۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۵۷۳۲۳۷
آیت الله مکارم شیرازی مطرح کرد؛

از انگیزه نوشتن تفسیر نمونه قبل از انقلاب تا بازنگری و غنی سازی آن

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خبر از بازنگری و غنی سازی تفسیر نمونه داد و گفت: هم اکنون مشغول به کار هستم تا ان شاءالله این تفسیر به روز و غنی شود.
دیدارشهردارمشهدبا آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مهندس تقی زاده خامسی، شهردار مشهد با حضور در دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی ضمن دیدار با این مرجع تقلید و ارائه گزارشی از عملکرد خود در شهرداری، قرآنی با چاپ نفیس بدل از خطی نیز اهدا کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در این دیدار ضمن اشاره به نگرانی علمای مشهد از حاشیه شهر در سال های گذشته، حضور پر رنگ حوزه علمیه، بسیج، کتابخانه و مساجد فعال را دوای درد این قسمت دانست و از اقدام خویش مبنی بر ایجاد حوزه علمیه  و حسینیه ای در این منطقه گفت که سال گذشته با وجود نیمه آماده بودن برنامه ای گسترده در آن برگزار شده و امسال نیز قصد برگزاری آن می باشد.

70 پارک 20 مسجد و 20 درمانگاه در حاشیه شهر

شهردار مشهد در این دیدار ضمن بیان سوابق ده ساله خود در شهرداری تهران در معاونت خدمات شهری و فضای سبز به دغدغه اش در حاشیه شهر مشهد اشاره کرد و از عزم خود در خدمات رسانی و رفع محرومیت در این نقطه از شهر گفت.

وی با اشاره به حضور بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر در حاشیه شهر، و وجود خیابان های خاکی و فاضلاب نامناسب و محرومیت از امکانات شهری، گفت: تا پایان امسال ان شاءالله تمام خیابان های این مناطق آسفالت خواهد شد و در حال احداث 70 پارک هستیم که 20 عدد از آنها دارای مساجدی به متراژ 100 تا 250 متر هستند که 6 مورد از آن افتتاح شده و اکنون 7 مسجد دیگر آماده افتتاح و بهره برداری است.

خامسی در ادامه به قرارداد بین شهرداری مبنی بر ساخت درمانگاه و تجهیز آن توسط دانشگاه علوم پزشکی خبر داد و گفت: 20 درمانگاه شروع به ساخت کردیم و بسیاری از آن آماده است و حتی تجهیز شده که به زودی توسط وزیر بهداشت افتتاح خواهد شد در بخش ایجاد فضای ورزشی هم برنامه داریم و اقداماتی انجام شده است.

با تصویب شورای عالی شهرسازی حاشیه مشهد جزو شهر شد

شهردار در ادامه گفت: با وجود مخالفت شورای عالی شهر سازی کشور نسبت به توسعه شهرها، با پیگیری هایی که انجام شد ما جایی به عنوان حاشیه شهر نداریم و آنجا جزو شهر محسوب می شود که باید خدات رسانی کنیم و الان مثل باقی اماکن شهر نظارت حتی بر ساخت و ساز داریم تا طبق اصول پیش برویم.

شهردار مشهد در این دیدار به طرح توسعه حریم حرم رضوی مصوب 25 سال اشاره کرد و گفت: متاسفانه بیش از نیمی از این طرح با وجود گذشت زمان طولانی، باقی مانده است و حدود 45 درصد کار پیش رفته است. وی از توافق با دولت در تکمیل این طرح در سه سال آینده گفت که اخیرا مصوب شده تا بودجه پیش بینی شده در اختیار قرار گیرد.

اهدا نسخه چاپی نفیس از قرآن خطی دوران تیموریان

در بخش پایانی این دیدار شهردار مشهد به پاس خدمات قرآنی حضرت آیت الله مکارم شیرازی قرآنی به وزن 12 کیلو به نام مصحف خراسان که اصل آن در موزه آستان قدس موجود است را به وی اهدا کرد. این قرآن به خط طباخ هروی در قرن هشتم زمان تیموریان  نوشته شده و در چاپ بدل به شکل نسخه اصلی حتی قسمت های لک دار آن ثبت شده است.

از انگیزه نوشتن تفسیر نمونه قبل از انقلاب تا بازنگری و غنی سازی آن

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به تناسب بحث پیش آمده نسبت به تفسیر نمونه، خبر از بازنگری و غنی سازی آن داد و گفت: هم اکنون در همینجا هم مشغول به کار هستم تا ان شاءالله به روز و غنی شود.

وی افزود: یک عالم اهل سنت هم به من گفت که اکثر خطبه هایم در نماز جمعه را از همین تفسیر شما می خوانم. انگیزه نوشتن تفسیر هم به این بر می گردد که اگر به من مراجعه شود و بگویند فلان چیز لازم است می گردم و آن را معرفی می کنم اگر هم نبود می گویم باید آن را خودمان انجام دهیم.

این مرجع تقلید ادامه داد: بر همین اساس قبل انقلاب به من مراجعه شد که یک تفسیر فارسی روان و به روز معرفی کنم تا دربرگیرنده همه اقشار جامعه از تحصیلکرده، بازاری، طلبه و دانشجو و پیر و جوان باشد که با این صفات در آن زمان چیزی نبود بنابراین ده نفر از فضلا را صدا زدیم و مشول به کار شدیم و با توجه به اینکه به چابهار، مهاباد یا انارک و جاهای مختلف تبعید می شدیم دوستان دوتا دوتا می آمدند همانجا و کار را ادامه می دادیم.

مجله مورد علاقه آیت الله بروجردی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به یادآوری مجله مکتب اسلام توسط شهردار مشهد گفت: مجله مکتب اسلام هم عالمی داشت در آن دوران خفقان چاپ شد و چقدر زجر کشیدیم چرا که ابتدا بدون اجازه منتشر کردیم حکومت جلوی ما را گرفت خدمت آیت الله بروجردی بردیم که گفتند باید این ادامه پیدا کند بنابراین پشت جلد آن زدیم مجله مورد علاقه آیت الله بروجردی، همین مطلب باعث شد نتوانند کاری کنند و بعد هم مجوز انتشارش را دادند.

در پایان این دیدار حضرت آیت الله مکارم شیرازی ضمن توصیه به خدمت به زائران و مجاوران علی بن موسی الرضا(ع) خطاب به شهردار گفت: بیش از آنچه که فکر می کردم در این مدت کار کردید خدا شما را حفظ کند./933/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات