۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۵۷۰۰۲۹

پایان گفت‌وگوی ایران با کلیسای لبنان/ ضرورت تمرکز بر خشونت به نام دین

هشتمین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سیلیسی لبنان با برگزاری آیین اختتامیه در بیروت به کار خود پایان داد.
گفت‌وگوی ایران با کلیسای لبنان

به گزارش خبرگزاری رسا، آیین پایانی هشتمین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سیلیسی روز گذشته با حضور جاثلیق آرام كشیشیان، رهبر ارامنه مسیحیت حوزه سیلیسی جهان، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رییس شورای سیاستگذاری هماهنگی‌های گفت‌وگوی ادیان در ایران، حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری، رییس مركز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از شخصیت‌های علمی و دینی و اندیشمندان مسلمان و مسیحی از ایران و لبنان، برگزار شد.

هشتمین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سیلیسی (6 تا 8 تیرماه) با موضوع «ادیان و محیط زیست» به همت مركز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و كلیسای ارمنی حوزه سیلیسی در آنطلیاس لبنان برگزار شد.

«محیط زیست و ارزش‌های مشترك اخلاقی در ادیان الهی»، «تعامل رهبران ادیان با محیط زیست: دو الگوی شاخص حضرت محمد (ص) و حضرت عیسی مسیح (ع)»، «تأثیر محیط زیست سالم در زندگی فردی و اجتماعی از دیدگاه اسلام و مسیحیت» و «انسان و طبیعت در آموزه‌های ادیان اسلام و مسیحیت» موضوع نشست‌های این دور از گفت‌وگوها بودند.

ظلم به بشر و طبیعت

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در آیین پایانی این دور از گفت‌وگوها گفت: امروز مشکل بزرگ جهان، خشونت و عادی‌سازی ظلم به بشریت و طبیعت است.

وی افزود: دیگر موجودات روی زمین از طبیعت بهره می‌برند؛ اما تنها بشراست که طبیعت را تخریب می‌کند. موضوع عادت به خشونت و ظلم در جهان اتفاقی است که سبب می‌شود رسانا بودن زشتی آن از بین برود.

ابراهیمی‌ترکمان ادامه داد: امروز بشر به تخریب محیط زیست معتاد شده؛ یعنی ما عادت کرده‌ایم که تا زمانی که مشکلی برای خودمان به وجود نیاید، به تخریب ادامه دهیم.

وی تأکید کرد: متأسفانه امروز یک اعتیاد سراسری به تخریب محیط زیست فراگیر شده است. یکی از راهکارهای گذر از این بحران، رسانا سازی زشتی تخریب محیط زیست است. تکرار گناه عادت می‎شود و قبح آن از بین می‌رود. باید اتفاقی بیفتد تا زشتی آن عمل وزن واقعی خود را پیدا کند.

رییس شورای سیاستگذاری هماهنگی‌های گفت‌وگوی ادیان در ایران سپس با گفتن اینکه خدا تنها برای انسان‌ها نیست و تعلق به همه مخلوقات دارد، ادامه داد: بزرگ‌ترین مسأله در موضوع محیط زیست نگاه فرهنگی است و جلوگیری از تخریب محیط زیست در همه ادیان وجود دارد. این بن‌مایه‎ها باید به فرهنگ عمومی برای جامعه بشری تبدیل شود.

تأکید بر تداوم گفت‌وگو

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تأکید بر تداوم گفت‌وگوها، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های مهم انجام این گفت‌وگوها، نزدیک کردن ما به همدیگر است. ما هر چه گفت‌وگو نکنیم، تصورات بدی را به خود تلقین خواهیم کرد؛ در آن سو اما هر چه بیشتر گفت‌وگو کنیم نسبت به هم شناخت بیشتری کسب خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما در گفت‌وگوهایی که انجام می‌دهیم به دنبال این هستیم تا در خصوص مفاهیم به اشتراک نظر برسیم و بر اساس آن در حوزه‌های مختلف همکاری کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنانش اظهار کرد: امروز مشکل بزرگ جهان، خشونت به نام دین است. از دین ـ که برای رحمت و عطوفت است ـ برای توجیه خشونت استفاده می‌شود. رهبران دینی باید کنار هم و با گفت‌وگو اختلافات جزیی را کنار بگذارند و بر روی فاجعه خشونت به نام دین تمرکز کنند. در این صورت می‌توان نسبت به رفع بحران‌ها خوش بین بود.

وی در تأکیدی دوباره گفت: شاهد هستیم که امروز بشر گرفتار جهالت مدرن است و با اقداماتی که انجام می‌دهد، خود را به مخاطره می‌اندازد. رهبران دینی باید این خطر را به آحاد مردم گوشزد کنند و بگویند که خشونت علیه انسان، در حقیقت خشونت علیه خداست. بشر در عصر حاضر خشونت علیه جوامع را به خشونت علیه طبیعت کشانده و حتی به زمین ومحیط زیست رحم نمی‌کنند.

ابراهیمی‌ترکمان سپس با اشاره به 30 گفت‌وگوی دینی جمهوری اسلامی ایران با دیگر ادیان، ادامه داد: علت اینکه پیروان ادیان در ایران به صورت مسالمت‌آمیز زندگی می‌کنند، وجود همین گفت‌وگوها و نگاه مثبتی است که ایران به این موضوع دارد./۸۴۷/ب۱۰۲/ر

 

ارسال نظرات