۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۵۶۹۹۶۲

نشست صمیمانه حوزویان با عوامل سریال "سر دلبران" برگزار شد

نشست صمیمانه با عوامل سریال "سر دلبران" با حضور کارشناسان دینی و عوامل این سریال در قم برگزار شد.
نشست نقد سریال س ردلبران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست صمیمانه با عوامل سریال "سر دلبران" با حضور حجج اسلام والمسلمین محمد حسن زمانی مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه، سید مفید حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌‌های علمیه، علی جعفری استاد حوزه علمیه و فعال عرصه فرهنگ هنر، قهرمانی استاد حوزه علمیه و عوامل این سریال تلویزیونی، آقایان محمد حسین لطیفی کارگردان تلویزیونی، محمدرضا شفیعی تهیه کننده، فرهاد قائمیان بازیگر در سالن جلسات ساختمان انجمن های علمی حوزه برگزار شد.

جایگاه هنر در مجامع جهانی

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری در ابتدای این نشست، با اشاره به جایگاه هنر در مجامع جهانی اظهار داشت: هنر در همه مکاتب و مجامع جهانی به خصوص در مکتب اسلام، نگاه به هنر، نگاهی کلیدی و راهبردی است.

مسؤول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه ادامه داد: دین اسلام هنر را جزء ذات انسان و از ارکان خلقت الهی و بلکه بالاتر از مخلوقات، یکی از اسما و صفات خداوند می‌داند و گرایش به هنر را تعبیه و نهادینه شده در خلقت و فطرت انسان تلقی کرده  و اهتمام ویژه‌ای در امور فطری و طبیعی همه انسان‌ها نسبت به هنر دارد.

وی با بیان این‌که غیر از اهمیتی که در نگاه فردی به هنر وجود دارد، در نگاه اجتماعی هم هنر دارای مبنای بسیار ارزشمند است و ادبیات دینی ما هم لازمه حیات فردی و اجتماعی و هر پیشرفتی است که بخواهد محقق شود، اساسا در نگاه اسلامی هر مقوله‌ای که با هنر عجین نشود، به پیشرفت و تکامل نمی‌رسد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری افزود: در قرائت‌هایی که از اسلام وجود دارد، خصوصا قرائت اهل بیت طاهرین(ع) نیز هنر دارای جایگاه ویژه‌ای است، بعد از شکل‌گیری انقلاب اسلامی بر محوریت اسلام ناب مبتنی بر اندیشه‌های امام خمینی(ره)، طبعا نگاه متمایز و جدیدی نسبت به هنر رقم خورد.

نگاه روحانیت به هنر

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به نقش روحانیت در انقلاب اسلامی ایران و سازندگی جامعه و استمرار آن، اظهار داشت: همان‌گونه که طبق احادیث عالمان وارثان انبیای الهی هستند، انبیا و ائمه(ع) رسالت انسان‌سازی را داشته‌اند تا بشریت را از فرش به عرش برسانند.

مسؤول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه ادامه داد: این رسالت بر عهده حوزه‌های علمیه و روحانیت قرار گرفت که در این انقلاب نقش خود را ایفا کردند، بزرگ مردانی به رهبری امام راحل و بعد از ایشان هم رهبر معظم انقلاب پیشوایی این رهروی راه انبیا را بر عهده گرفته و ادامه دادند و این رسالت همچنان بر دوش حوزه‌های علمیه و روحانیت است تا بتوانند همه آرمان‌های الهی را در جامعه تحقق بخشند و حافظان جان انسان‌ها و جامعه باشند.

وی با بیان این‌که باطبع به دوش کشیدن یک رسالت سنگین با یکسری از ناملایمات همراه است،گفت: ممکن است برخی از طیف‌های جامعه در داخل و خارج بعضی از حرکت‌های اصلاحی را برنتابند و علیه روحانیت اقداماتی اعم از ترورها و ... انجام دهند.

ضرورت ادای دین روحانیت نسبت به هنر

حجت الاسلام والمسلمین زمانی خاطرنشان کرد: اشخاص ویژه‌ای در کشور به صورت هدفمند مورد ترور شخصیتی و جانی قرار گرفته‌اند، روحانیت باید این را بداند که اگر به صورت کامل بخواهد دینش را نسبت به اسلام ادا کند، حتما مورد تیررس دشمن قرار می‌گیرد.

همچنین حجت الاسلام قهرمانی با اشاره به ویژگی‌های مثبت سریال «سر دلبران» اظهار داشت: صرف نظر از وجود قوت‌های فراوانی که توانست در جامعه ایجاد موج کند.

این فعال عرصه فرهنگ و هنر ادامه داد: قوت یک فیلم این است که در وهله اول بتواند گفتمان خود را در جامعه در قالب ایجاد گفت‌و گو ثابت کند و ایجاد بحث و نظر کند.

وی همچنین با انتقاد از برگزاری نشست‌های نقد فیلم حوزه، بعد از تولید و پخش فیلم گفت: اگر برگزاری این نشست‌ها مهم است، چرا قبل از تکمیل فرایند تولید فیلم و سریال، این نشست‌ها برگزار نمی‌شود.

حجت الاسلام قهرمانی خاطرنشان کرد: حدود 10 سال پیش، انجمن منتقدان رسانه در حوزه وجود نداشت، اما در حال حاضر متخصصین و طلابی با مدارج بالا در حوزه وجود دارند، این مسائل را به راحتی تحلیل کرده و توانایی کارشناسی آن را دارند.

تمام شدن دوران بزن و در رو

حجت الاسلام جعفری نیز در پایان نقد این سریال، به آثار این سریال در جامعه پرداخت و گفت: در بین اهالی سینما و کسانی که به مقوله رسانه علاقه زیادی دارند، از بین اهالی حوزوی و غیر آن، نگاه و اجماعی شکل گرفته است که دوران بزن و در رو گذشته است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در فضای سریال‌های تولید شده در سال‌های اخیر، عقلانیت، تعامل، همدلی و نگاه مثبت، شکل گرفته و رشد کرده است، از این رو وقتی انسان به ذهنیت‌ها و تصمیم‌گیری‌هایی مواجه می‌شود که درصدد برگشتن به دوران سابق است، به صورت جدی خطر احساس می‌شود.

وی با بیان این‌که بایستی در انتخاب مشاوران سینما دقت کافی به کار برده شود، گفت: در این زمینه باید احتیاط بیشتری به کار برده شود و برای ارتقای سطح رسانه نیاز به تصویب آیین نامه وجود دارد.

گفتنی است، بعد از نقد این سریال توسط کارشناسان دینی حاضر در جلسه، محمد حسین لطیفی، محمدرضا شفیعی و فرهاد قائمیان به نقدهای وارد شده بر سریال پاسخ داده و دیدگاه خود را در این باره بیان کردند./876/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات