۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۰
کد خبر: ۵۷۳۰۹۲
سرمقاله؛

چماق، هویج و درهای جهنم

ترامپ بعد از بلندکردن چماقش، هویج را بیرون آورده و جریان ذوق‌زده داخلی که به تعبیر پمپئو، وزیر خارجه آمریکا خود را غرب‌گرا می‌داند، به استقبال از درخواست مذاکره بدون شرط ترامپ رفته است.
چماق و هویج

به گزارش خبرگزاری رسا، در دو  ماهه اخیری که رییس رژیم آمریکا از برجام خارج شد و بیانیه‌های تند و آتشین علیه ایران صادر کرد، چندباری هم گفت که منتظر است ‌از تهران با او تماس گرفته شود؛ رویای تمام روسای‌جمهوری آمریکا در چهار دهه گذشته که تاکنون جامه عمل به خود نپوشیده.

حالا ترامپ بعد از بلندکردن چماقش، هویج را بیرون آورده و جریان ذوق‌زده داخلی که به تعبیر پمپئو، وزیر خارجه آمریکا خود را غرب‌گرا می‌داند، به استقبال از درخواست مذاکره بدون شرط ترامپ رفته است. به چه خیالی؟ در اندیشه اینکه او حلال مشکلات ایران است و وضعیت به‌هم ریخته بازار و اقتصاد و‌... را می‌تواند ترمیم کند.

نکته قابل توجه اینکه این دوستان داخلی هفته پیش سخنان محکم رییس‌جمهوری ایران را دلیل افزایش نرخ دلار و سکه می‌دانستند و امروز نمی‌توانند توضیح دهند که وعده ظاهراً مسالمت‌جویانه آمریکا، چرا نرخ‌ها را کاهش نداد؟

آیا جز این است که اتفاقی که در اقتصاد ایران می‌افتد، دستکاری مکرر خارجی و عمال آن با هدف راندن کشور از چاله برجام به پرتگاه دیگری است و ناکارآمدی یا ناتوانی و در شقوق بدبینانه همراهی بخش‌هایی از دولت -که شتابزدگی‌شان در برابر ترامپ نشانه‌ای از آن است- این فرایند را تسهیل و هموار می‌کند؟

نه خروج آمریکا از برجام، بازشدن درهای جهنم بود و نه وعده مذاکره او، ورود به بهشت. این پندار غیرمدبرانه برخی با وجود خسارت‌های سنگین سالیان اخیر را چگونه می‌بایست ترمیم کرد؟/۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات