۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۵۷۰۰۴۹
یادداشت؛

آخرین فرصت برجامی ایران به اروپا

بررسی بسته پیشنهادی اروپا با خط کشی به نام "منافع ملی" ، مهم ترین دغدغه ایست که باید آن را در برهه حساس فعلی مدنظر قرار داد. متاسفانه کشورهای اروپایی کارنامه خوبی در راستای حفظ توافق هسته ای از خود به جای نگذاشته اند.
برجام و اتحادیه اروپا

به گزارش خبرگزاری رسا، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ارائه بسته پیشنهادی اروپا ( برای حفظ توافق هسته ای ) به ایران خبر داده است.

قرار است بسته پیشنهادی مذکور کمتر از 24 ساعت دیگر به دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان ارائه شود تا مورد واکاوی و بررسی دقیق قرار گیرد.در این خصوص نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت :

1 - بررسی بسته پیشنهادی اروپا با خط کشی به نام "منافع ملی" ، مهم ترین دغدغه ایست که باید آن را در برهه حساس فعلی مدنظر قرار داد. متاسفانه کشورهای اروپایی ، خصوصا تروئیکای اروپایی کارنامه خوبی در دوران پسابرجام در راستای حفظ توافق هسته ای از خود به جای نگذاشته اند. همراهی مرکل، ترزا می و امانوئل ماکرون با خواسته های نامشروع و غیر قانونی ترامپ مبنی بر "تغییر برجام" همچنان در یادها باقی‌است! ضمن انکه طی حدود 15 سال اخیر، تروئیکای اروپایی سابقه مخدوشی  در پایبندی به بیانیه های سعد آباد و پاریس داشته است.

از این رو، نمی توان با عینک خوش بینی بسته پیشنهادی اروپا به تهران را مورد فحص و بررسی قرار داد. نگاه سخت گیرانه و دقیق در بررسی این بسته پیشنهادی، تا حدود زیادی تضمین کننده حقوق ایران ( وفق توافق هسته ای ) خواهد بود.

2 - در برهه حساس فعلی و در بررسی بسته پیشنهادی اروپا ، لازم است تفکیک راهبردی، عقلانی و تعیین کننده ای میان دو واژه "تعهد" و " تضمین"  از سوی ما صورت گیرد. بدون شک، جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر و طی ماه‌های آینده خواستار "تکرار تعهدات برجامی اروپا "نیست، بلکه به دنبال تضمینی برای عینیت بخشی به این تعهدات است. نباید فراموش کرد که تروئیکای اروپایی نه تنها در دوران ریاست جمهوری ترامپ، بلکه در دوران ریاست جمهوری اوباما نیز اقدام موثری در راستای جلوگیری از مراودات بانک‌های اروپایی با ایران صورت ندادند.

حتی آنها وزارت خزانه داری آمریکا را به واسطه نقض بندهای 26 تا 29 برجام مورد بازخواست قرار ندادند و تعهدات حقوقی خود در برجام را قربانی مصالحه سیاسی با دولتهای فعلی و قبلی آمریکا کردند. از این رو اروپای واحد آزمون سختی پیش رو دارد و در صورتی که نخواهد یا نتواند از این آزمون سربلند خارج شود، عملا دیگر برجامی برای ادامه وجود نخواهد داشت.

3 - طی هفته های اخیر، سیگنال‌هایی از آن سوی آتلانتیک و در داخل کاخ سفید به تروئیکای اروپایی در قبال برجام مخابره شده است. مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که به زودی با همتایان اروپایی خود در خصوص برجام گفتگو خواهد کرد. بدون شک، هر اندازه تروئیکای اروپایی در مذاکره برجامی با آمریکا، تحت تاثیر خواسته ها و القائات واشنگتن قرار بگیرند، از رسیدن به توافق دوباره با ایران بر سر برجام دورتر خواهند شد.

هفته گذشته، "ترزا می" نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی قابل تامل اعلام کرد که اروپا باید با ایالات متحده آمریکا بر سر برجام وارد مذاکره شود ! بدون شک، نخست وزیر انگلیس به خوبی می داند که ترامپ از رویکرد سلبی خود در قبال برجام عقب نشینی نخواهد کرد.

بنابراین، دولت انگلیس به دنبال همراهی با آمریکا در تقابل برجامی با ایران است. این رویکرد خطرناک،  ضمن ابطال کامل برجام، نتیجه و ثمره سختی برای غرب به دنبال خواهد داشت.

4 - در نهایت اینکه ارائه بسته پیشنهادی جدید در خصوص برجام، آخرین فرصتی است که نظام و ملت ایران با بزرگواری خود با مقامات اروپایی داده است. بدون شک در این معادله، سوابق منفی تروئیکای اروپایی نادیده انگاشته نخواهد شد اما فرصت دوباره ای به اروپا در راستای صیانت از توافق هسته ای داده می شود.

در صورتی که اروپای واحد این فرصت را از دست داده و "برجام" را به عنوان یک وجه مصالحه و ابزار سیاسی برای تحقق اهداف درون آتلانتیکی مشترک خود و آمریکا در نظر بگیرد، خطای راهبردی سختی را مرتکب شده است. بنابراین، مواجهه حقوقی، منطقی و عقلانی با شرایط موجود، اصلی ترین پیش شرط‌های حفظ برجام از سوی اروپا محسوب می شود./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: رسالت

ارسال نظرات