۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۵۶۹۷۳۲
عضو شورای حوزه علمیه مازندران:

تبعیض و ناعدالتی باشعارهای جامعه دینی و انقلاب سازگاری ندارد

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که تبعیض و ناعدالتی به هیچ عنوان با شعارهای یک جامعه دینی و انقلاب سازگاری ندارد، گفت: در یک جامعه اسلامی باید همه امور بر مبنای عدالت و برابری همراه باشد.
امام جمعه نکا امام جمعه نکا امام جمعه نکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام محمد باقر محمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران امروز در جلسه تفسیر آیه 72 سوره انفال که با حضور طلاب در نکا برگزار شد با اشاره به این که خداوند متعال برای مهاجران سه ویژگی ایمان، هجرت و جهاد را مورد توجه قرار داده است، گفت: جهاد هم مالی و هم جانی است و در کلام الهی هر جا از جهاد با مال و جان صحبت شده، جهاد با مال مقدم بر جهاد با جان قرار گرفته است.

حجت الاسلام لائینی با اشاره به این که در قرآن کریم بیش از پانزده مورد در خصوص جهاد مالی سخن به میان آمده است، گفت: خداوند متعال در قرآن جهاد با مال را همیشه بر جهاد نظام مقدم دانسته است.

استاد حوزه علمیه مازندران افزود: دلیل این ارجحیت این است که برای جهاد با جان و جنگ نظامی تا امکانات مالی و تدارکاتی نباشد و سازو برگ نظامی نداشته باشیم جنگی هم امکان نخواهد داشت.

وی با تأکید براین که برای جهاد با جان پیش از این باید جهاد با مال صورت گیرد، گفت: در گذشته دولت مستقر و درآمدی وجود نداشت که تدارکات لازم را برای جنگ فراهم کند و افراد برای شرکت در جنگ ها باید مخارجشان را خودشان تأمین می کردند.

حجت الاسلام لائینی با اشاره به این که در دفاع مقدس نیز اگر پشتیبانی مردم نبود تدارکات دولت برای حمایت از جبهه ها کافی نبود، افزود: این مردم بودند که ضمن حضور در جبهه ها با پشتیبانی از رزمندگان زمینه هدایت مناسب هشت سال جنگ تحمیلی را فراهم کردند.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود گفت: دومین دلیل ارجحیت جهاد مالی بر جهاد نظامی این است که جهاد نظامی و جهاد با جان که همیشه وجود ندارد و جهاد با جان در شرایطی است که اگر جنگ اتفاق افتاد و کسانی که که دوست دارند جهاد با جان داشته باشند بتوانند جهاد با جان داشته باشند اما همیشه چنین شرایطی وجود ندارد در صورتی که برای جهاد با مال، ​جهاد مالی، همیشه شرایط وجود دارد.

وی با اشاره به این که با جهاد مالی می توانیم بسیاری از مشکلات جامعه را رفع کنیم، افزود: مسائل عمرانی، فرهنگی، دینی و فقر و محرومیت با جهاد مالی به خوبی رفع می شود.

استاد حوزه علمیه مازندران در بیان سومین دلیل ارجحیت جهاد مالی بر جهاد نظامی گفت: اگر ما بتوانیم با جهاد مالی بنیه دفاعی، اقتصادی و سیاسی خود را تقویت کنیم دشمن نیز جرأت حمله کردن به ما را نخواهد داشت و می توانیم خود را در برابر دشمن مقاوم کنیم.

حجت الاسلام لائینی با بیان این که در پرتو دفاع مالی می توانیم انگیزه های داخلی را تقویت کنیم، بیان داشت: پس می توانیم نتیجه بگیریم تقویت بنیه داخلی کشور با جهاد مالی می تواند کشور را در برابر هر گونه تهاجمی مستحکم و مقاوم کند.

وی، وجود فساد و تبعیض در جامعه اسلامی را آسیب بزرگی دانست و افزود: متأسفانه در چنین جامعه ای فقرا، نیازمندان و مستمندان حتی برای حداقل های زندگی خود نیز دچار مشکل هستند، اما در طرفی دیگر عده ای هر روز بر ثروت و دارایی های آنها افزوده می شود.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که در چنین جامعه ای که فقر و ​تبعیض اقتصادی در آن باشد، این جامعه هیچ گاه اتحاد و انسجام ندارد، ادامه داد: وجود نابرابری اقتصادی و فاصله طبقاتی   در جامعه موجب نفوذ و توطئه دشمن می شود.

حجت الاسلام لائینی با بیان این که بروز فاصله های طبقاتی در جامعه اسلامی موجب نارضایتی های عمومی می شود، خاطرنشان کرد: بروز این نارضایتی ها زمینه دخالت و توطئه دشمنان علیه نظام دینی را فراهم خواهد کرد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که تبعیض و ناعدالتی به هیچ عنوان با شعارهای یک جامعه دینی و انقلاب سازگاری ندارد، تصریح کرد: در یک جامعه اسلامی باید همه امور بر مبنای عدالت و برابری همراه باشد.

حجت الاسلام لائینی با بیان این که اگر برابری و عدالت در جامعه حاکم باشد همه مردم راضی خواهند بود، ادامه داد: مشکلات و کمبودها باید در یک جامعه اسلامی برای همه یکسان باشد و این طور نباشد که فردی در فقر و محرومیت باشد و دیگران در رفاه کامل باشند.

وی با بیان این که وجود بی عدالتی در جامعه موجب سوء استفاده دشمنان خواهد شد، گفت: باید با کاهش فاصله طبقاتی در جامعه وحدت و انسجام را در کشور تقویت و از نفوذ دشمن جلوگیری شود.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که نفوذ دشمن در جامعه ای که در آن تفرقه و اختلاف وجود دارد بیشتر خواهد بود، خاطرنشان کرد: انسجام و وحدت ملی بهترین راه مقابله با هجمه ها و توطئه های دشمنان علیه کشور خواهد بود.

حجت الاسلام لائینی با بیان این که دشمن هیچ گاه جرأت حمله به یک کشور منسجم و متحد را ندارد، افزود: در چنین وضعیتی اگر  از دشمن خطایی سر بزند به طور حتم شکست آنها قطعی خواهد بود./۹۵۰/پ203/ب1

ارسال نظرات