۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۵۶۸۰۵۱
سرمقاله؛

ابتکار عمل ایران چیست؟

نشست جی۷ نشان داد که آمریکا اساساً اعتباری برای اروپا قائل نیست و نه تنها نمی‌تواند از توافق‌های امنیتی مثل برجام حفاظت کند که در مسائل بازرگانی و تجاری هم در مقابل ترامپ مستأصل است.
جی۷ G۷

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست جی7 نشان داد که آمریکا اساساً اعتباری برای اروپا قائل نیست و نه تنها نمی‌تواند از توافق‌های امنیتی مثل برجام حفاظت کند که در مسائل بازرگانی و تجاری هم در مقابل ترامپ مستأصل است.

ترامپ یک رییس جمهوری اقتدارگراست که کمتر مشاوره می‌پذیرد، اهل تعامل نیست، در موضع خود سرسخت است و سعی دارد بیشترین امتیاز را کسب کند و کمترین امتیاز را بدهد. فلسفه سختگیری او به اروپا دقیقاً مبنای تجاری و اقتصادی دارد.

او می‌داند که با سرسختی می‌تواند امتیاز بیشتری از اروپا بگیرد. از همین زاویه می‌توان نگرش ترامپ به اروپا را تحلیل کرد. ترامپ برای اروپا در تصمیم‌های بزرگ سهمی قائل نیست و آنها را شریک اداره جهان نمی‌داند. در عوض از نبود روسیه در جمع کشورهای بزرگ صنعتی جهان گلایه می‌کند که این موضوع هم علاقه او به حذف اروپا در معادلات جهانی را بیشتر نشان می‌دهد.

در چنین شرایطی باید برای دستگاه دیپلماسی ما عیان باشد که اتکا به اروپا برای ادامه برجام، مثل راه رفتن روی آب است و به نظر می‌رسد کسی ادعا کند که عاقبت این کار غیر از غرق شدن است. شاید جدی شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران فعلاً در قالب برجام بتواند کمی معادله را دگرگون کند.

در این میان جدی‌تر شدن ارتباط با چین و روسیه هم می‌تواند گره گشای وضعیت اقتصادی کشور باشد.ما در سطح امنیتی نیازمند عوض کردن دست و یک بازی جدید هستیم. خارج از شرایط کنونی نیازمند ابتکار عمل دولت است.

دولت نباید زیر بار بازی اروپا برود. چرا که حتی اگر نیت اروپا خیرخواهی هم باشد توان حفاظت از شرکت‌های خود را ندارد. اروپای ضعیف در مقابل دولت اقتدارگرای ترامپ معادله‌ای است که ابتکار عمل از جناب روحانی می‌طلبد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات