۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۰
کد خبر: ۵۷۲۶۹۵
سرمقاله؛

چالش، چرخش و یک راه‌حل

چرخش نخبگان در ایران اتفاق افتاده؛ یعنی برخی از انقلابی‌ها که با دیدن تصویر امام در تلویزیون بر آن بوسه می‌زدند و برخی که ساده‌زیستی نه تنها برایشان آرزو، بلکه معیار و الگو بود، حالا دیگر به این ایده‌ها وفاداری ندارند.
انقلاب اسلامی

به گزارش خبرگزاری رسا، چرخش نخبگان در ایران اتفاق افتاده؛ یعنی برخی از انقلابی‌ها که با دیدن تصویر امام در تلویزیون بر آن بوسه می‌زدند، برخی که ساده‌زیستی نه تنها برایشان آرزو، بلکه معیار و الگو بود، حالا دیگر به این ایده‌ها وفاداری ندارند.

میزان این بی‌وفایی البته در طیفی میان نظر و عمل در سیلان است؛ برخی نظری دچار چرخش شده‌اند و طبعاً در عمل و دیگرانی نیز صرفاً در عمل  اما به‌راستی این، مساله کنونی جامعه ما هست یا نه؟ نسلی که دچار چرخش شده، در لحظه بازنشستگی قرار دارد، بازنشستگی از کارگزاری، سیاست‌ورزی و اجرا.

پس چالش کنونی، چرخش این نخبگان نیست، چه اینکه به مدد قانون‌گذاری مجلس یا وقایع دیگر به ناگزیر موقعیت‌های آن‌ها جانشینی خواهد یافت و این تجربه 40‌ساله گذشته جمهوری اسلامی است. چالش انقلاب اسلامی، فروپاشی نخبگانی است که خود به دلایل گوناگونی دچار یأس و ناامیدی شده‌اند و این‌گونه می‌اندیشند که نظام دچار بحران است.

واقعیت آن است که هیچ بحرانی وجود ندارد و آنچه هست مشکلاتی است که همه آن‌ها قابلیت مدیریت و حل شدن را دارد. شرط لازم (و نه کافی) حل مساله، پوست‌اندازی جوان‌گرایانه در کلیه ساحت‌هاست تا به جای ترسیدن برخی از برساخته فروپاشی، ابرقدرتی ایران (که چشمه‌ای از آن سر باز کرده) بیندیشند و عمل کنند.

انقلاب از باقی‌ماندگان چرخندگان دچار چالش خواهد شد و نه دشمن خارجی و نه تحریم و فشار اقتصادی./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات