۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۵۶۸۵۲۸
گزارشی از خطبه‎های نماز جمعه لبنان؛

از لزوم تشکیل دولت ملّی تا تمسّک به «گزینه مقاومت»

خطیبان جمعه لبنان با تاکید بر لزوم تشکیل دولت جدید، تمسک به گزینه مقاومت را راهکار حل مشکلات برشمردند.
نماز جمعه لبنان

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، تاکید بر لزوم تشکیل دولت جدید، حمایت از مسأله فلسطین، حفظ وحدت و انسجام امت اسلامی از مهمترین موضوعات خطبه‌های امروز نماز جمعه لبنان بود که مشروح خطبه‌ها در ذیل تقدیم می‌شود:

الخطیب: فلسطین با جهاد و مقاومت آزاد می‌شود
حجت الاسلام شیخ علی الخطیب نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در خطبه‌های نماز جمعه منطقه بقاع غربی لبنان از مسؤولان خواست تا ضمن ابراز همدردی با نیازمندان و فراهم ساختن زندگی کریمانه برای آنان به مسؤولیت ملی و اخلاقی خود در مبارزه با ظلم و فساد عمل کنند.

شیخ الخطیب جناح زدگی و حزب‌گرایی را نابودگر دولت عدالت دانسته و تاکید کرد: سیاست مداران باید مصلحت کشور و ملت را در اولویت قرار داده و هرچه سریعتر دولت جدید متشکل از تمامی جریان‌های سیاسی را برای حل مشکلات کشور تشکیل دهند.

وی با اشاره به بحران‌های اقتصادی، بدهی، نقدینگی بالا، ناکامی طرح‌های اقتصادی، میزان بالای مالیات خاطر نشان کرد: برخی مسؤولان فاسد با زد و بند سیاسی به غارت بیت‌المال روی آورده و با سوء استفاده از اعتماد مردم ثروت ملی را به یغما بردند.

امام جمعه بقاع غربی لبنان افزود: اکنون با بازگشت قانون مداری به جامعه، زمان مجازات رشوه دهندگان و رشوه گیرندگان، مفسدان اقتصادی و دزدان بیت‌المال فرا رسیده است. از مسؤولان سیاسی می‌خواهیم که به وعده‌های انتخاباتی خود جامه عمل پوشانده و در مبارزه با فساد اعتماد مردم را جلب کنند.

نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان اظهار داشت: ملت، ارتش و حزب الله مثلث عزت لبنان در پیروزی بر نیروهای شرور تکفیری ـ صهیونیستی بود. این معادله سه گانه برای حفظ لبنان ضروری است و دولت جدید نیز باید این مثلث را که ضامن ثبات و امنیت کشور است به رسمیت بشناسد.

شیخ الخطیب در پایان با تجلیل از جانفشانی‌های ملت فلسطین و ایستادگی در برابر اشغالگران صهیونیستی تصریح کرد: تظاهرات بازگشت راه آزادی فلسطین را با خون شهدا هموار کرد. ملت فلسطین طرح موسوم به سازش قرن را ناکام گذاشت. فلسطین تنها با سلاح جهاد و مقاومت آزاد خواهد شد.

پرهیز از قومیت‌گرایی و جناح‌زدگی در تشکیل حکومت
حجت الاسلام شیخ حسن عبدالله مسؤول فرهنگی جنبش أمل در خطبه‌های نماز جمعه مسجد اسراء و معراج لبنان دوری از ارزش‌های اسلامی و دستورات نبوی را عامل غرق شدن امت اسلاامی در درگیری‌ها و اختلاف‌های قومیتی ـ مذهبی دانست.

شیخ عبدالله با اشاره به سواستفاده دشمنان از تفرقه امت اسلامی گفت: باید مفهوم برادری به همان شیوه‌ای که اسلام ترسیم کرده و در آموزه‌های ادیان آسمانی آمده، در میان مردم نهادینه شود.

وی افزود: تا زمانی که گروهی در حاشیه باشند نمی‌توان گفت که به وصیت امام موسی صدر در وحدت لبنان جامه عمل پوشاندیم. ما همصدا با امام صدر هرگونه اختلاف، تبعیض و به حاشیه راندن گروه‌ها با هر گرایشی را محکوم می‌کنیم.

عضو ارشد جنبش أمل لبنان خاطر نشان کرد: عبور از بحران‌ها و مقابله با ظلم و فساد تنها از طریق وحدت، همدلی و حرکت همسو با دولت عدالت و برابری فرصت امکان پذیر است.

وی اظهار داشت: رأس هرم فساد در دولت‌ها زد و بندهای سیاسی، جناح زدگی و قومیت‌گرایی است از این رو راهکار حقیقی برای مبارزه با فساد، مبارزه با سیاست زدگی در تمامی ابعاد است.

شیخ عبدالله در پایان با تاکید بر تشکیل دولت جدید مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی تصریح کرد که فراکسیون‌های حاضر در تشکیل حکومت، توان خود را در خدمت به کشور به کار بگیرند.

فضل الله: مجاهدان منطق ذلت و خواری را نمی‌پذیرند
حجت الاسلام سید علی فضل الله در خطبه‌های عید فطر منطقه حاره حریک لبنان با اشاره به اختلافات داخلی و جنگ افروزی در عراق، سوریه، یمن، بحرین و لیبی تاکید کرد که این اختلاف‌ها جهان اسلام را تضعیف کرده است.

حجت الاسلام فضل الله با تشریح اقدامات دشمنان در تشدید آتش اختلاف‌ها در جهان اسلام، هدف از این اقدامات را نابودی ظرفیت‌ها و توان امت اسلامی دانسته و گفت: مسابقه خرید سلاح در میان برخی کشورهای عربی نه برای مبارزه با دشمن اسرائیلی بلکه برای کشتار مردم بیگناه یمن و فتنه انگیزی در دیگر کشورها است.

وی افزود: به جای آنکه ثروت‌های امت اسلامی برای تقویت اقتصادی و علمی و تقویت ملت فلسطین به کار گرفته شود در مسیر کشتار دیگر ملت‌ها صرف می‌شود و همین امر کشورهای استکباری را تبدیل به تصمیم‌گیران واقعی برای سرنوشت جهان اسلام تبدیل کرده است.

امام جمعه منطقه حاره حریک لبنان خاطر نشان کرد: بی‌شک اقدامات کشورهای استکباری تنها برای تامین منافع آنها است. رژیم صهیونیستی نیز از اختلاف میان امت اسلامی برای گسترش نفوذ و سیطره خود بر کشورهای عربی بهره برده و برخی حکام عربی نیز با اسرائیل همراهی کردند.

سید علی فضل الله در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش سازشگران عربی برای پایان دادن به مسأله فلسطین و سیطره اسرائیل بر قدس شریف از ملت‌های عربی خواست تا با اتحاد خود، در برابر صف آرایی دشمنان و رسانه‌های همسو با استکبار ایستادگی کنند.

وی در پایان تصریح کرد: کسانی که بر طبل تفرقه و اختلاف می‌کوبند، زمانی به اشتباه خود پی خواهند برد که نه تنها به دیگران بلکه به خود نیز آسیب خواهند رساند. امید ما به کسانی است که هنوز غیرت اسلامی ـ عربی داشته و همراه با مجاهدان و رزمندگان محور مقاومت، منطق ذلّت و خواری را نمی‌پذیرند.

تاکید بر لزوم استمرار نبرد با تکفیری‌ها
حجت الاسلام شیخ حسن شریفه دبیرکل اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در خطبه‌های امروز نماز جمعه بیروت، عید فطر را فرصتی مناسب برای ملت لبنان جهت تنظیم و ترتیب مسائل داخلی کشور به دور از درگیری‌ها و اختلاف‌های سیاسی برشمرد.

شیخ شریفه با تاکید بر لزوم تشکیل سریع دولت جدید به دور از قومیت‌گرایی و نزاع‌های سیاسی ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن دولت جدید وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم بهتر شود.

وی افزود: سنگ اندازی‌ها در مسیر تشکیل جلوگیری از تشکیل حکومت جدید اگر برخاسته از جریان‌های داخلی و خارجی باشد بی‌شک این اقدام محکوم است. راهکار سیاسی را برای برون رفت از مشکلات باید در پیش گرفت.

دبیرکل اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان با بیان لزوم استمرار مبارزه با تکفیری‌ها تا نابودی تمام آنها خاطر نشان کرد: تا زمانی که گروهک‌های تکفیری وجود دارند نمی‌توان برای لبنان ثبات و امنیت همیشگی را پیش بینی کرد.

شیخ شریفه با اشاره به حمایت آمریکا و اسرائیل از تکفیری‌ها اظهار داشت: هدف از این اقدام سیطره استکبار بر منطقه و اشغال کامل فلسطین است که از ملت فلسطین می‌خواهیم که در برابر نقشه‌های دشمنان ایستادگی کنند.

وی در پایان تصریح کرد: دشمن صهیونیستی به دنبال یهودی سازی قدس شریف و نابودی آثار تاریخی، اسلامی و مسیحی فلسطین است اما ملت فلسطین با هوشیاری و آگاهی به زودی قدس شریف را از لوث وجود اشغالگران پاک خواهند کرد.

تمسک به مقاومت، ضامن امنیت منطقه
حجت الاسلام سید علی عبداللطیف فضل الله رییس جمعیت الفکر العاملی لبنان در خطبه‌های نماز جمعه منطقه عیثانا تاکید کرد که تشکیل دولت جدید باید مبتنی بر گفت‌وگوهای داخلی و احترام به تمامی جریان‌ها و حفظ هویت قومیتی و مذهبی باشد.

سید علی فضل الله با اشاره به معیار تشکیل دولت و لزوم پرهیز از توجه به فشارهای خارجی گفت: اعتماد به توان داخلی، پرهیز از قومیت‌گرایی، شایسته سالاری و اعتماد بخشی به مردم از مهمترین معیارهای تشکیل دولت است.

وی تسریع در تشکیل دولت جدید برای حل مشکلات مردم را خواسته و افزود: مسأله تامین آب شرب، بحران قطعی برق، هزینه بالای درمان، وضعیت نامساعد اقتصادی در زمره مشکلاتی است که باید هرچه سریعتر حل شود.

رییس جمعیت الفکر العاملی لبنان در پایان تصریح کرد: تمسک به گزینه مقاومت به همراه ارتش، ضامن وحدت، صلح و ثبات کشور در مقابله با اقدامات فتنه انگیزانه دشمنان برای تقسیم و تجزیه منطقه و آسیب به محور مقاومت است./981/ب951/ر

ارسال نظرات