اصول اساسی منظومه فکری امام خمینی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه امام خمینی(ره) در منظومه گفتمانی و منطق حرکت خود، سه اصل اساسی را مورد توجه قرار داد و بر اساس این اصول قیام کرد و انقلاب با عظمت و شکوهمند اسلامی را به ثمر نشاند، گفت: اصل اول، اعتقاد به حاکمیت دین بود، اینکه دین نه به عنوان سبدی از فعالیتها و در حاشیه زندگی، بلکه باید در متن زندگی و در تمام ابعاد و عرصههای آن جاری باشد. در واقع حاکمیت دین در همه ابعاد زندگی، مهمترین اصلی بود که امام بزرگوار بر پایه آن حرکت کرد و نظریه ولایت فقیه ایشان نیز ناظر به همین اصل بود.
توکل برخدا، قوام حرکت امام خمینی بود
وی افزود: اصل دوم که مقوم حرکت امام بود و تکیهگاه و ستون خیمه آن محسوب میشد، توکل بر خدا بود. ایشان در توکل و تکیه به خدا، مردی بینظیر و شخصیتی بیهمتا به شمار میرفت و آنقدر محکم و استوار، با صلابت، با ایمان و قاطعانه، با تکیه به خدا و توکل بر او حرکت میکرد که شاید اطرافیان و کسانی که با فضای جامعه آن روز آشنایی داشتند، باور نمیکردند که امام از جریانهای مخالف و هجمههای پیرامون خود آگاهی داشته باشد؛ در صورتی که امام بهتر از آنها از شرایط مطلع بود، ولی چون به خدا تکیه و توکل داشت، از هیچ چیز نمیترسید.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه باور به مردم و ظرفیتهای مردمی، اصل سوم منظومه فکری و گفتمان امام را تشکیل میداد، اضافه کرد: امام با همه وجود مردم را میپذیرفت و در آغاز حرکت و قیام خود در سال ۴۲ فرمود سربازان من کودکانی هستند که تازه به دنیا آمده و در گهوارههای خود آرمیدهاند. این سخن نشان از اعتماد به مردم دارد و رمز موفقیت امام نیز در این نهفته بود که مردم را به تمام معنا باور میکرد.
حجت الاسلام قطبی تصریح کرد: امام از ابتدای قیام خود در سال ۴۲ تا پیروزی انقلاب و حوادث پس از آن، اگرچه با مشکلات و فراز و فرودهای متعدد و جریانهای بسیار پیچیده مواجه بود، ولی همواره بر اساس سه اصل حاکمیت دین در تمام ابعاد زندگی، توکل بر خدا و باور به مردم حرکت کرد و پیش رفت. ایشان در اوج موفقیتها از مردم فاصله نگرفت و در عمق سختیها و مشکلات نیز مردم را فراموش نکرد. تکیهگاه او، خدا؛ ظرفیت او، مردم و منطق او، حاکمیت دین در جامعه بود. این سه اصل در کنار یکدیگر، معیاری در اختیار امام قرار داد که باعث شد هیچ جا درنماند. با توجه به اتفاقاتی که در طول قیام و پس از آن رخ داد، اگر امام به این سه اصل باور نداشت، نمیتوانست در برابر مشکلات ایستادگی کند.
رهبر معظم انقلاب در امتداد مسیر امام حرکت میکند
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگرچه دست تقدیر امام را از ما گرفت، ولی حکمت و لطف و رحمت خداوند جانشینی را برای ایشان قرار داد که در امتداد مسیر امام حرکت کرد و همان سه اصلی را که امام به آنها باور داشت، ادامه داد. در طول سه دههای که رهبر معظم انقلاب رهبری این نظام را بر عهده داشتهاند، به لطف خداوند این سه اصل همچنان پایدار و مستدام بوده است. تمام تلاش علمای دین و در رأس آنها مقام معظم رهبری این است که حاکمیت دین در تمام ابعاد و امور جامعه به معنای کامل کلمه اتفاق بیفتد، البته هنوز تا قلههای بلند حاکمیت دینی در تمام ابعاد جامعه فاصله داریم و باید بیش از پیش تلاش کنیم، ولی به لطف خدا با وضعیت ۴۰ سال پیش فاصلهای کاملا مشهود و معنادار داریم و با وجود تمام ضعفها و اشکالات، دستاوردهای خوبی داشتهایم.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: اصل دوم و سوم یعنی اتکا به خدا و باور به مردم با قوت و قدرت بیشتر در تفکر و رفتار مقام معظم رهبری متجلی است. هر جا به مردم تکیه کرده و ظرفیت و توان آنها را باور کردیم، به قلههای فتح رسیدیم و امروز هر جا نقص داریم، مهمترین دلیل آن، دوری مردم از آن عرصه بوده و تنها راه حل مشکلات نیز تکیه بر مردم و میدان دادن به ظرفیتهای جوانان است. خدا را شاکریم که امام تفکر و گفتمانی را در این سرزمین بنا نهاد که نقش اصلی را در آن، توکل بر خدا، حاکمیت دین و ظرفیتهای مردمی بازی میکند و این افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی است و مادامی که این سنت حسنه باقی باشد، برابر ثوابی که جامعه از آن میبرد، به بنیانگذار این سنت نیز داده میشود و امام همان کسی بود که این سنت حسنه را پایهگذاری کرد.
تفکر سیستمی و روشمندی در کشور، از اصول مدیریتی رهبر معظم انقلاب است
وی بیان کرد: مقام معظم رهبری علاوه بر حفظ و تداوم این سه اصل اساسی که بنیان نظام جمهوری اسلامی را پایهریزی کرد و به رشد و تعالی رساند، اصل چهارمی را نیز اضافه کردند و آن این بود که رشد و توسعه کشور باید بر اساس یک تفکر سیستمی و روشمند انجام شود، یعنی همه ظرفیتهای علمی، فنی، تجربی و دانشی بر هم بار شده و کشور را در مسیر رشد و تعالی پیش ببرد؛ در واقع توسعه عرصههای علمی، فکری و فناوری در سراسر جامعه برخاسته از همین تفکر و منطق است.
حجت الاسلام قطبی در پایان اظهار کرد: آرمانی که امام در سال ۴۲ مطرح کرد، امروز بعد از چهل سال به یک نظام مقتدر سیاسی و دینی تبدیل شده که شعاع آن نه فقط در یک سرزمین و جغرافیای محدود، بلکه در دنیا تاثیرگذار است. امام فقه را از عرصه فردی به عرصه جامعه، حاکمیت، سیاست، اقتصاد و عرصههای بلند دامنه جهانی کشاند؛ چنین تفکری برخاسته از یک روح بلند است و امام چنین ظرفیتی داشت که در اثر اخلاص، سادهزیستی و دوری از شهوت و هوای نفس در وجود ایشان شکل گرفته بود./1304/پ203/ب1