۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۵۷۰۸۱۹
در نشست خبری؛

فعالیت های اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور تشریح شد

محمدی مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت امروز در نشست خبری گزارش عملکرد اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور را تشریح کرد.
حسن محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  حسن محمدی رییس اتحادیه تشکل های قرآنی امروز در نشست خبری گزارش عملکرد اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور که در همین محل برگزار شد، گفت: این اتحادیه در سال ۸۲ شکل گرفته اما از سال ۸۴ به شکل قانونی کار خود را شروع کرده و‌توانسته به برخی اهداف موسسات قرآنی دست یابد.

وی افزود: سال ۸۸ اتحادیه دیگری از سوی سازمان تبلیغات شکل گرفت اگرچه از همان ابتدا این دغدغه وجود داشت که نمایندگی موسسات قرآنی واحد باشد با توجه اختلاف نظرها و برخی دیدگاه های نامنتسب مسؤولان ادغام به سرانجام مورد نظر نمی‌رسید.

مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی با بیان اینکه دغدغه اصلی ما ایجاد اتحادیه مردمی و مستقل بود، عنوان کرد: برخی دستگاه‌ها و مسؤولان با نگاه ابزاری به اتحادیه در جلسات چالش‌هایی را ایجاد کردند که رسیدن به این هدف با تاخیر مواجه شده در سال 94 و 95 این شکل گیری به سرانجام رسید، سال 96 نیز فرایند ادغام اتحادیه‌های استان‌ها انجام شد.

محمدی با بیان اینکه اتحادیه در دو حوزه کلان اجرایی و دخالت در تصمیم‌گیری های قرآنی و فرهنگی به نفع موسسات مردم نهاد فعالیت دارد، اظهار داشت: در بخش اجرایی به موسسات مردمی خدمات مالی و پشتبانی دادیم در حوزه تصمیم گیری هم در همه جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی به نفع تقویت جایگاه مردمی موسسات قرآنی شرکت داریم.

وی افزود: ما تلاش کردیم که در سال ۹۶، ۵۰ درصد از اعتبار قرآنی کمیسیون‌ها به دست نهادهای مردمی برسد، جهش سهم مردمی از ۵ درصد به ۵۰ درصد نیز در سال ۹۶‌، ۹۷ یکی دیگر از نتایج این تلاش بوده است.

مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی درباره فعالیت‌های قرآنی اتحادیه برای اربعین امسال، گفت: امسال در کنار اجرای طرح ملی بشارت 1452 تلاش می‌کنیم در همکاری با رسانه ملی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی هزار و 452 محفل قرآنی را در زمان اربعین برگزار کنیم.

محمدی با اشاره به فعالیت‌های رسانه‌ای اتحادیه، بیان داشت: سامان دهی فضای مجازی اتحادیه در بخش تلگرام، اینستاگرام، گروه امت قرآنی و غیره، انتشار 12 شماره از خبرنامه تبلیغی و ترویجی نشریه اتقان، برپایی  نشست‌های خبری با موضوعات مهم و به روز  مورد دغدغه فعالیت‌های قرآنی، سامان دهی مؤسسات جهت حضور فعال در طرح و بشارت 1451، تشکیل دبیرخانه کارگروه قرآن کمیته فرهنگی آموزشی اربعین، اعزام دومین کاروان قرآنی نور جمهوری اسلامی ایران به عتبات عالیات، برگزاری طرح بزرگ‌ترین جمع خوانی قران کریم در اربعین حسینی، مکاری با رادیو اربعین و تهیه ویژه برنامه تفسیر و شرح سوره واقعه، همکاری با آستان قدس  رضوی و برپایی کرسی‌های تلاوت رضوی در نجف و کربلا و موکب‌های مسیر، برپایی بیش از 350 محفل قرآنی و بیش از 1000 برنامه در مدت یک هفته از جمله فعالیت‌های اتحادیه است.

وی درباره بخش اداری و مالی اتحادیه، گفت: اعطای 2 میلیارد تومان وام قرض الحسنه بانک رسالت به بیش از 200 فعال قرآنی، خرید مهمانسرای ویژه فعالان قرآنی در نزدیکی حرم مطهر رضوی، کمک بلاعوض 60 میلیون تومانی به اتحادیه های مدغم استان ها جهت تجهیز دفاتر اتحادیه از جمله اقدامات این اتحادیه است.

مدیر عامل اتحادیه‌ تشکل‌های قرآن و عترت افزود: اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور در راستای شفاف سازی هزینه کرد اعتبارات دریافتی از محل بودجه سال 95 که در اسفندماه 95 به حساب این نهاد واریز شد، اقدام به انتشار گزارشی از دریافت این بودجه و نحوه هزینه کرد آن براساس مصوبات شورای توسعه کرد.

محمدی با بیان اینکه شفاف سازی اعتبارات دریافتی از دیگر اقدامات اتحادیه تشکل‌های قرآنی بود، ابراز کرد: بالغ بر ۵۰۰ طرح قرآنی به اتحادیه ارسال شده که ازبین آنها از ۲۰۰ طرح قرآنی در بخش‌های مختلف حمایت کردیم، اعطای دو میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه به بیش از ۲۰۰ فعال قرآنی، کمک بلاعوض ۶۰ میلیون تومانی به اتحادیه‌های مدغم استان‌ها جهت تجهیز دفاتر، به هراتحادیه مدغم استان حدود ۱۰۰ میلیون ریال برای برپایی دوره‌های آموزشی مدیریت و توانمندسازی مدیران مؤسسات، هزینه‌کرد اعتبارات دریافتی و توزیع بودجه دستگاه‌ها و نهادهای عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی ز دیگر فعالیت‌های این اتحادیه در سال ۹۶ بوده است.

مدیر عامل اتحادیه‌ تشکل‌های قرآن و عترت افزود: خرید تجهیزات اداری دفاتر اتحادیه، صدور پروانه عضویت سه ساله برای مؤسسات عضو، با توجه به انقضای آن در سال ۹۶، پیگیری مطالبات مؤسسات از جمله بیمه فعالان قرآنی، بودجه و اعتبارات قرآنی ومعافیت‌های مالیاتی، ارتباط با قوه قضائیه، وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه قرآن و حدیث از دیگر فعالیت‌های اتحادیه تشکل‌های قرآنی است./۸۱۳/پ202/ب1

ارسال نظرات