۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶
کد خبر: ۵۶۸۶۱۲

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

بازدید استاندار آذربایجان شرقی از تنها موزه کارتون آسیا، برگزاری انتخابات انجمن نمایش آذربایجان شرقی و معرفی هیأت امنای جدید بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، بعد از موزه «گابرو» بلغارستان، دومین موزه وسیع کاریکاتور جهان در شهر تبریز قرار دارد. موزه ای که یکی از پنج موزه رسمی و مستقل دنیا بوده وتنها موزه کاریکاتور کشورو آسیا نیز محسوب می شود.موزه های دیگری مثل «اومیای»ژاپن یا موزه «اسکی»شهر ترکیه موزه هایی وابسته به دانشگاه یا موزه های شخصی می باشند

مجید خدابخش ضمن بازدید از این موزه با ویژگی های این موزه آشنا شدند. داشتن آرشیو کامل نشریات تخصصی کاریکاتور به همراه تنها کتابخانه ی تخصصی کاریکاتور کشورمان و نگهداری بیست هزار اثر اصل از صدوده کشور جهان از جمله امتیازات برجسته ی این مکان تخصصی می باشد.

رحیم بقال اصغری موسس موزه کارتون تبریز معتقد است اولین اغراق های کارتونی مربوط به هشت هزار سال قبل و در شهر «یئری» مشکین شهر می باشد که منهیرهای سنگی با اغراق چشمهای کارتونی  می باشند حتی تاریخ رسمی کاریکاتور در نشریات نیز به منطقه آذربایجان وشهر تبریز برمی گردد که در شب نامه هایی از «صفرزاده»به سال 1986 در تبریز چاپ شده اند و بعدها با نشریاتی چون «حشرات الارض» و «آذربایجان» حتی «ملانصرالدین» تا 1920 یکه تاز کاریکاتور شرق بوده اند.

 انتخابات انجمن نمایش آذربایجان شرقی برگزار می‌شود

علی محرمی، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: انتخابات انجمن نمایش استان براساس آئین‌نامه جدید تاسیس شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی ایران، در تبریز برگزار می‌شود.

وی افزود: انتخابات انجمن نمایش استان، در تاریخ یازدهم تیرماه جاری در مجتمع سینمایی ٢٢ بهمن تبریز برگزار می‌شود و علاقمندان برای کاندیداتوری در این انتخابات می‌توانند تا  سی و یکم خردادماه اعلام آمادگی کنند.

براساس این گزارش، انجمن هنرهای نمایشی ایران با تاسیس شعب انجمن در استان‌ها، در نظر دارد هنرمندان حوزه‌ی تئاتر را به کار و تلاش بیشتر و به خصوص در زمینه تولید آثار ارزشمند و اجرای مستمر در تالارهای نمایشی با تکیه بر اهدافی همچون؛ کمک و حمایت از تولید و اجرای نمایش در کلیه شهرستان‌ها، پشتیبانی و حمایت از پروژه‌های پژوهشی و حمایت از آثار برتر نمایشی و ایجاد امکان اجرا در سایر نقاط کشور و حضور در رویدادهای بین‌المللی متمایل کند.

همچنین، انتشار مجلات و فصلنامه‌های تخصصی تئاتر، وب‌سایت‌های تئاتر و چاپ متون نمایشی، تالیف و ترجمه توسط هنرمندان شهرستانی، مشارکت در برگزاری جشنواره‌های تئاتر استانی و حمایت از برنامه‌های آموزشی و ایجاد پورتال و کتابخانه تخصصی تئاتر و گسترش و توسعه‌ی فضاهای نمایشی نیز از دیگر اهداف این انجمن می‌باشد.

"شب هزار و یکم" در تبریز به روی صحنه می‌رود

قامتی، کارگردان این اثر، موضوع نمایش شب هزار و یکم را سفیر فرهنگی و هنری در خصوص ادبیات ایران و قشر زنان دانست و گفت: این نمایش در عین حال که یک نمایش خوب است در مقام سرباز فرهنگی و هنری نیز نقش بسزایی دارد.

گفتنی است، نمایش "شب هزار و یکم"، اثر فاخر نویسنده بنام کشور"بهرام بیضایی"، به کارگردانی "جواد قامتی"، از ٢٧ خرداد ماه لغایت ١٠ تیرماه در مجتمع فرهنگی، هنری ٢٩ بهمن تبریز، به روی صحنه خواهد رفت.

هیأت امنای جدید بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان معرفی شدند

ابوالفضل علیمحمدی، مدیرعامل بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان امروز در جمع هیأت امنای جدید این بنیاد، با ارایه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته اظهار داشت: در طول سال گذشته جلسات متعددی با اساتید و پژوهشگران مختلف منطقه شمال غرب برگزار شده و شاهد به ثمر رسیدن برخی از برنامه های علمی و طرح های پژوهشی هستیم.

وی همچنین مطالبی را پیرامون ارزشمندی، پیگیری چاپ و بازخوردهای کتاب شیوه حفظ فرهنگ املایی زبان ترکی آذربایجانی ارائه کرد.

بنابر این گزارش، در این نشست از تلاشهای عباس خورشیدی و ایزدی اعضای قبلی هیئت مدیره پیشین بنیاد تقدیر شد و  آقایان دکتر قدیمی قیداری از فعالان علمی و فرهنگی استان زنجان و عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز و دکتر هوشنگ عطاپور از فعالان فرهنگی و اجتماعی آذربایجان‌غربی و  سرکارخانم دکتر مسروره مختاری عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی از اردبیل به عنوان اعضای اصلی جدید هیئت مدیره و همچنین آقایان رسول بشیری وند و  دکتر ابراهیم اقبالی به عنوان اعضای علی البدل هیئت مدیره معرفی شدند./935/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات