۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۵۶۸۵۱۵

گزارشی از برگزاری نماز عید فطر در سه کشور مسلمان آسیای مرکزی

همزمان با فرارسیدن عید فطر، مسلمانان کشورهای مسلمان آسیای مرکزی همانند سایر هم‌کیشان خود در سراسر جهان، نماز عید فطر را برگزار کردند.
عید فطر

به گزارش خبرگزاری رسا، صبح امروز در میدان مرکزی پایتخت قرقیزستان نماز عید فطر با حضور 50 هزار مومن برگزار شد.

همچنین مقامات دولتی این کشور از جمله «دستان جمعه بایف» رییس پارلمان، «البک ابراهیم اف» شهردار بیشکک و غیره در نماز عید فطر شرکت کردند.

جمعه بایف در این مراسم گفت: ماه رمضان قلوب مسلمانان را پاک می‌کند و آنها را به سمت انجام کارهای نیک هدایت می‌کند.

وی ادامه داد: برکت و سعادت برای همه مردم قرقیزستان آرزومند هستم و برای همه پیروزی و سعادت خواهان هستم.

نماز عید فطر در قرقیزستان

«مقصد حاجی تکتاموشیف» مفتی اعظم قرقیزستان نیز به مردم این کشور این عید بزرگ مسلمانان را تبریک گرفت.

حدود 5 هزار نیروی انتظامی امنیت نماز عید فطر در بیشکک را تأمین کردند.

علاوه بر این در سراسر مراکز قرقیزستان از جمله در شهر جنوبی «اوش» نیز نماز عید فطر با شکوه برپا شد.

اقامه نماز عید سعید فطر در ازبکستان

مسلمانان ازبکستان امروز جمعه 15 ژوئن در تمام مساجد جامع این کشور از جمله در مسجد جامع «خستی امام» شهر تاشکند نماز عید فطر را اقامه کردند.

نماز عید فطر در مسجد جامع «خستی امام» شهر تاشکند ساعت 05.05 به وقت محلی به امامت  مفتی «عثمان خان عالم‌اف» رئیس اداره مسلمانان ازبکستان اقامه شد.   

رئیس اداره مسلمانان ازبکستان پیش از اقامه نماز عید سعید فطر گفت: هم‌اکنون دولت ازبکستان به ریاست «شوکت میرضیایف» در کشور صلح، آرامش و ثبات‌ را برقرار کرده است که امروز ما مسلمانان نماز خود را در آرامش می‌خوانیم.

عالم‌اف در ادامه خاطرنشان کرد: مردم در ماه مبارک رمضان به انسان‌های کم‌بضاعت، فقرا و یتیمان کمک مالی می‌کنند، از بیماران و پدر و مادر عیادت کرده و دیگر کارهای نیکی‌ را انجام می‌دهند.

دید و بازدید، قرائت قرآن، کمک به مستمندان، عیادت بیماران، هدایا به کودکان، تزئین سفره های عید با انواع گوناگون غذا از جمله رسوم مردم ازبکستان است که در عید فطر صورت می‌گیرد.

نماز عید فطر در ازبکستان

هم‌اکنون در ازبکستان، 2 هزار و 238 سازمان دینی متعلق به پیروان 16 دین مختلف به ثبت رسیده است که 2 هزار و 64 نهاد دینی که معادل 94 درصد این سازمان‌ها می‌باشد متعلق به مسلمانان هستند. همچنین 157 نهاد دینی مسیحی، 8 نهاد یهودی، معبد بودا و .... نیز در این جمهوری فعالیت می‌کنند.

این در حالی است که پس از استقلال در ازبکستان صدها مسجد، کلیسا و عبادتگاه احداث و بازسازی شده است و هر سال بیش از 7 هزار مسلمان ازبک مراسم حج تمتع و بیش از 6 هزار مسلمان نیز مراسم حج عمره‌ را انجام می‌دهند.

هم‌اکنون ازبکستان با بیش از 32 میلیون و 807 نفر جمعیت پرجمعیت‌ترین کشور آسیای مرکزی است که اکثریت مردم آن‌ را مسلمانان اهل سنت تشکیل می‌دهد.

نماز عید فطر در تاجیکستان برگزار شد

نماز عید فطر در تاجیکستان، امروز جمعه ساعت 6:00 به وقت محلی با حضور گسترده مردم و تحت تدابیر شدید امنیتی در تمامی مساجد جامع این کشور برگزار شد.

«امامعلی رحمان» رییس جمهور تاجیکستان همچنین در پیامی مردم کشورش را با فرارسی این عید تبریک گفته، ماه رمضان و عید سعید فطر را بازتاب دهنده بهترین ارزش های انسانی، اعمال خیر و سازنده، صبر و تحمل، رحم و شفقت، نیکی و نیکوکاری عنوان کرد.

دید و بازدید، قرائت قرآن، کمک به مستمندان، عیادت بیماران، هدایا به کودکان، تزئین سفره های عید با انواع گوناگون غذا از جمله رسوم مردم تاجیک است که در عید فطر صورت می‌گیرد.

مردم تاجیکستان عید سعید فطر را سه روز جشن می‌گیرند./۸۴۷/ب۱۰۱/ر

ارسال نظرات