۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۵۶۷۵۵۸
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی:

امید داشتن لازمه درک شب قدر است

تولیت آستان قدس رضوی ترجمان لیالی قدر را امید داشتن دانست و گفت: لیالی قدر شب ریزش رحمت الهی است انسان در این شب باید از خداوند ظرفیت طلب کند تا عبد خداوند شود.
حجت الاسلام رییسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، شب گذشته در آستان مقدس امامزاده صالح(ع) گفت: 23 ماه مبارک رمضان افضل لیالی قدر است.

وی افزود: امشب شب بسیار مهمی است به حدی که خداوند لیلةالقدر را برتر از هزار ماه معرفی می‌کند، خداوند این امکان را برای امت پیامبراکرم(ص) فراهم آورد تا ره صد ساله را با درک لیالی قدر یک شبه طی کنند؛ بنابراین اگر قرار نبود از فیوضات، رحمت، کرامت و برکات این شب برخوردار نشویم خداوند انسان را به شب زنده‌داری در شب قدر توصیه نمی‌کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه انسان در سرنوشت خود نقش دارد و می‌تواند سرنوشت بد خود را به بهترین وجه تغییر دهد، ابراز کرد: شب قدر، شب نزول کامل‌ترین کتاب‌ها به کامل‌ترین انسان‌ها است، همه انسان‌ها در این ماه به ضیافت الهی دعوت هستند و خداوند کریم در این ماه میزبان مهمانان ماه رمضان است، خداوند در این ماه می‌خواهد به بندگانش کرامت عطا عنایت کند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه همه انسان‌ها به موجب انسان بودنشان نسبت به سایر موجودات برتری دارند، اظهار داشت: خداوند همه موجودات را برای انسان آفرید تا مسخر او باشند و این مهم مربوط به کرامت ذاتی انسان می‌شود. اما کرامت اکتسابی را که بسیار ارزشمند است می‌تواند از طریق لیلةالقدر، قرآن کریم و پیامبراکرم(ص) دریافت کند بنابراین کرامت اکتسابی در خانه کریمان یافت می‌شود.

وی ادامه داد: گاهی این کرامت را بخشش و گاهی بزرگواری معنا می‌کنند، کسانی که روح و روانشان با خدا ارتباط بیشتر دارند انسان‌های بزرگواری هستند، افرادی که در مواجه با لغزش سریع به سوی خداوند بر می‌گردند و توبه می‌کنند انسان‌های بزرگواری هستند، انسانی که علی رقم خواسته نفسانی از گناه روی بر می‌گرداند از روح و روان بزرگی برخوردار است این انسان در کمال نیاز می‌تواند با بزرگواری اقدام به رفع نیاز نیازمندان کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر اینکه بخشش جلوه کرامت است نه خود کرامت، گفت: انسانی که با کرامت شد می‌بخشد و لازمه این کرامت داشتن ظرفیت است، خداوند به پیامبراکرم ظرفیت و شرح صدر عطا کرد، ایشان فرمودند: هیچ پیامبری همانند من اذیت نشد؛ گاهی برخی افراد در مواجه با آزارها، فقر، تبعیض طبقاتی، فراوانی علم، داشتن سلامتی و غیره دین خود را از دست می‌دهند و این از دست دادن دین نشان از بی ظرفیت بودن روح و روان آنان دارد.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: وجود مقدس امام زمان(عج) در زیارت ناحیه چنین می‌فرمایند: ای حسین؛ تمام ملائکه آسمان و زمین از صبر و بردباری تو در شگفت هستند؛ این صبر و بردباری حضرت نشان از ظرفیت وجودی بالای ایشان دارد، همه اهل بیت(ع) به ما یاد دادند که انسان در عرصه بندگی و عبودیت ظرفیت داشته باشیم. ماه مبارک رمضان، قرائت قرآن کریم، ارتباط و توسل به اهل بیت(ع) و ... سبب می‌شود ظرفیت انسان افزایش یابد.

وی اضافه کرد: آنچه امروز در فلسطین و لبنان از مقاومت مردم مشاهده می‌شود نشان از ظرفیت بالای آنان است و این ظرفیت به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و تقویت روحیه مقاومت حاصل شد، امروز ظرفیت وجودی مردم فلسطین دیگر اجازه نمی‌دهد کسی پای قرار دادی همچون شرم الشیخ را امضا کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه ماه رمضان در وجود ما ظرفیت سازی می‌کند، گفت: اینکه انسان از مال حلال چشم بپوشد او را در برابر مال حرام مقاوم می‌کند.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه غفلت‌ها مانع توجه انسان به خداوند می‌شود، عنوان کرد: این غفلت مختص جوانان نیست بلکه همه مردم در هر سن و مقامی که قرار دارند می‌توانند دچار غفلت شوند برای مثال اگر کسی کاری که می‌توانست انجام دهد ترک کند و کاری را که باید ترک می‌کرد انجام دهد دچار غفلت شده است.

وی ترجمان لیالی قدر را امید داشتن دانست و خاطرنشان کرد: همین که در این شب خداوند به انسان‌ اجازه توبه داده نشان از غفار بودن و رحمت الهی دارد، امشب بهترین فرصت است تا انسان از خداوند ظرفیت وجودی طلب کند کسی می‌تواند عبد خداوند شود که ظرفیت داشته باشد./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات