۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۵۷۲۴۲۳
طلبه حوزه علمیه قم تبیین کرد؛

سیره حضرت رضا در کسب رضایت الهی

حجت الاسلام حاج آخوند با اشاره به انتساب لقب رضا به امام هشتم، به تبیین سیره حضرت در کسب رضایت الهی پرداخت.
پوستر | میلاد امام رضا(ع) مبارک باد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی حاج آخوند از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در مراسم جشن میلاد امام رضا(ع) که در نمازخانه خبرگزاری رسا برگزار شد، با تبریک ایام دهه کرامت و میلاد امام هشتم اظهار داشت: امام رضا(ع) هشتمین امام شیعیان، هشتمین جانشین پیامبر مکرّم اسلام هستند که مشهورترین لقب ایشان، «رضا» به معنای «خشنودی» است.

دلیل انتساب حضرت به لقب رضا

طلبه حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام جواد (ع) درباره دلیل انتساب لقب رضا به امام هشتم بیان کرد: به فرموده حضرت جواد(ع) خدای تعالی به حضرت لقب رضا داده است؛ زیرا ایشان به خداوندی خدا در آسمانش و به رسالت رسول الله و ائمه در زمینش راضی بود.

وی ادامه داد: حضرت در بیان این مسأله که همه ائمه طاهرین(ع) چنین صفتی را دارا بوده‌اند، فرمودند؛ به این دلیل که مخالفان از دشمنانش مانند موافقان از دوستان[امام هشتم] از وی راضی شدند و چنین چیزی برای پدرانش به وجود نیامد، به همین خاطر از میان همه به رضا ملقب گردید.

حجت الاسلام حاج آخوند امر رضایت را در یک تقسیم‌بندی کلی عنوان کرد: امر رضایت در یک دسته‌بندی کلی به رضایت از تقدیر خداوند، رضایت از فعل خود و رضایت از عمل دیگران تقسیم می‌شود.

وی در بیان دسته بندی نخست بیان کرد: فلسفه عمل به خوبی‌ها همچون انجام فرایض الهی و تشرف به زیارات ائمه(ع) و ترک بدی‌ها، مانند عدم ظلم به دیگران، چیزی جز به تقرّب خداوند متعال و رضایت الهی از انسان نیست.

شاهراه رسیدن به اهداف

این طلبه حوزه با بیان این‌که شاهراه دیگری غیر از موارد ذکر شده برای کسب رضای الهی وجود دارد، گفت: اگر انسان بخواهد بدون تحمل زحمت و با سرعت بالایی به هدف برسد، رضایت انسان از مقدرات الهی شاهراه رسیدن او به اهداف بزرگ است، چراکه به محض رضایت از حق‌تعالی، خداوند هم از او راضی می‌شود.

وی با اشاره به آیه 54 سوره مائده اظهار داشت: حقیقت برخی فضیلت‌ها  رابطه‌ای بین انسان و خداوند است که گاهی یک طرفه مانند عبادت انسان و گاهی دو طرفه است، مانند این‌که مؤمنین خدا را دوست دارند و خدا هم آن‌ها را دوست دارد.

حجت الاسلام حاج آخوند در ادامه به نمونه‌هایی از سیره حضرت رضا(ع) در کسب رضایت الهی اشاره کرد و گفت: نقل شده است که در جریان سفر امام رضا به خراسان، زمانی که حضرت با خدمتکاران خود بر یک سفره هم غذا شدند، امام رضا(ع) در پاسخ به اعتراض برخی از همراهان نسبت به این مسأله فرمودند؛ دست بردارید! خدا یکی است، پدر و مادر همه نیز یکی است، پاداش قیامت هم بسته به اعمال است.

وی اضافه کرد: شبی فردی مهمان حضرت رضا علیه السلام بود و مشغول صحبت بودند که چراغ، خراب و خاموش شد، مردی قصد درست کردن چراغ را کرد که حضرت مانع او شد و خودش به اصلاح چراغ پرداخت و فرمود؛ ما قومی هستیم که از مهمان خود کار نمی‌کشیم.

تقسیم اوقات برای کار، عبادت و لذت

حجت الاسلام حاج آخوند در پایان عنوان کرد: به فرموده امام رضا(ع) بایستی اوقات زندگی را به سه قسمت دسته بندی کرد؛ ساعتی برای عبادت، ساعتی برای کار، ساعتی هم برای لذت، چراکه مغبون کسی نیست که سکه‌اش ارزان شود، بلکه مغبون کسی است که عمرش تلف شود و کاری نکند./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات