناخته می‌شود، گفت: هدف از بعثت انبيای الهی نیز تحقق عدالت اجتماعي است، عدالت خواهي در همه ابعادش مورد تأکید آیات قرآن و ائمه هدی می باشد.

این استاد حوزه علمیه تبریز با بیان این‌که قرآن كريم فلسفه تشكيل حكومت و بعثت انبيا را اقامه قسط و عدل میان مردم دانسته است، گفت: نظام حقوقي اسلام زير مجموعه نظام اخلاقي است و رعايت كامل احكام و قواعد حقوقي در صورتي كه با نيت خالص و به قصد نيل به كمال و تقرب به درگاه الهی انجام پذيرد، نوعي اطاعت از تكاليف اخلاقي محسوب مي شود.

وی ادامه داد: امام علي(ع) اگر بر عدالت‌گستری تأکید داشت؛ ابتدا خود در ساده‌زیستی هم‌سطح فقیرترین مردمان زمان خود بود، اگر به مقابله با ظالم اهتمام داشت، در یاری مظلومان پیشگام بود، اگر بر برقراری عدل سفارش می‌کرد، با برادرش که خواستار حق مضاعف از بیت المال بود، برخورد کرد.

حجت الاسلام عالی افزود: آن حضرت در حدود 4 سال و 9 ماه حکومت بر جامعه اسلامی عدالت حقیقی را جاری کرد، امام علي(ع) از اشرافي‌گری و تجمل‌گرایی بيزار بود و در جامعه اسلامي كه افرادي فقير دارد، ساده زيستي را از جمله وظايف حاکمان اسلامي مي داند. چنانکه قاضي کوفه را که خانه اي به 80 دينار خريده بود، در ارتباط با سوء استفاده مالي هشدار مي دهد.

استاد حوزه علمیه آذربایجان با بیان این‌که امام؛ عدل و عدالت را يکي از پايه هاي قوام و بقای هر حکومت مي داند، گفت: امام علي(ع) عدالت را تساوي و برابري حق افراد در شرايط برابر تعريف کرده و معتقد است که بنا بر اصل تساوي افراد در خلقت، آزادي و مساوات يک حق بشري و الهي براي همه مردم است.

وی با بیان این‌که مولای متقیان هرگز حاضر نبود براي حمايت اشراف و بزرگان قريش و حتي برادرش عقيل سهمي بيشتر به آنها اختصاص دهد، تصریح کرد: ديدگاه هاي امام دربارة عدل و عدالت و راهکارهاي برقراري آن، انديشه اي جاودانه و ابدي و الگويي منحصر به فرد براي هر حكومت اسلامي است./935/ت۳۰۳/ب۱

ارسال نظرات