۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۴
کد خبر: ۵۷۳۹۳۱
در گفت وگو با معاون ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت بررسی شد؛

بایدها و نبایدهای خبرنگاری مهدوی

در بحث خبررسانی و خبرنگاری مهدوی باید این مسأله را مدنظر داشت که فضای ناامیدی در جامعه شکل نگیرد و ذائقه‌ای که - برای زمینه سازی ظهور- به مخاطب القاء می شود در جهت کسب معرفت و اطاعتِ یاران امام عصر(ع) باشد.
خبرنگار

به گزارش خبرگزاری رسا، روز خبرنگار یاد ما اصحاب رسانه و قلم به دستان و اصطلاحاً تریبون داران می آورد که می توان در کنار درگیری هایی که با خبرهای روزمره از اقتصاد و سیاست گرفته تا فرهنگ و ورزش و ... داریم حواسمان باید به حوزه هایی که خود شاه کلید حل مشکلات دیگر عرصه ها هستند نیز توجهی ویژه کنیم و به گونه ای به آنها ورود داشته باشیم ... ازجمله مهمترین این حوزه ها مهدویت است که به دلیل کارکردهای امیدآفرینانه می تواند عرصه های مختلف زندگی بشر را دستحوش تغییراتی مثبت کند.

از این رو و به مناسبت فرا رسیدن ۱۷ مرداد، روز خبرنگار بازخوانی کرده ایم بر سخنان کارشناسی مهدوی درباره الزامات خبرنگاریِ منتظرانه و مهدوی، مشروح آن به حضورتان تقدیم می شود: 

حجت الاسلام محمدرضا نصوری، معاون ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت در رابطه با نقش و جایگاه «خبررسانی و خبرنگار در تبلیغ و ترویج معارف مهدوی» اظهار کرد: خبر، خبرنگار و رسانه همه یک حلقه ارتباطی میان محتوا و جامعه هستند؛ یعنی می توان جهت‌دهی جریاناتِ اعتقادی به سوی یک سرانجام مطلوب و استاندارد را از دستگاه‌های رسانه‌ای و خبری و خبرنگاران انتظار داشت و این مهم، از طریق نگاه واقع گرایانه رسانه و اطلاع رسانی درست و جهت دهی افکار عمومی در حوزه های مختلف شامل اقتصاد، سیاست، دین، ورزش، هنر، اجتماعی و... شکل می گیرد.

وی افزود: جهان معاصر، عصر ارتباطات و فناوری و رقابت شدید در این عرصه است و اطلاع رسانی در آن تبدیل به نوعی «آنی رسانه» شده است؛ یعنی اگر کوچک ترین اتفاق و خبری در گوشه‌ای از جهان رخ دهد همه بلافاصله مطلع می شوند. این موضوع هم فرصت و هم تهدید است.

حجت الاسلام نصوری بیان کرد: فرصت از این جهت است که اگر بتوانیم در بحث زمینه‌سازی برای ظهور حضرت حجت(عج)، خودمان را به ابزار و مسیرهای ارتباطی امروزی مجهز کنیم، خبرنگاران و اهالی رسانه می توانند زودتر و بهتر جامعه را از فضای خرافات، بدعت‌ها، آسیب‌ها و انحرافات باخبر کرده و نجات دهند. از طرف دیگر می‌توانند مباحث معرفتی را در جامعه ارتقاء داده و تعمیق ببخشند.

کارشناس مباحث مهدوی در این باره تصریح کرد: هنجارها و ارزش‌های جامعه زمانی اثرگذار است که به موقع به جامعه تزریق شود و این کار باید به شکلی هنرمندانه، زیبا و جذاب و در عین حال همراه با نوعی «نوفهمی» و «زیبافهمی» از آموزه ها انجام شود که این مهم از طریق رسانه و خبرنگاران می تواند محقق شود.

خبرنگار، پاسخگوی شبهات مهدوی

معاون ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: بسیاری از معضلاتی که ما امروز در جامعه خود به عنوان جامعه زمینه‌ساز ظهور با آن روبرو هستیم، مربوط به «آسیب‌ها» می شود. به همین دلیل باید در جهت تحکیم مبانی اعتقادیِ مهدویت، جهل‌زدایی کرد. اما این این جهل‌زدایی و هدایت گری را چه کسی می‌تواند انجام دهد؟

نصوری تاکید کرد: چه کسی جز رسانه ها و خبرنگاران می تواند محتوایی را که توسط اندیشمندان و نخبگان حوزه ها و دانشگاه ها تولید می‌شود به مردم منتقل کند؟ مسلم است که هر چقدر هم که تولیدات محتوایی در عرصه مهدویت زیاد باشد اما اگر عرصه توزیع، اطلاع‌رسانی و خبری ِ آن به شکل شایسته و درخور نباشد، تمام آن زحمات و مباحث تحقیقاتی و علمی ابتر و بی نتیجه خواهد ماند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، باید دقت کنیم که این مطالب به شکل پخته و با تحلیلی جامع همراه باشد تا نوعی آینده‌پژوهی و آینده‌نگری – اما در قالب ضوابطی صحیح-  داشته باشد. یعنی وقتی قرار است جامعه به سمت و سوی آرمان‌های مهدوی حرکت کند و حالا در این مسیر رخدادی روی داده است یا ما می‌خواهیم واقعه‌ای را به جامعه منتقل کنیم، تحلیل آن نیز باید بر اساس اصول و ضوابطی باشد از جمله اصل صداقت، اصل هوشیاری، شفافیت، هشدار، سریع و صریح بودن و از آن سو پرهیز از گناه، پرهیز از تحقیر، پرهیز از تکبر، پرهیز از دروغ و سیاه‌نمایی و...

وی درباره الزامات خبرنگاری در حوزه مهدویت ابراز کرد: در بحث مهدویت باید این مسئله را مدنظر داشت که فضای ناامیدی در جامعه شکل نگیرد و ذائقه‌ای که - برای زمینه سازی ظهور- به مخاطب القاء می شود در جهت کسب  معرفت و اطاعتِ یاران امام عصر(ع) باشد. اما اگر این ذائقه به سمت مسایل حاشیه ای مانند تشرّفات، ملاقات‌ها یا تطبیق دادن علایم و نشانه‌های ظهور برود ما عملاً آب به آسیاب دشمن ریخته‌ایم. مخصوصا این که دشمن، خود فضای تخریب و حمله نسبت به مهدویت را دارد در نتیجه این تطبیق دادن‌ها را پررنگ می‌کند و وقتی ظهور اتفاق نیفتد، می‌گویند اصل این جریان با نگاه انکاری جلو می‌رود.

خبرنگاران مهدوی کاری پیامبرگونه می کنند

حجت الاسلام نصوری در ادامه به سه مولفه مهم در خبرنگاری مهدوی اشاره و تاکید کرد: یکی از مباحثی که خبرنگار باید رعایت کند نقش «آگاهی و هدایت» آن هم با نگاه نشاط است؛ یعنی ببیند که دشمن چگونه از طریق رسانه و خبر، نگاه تخریبی و خشونت‌بار و وحشت آفرین نسبت به امام عصر علیه السلام را تبلیغ و ترویج می‌کند، او باید این نگاه را به سوی نگاهی همراه با شادی، نشاط و امید تغییر داده و جهت دهی کند. به عبارت دیگر می توان گفت کار یک خبرنگار عملا مانند کار انبیاء صلوات الله علیهم است؛ خبرنگاران در این عرصه مجاهدانی هستند که در راه هدایت تلاش می‌کنند؛ فرهنگسازانی هستند که در حوزه هدایت هستند و جهت‌دهندگانی اند که در حوزه‌های مختلف مردم را به سوی مباحث الهی رهنمون می‌شوند.

وی بیان کرد: یک خبرنگار باید سه نکته را برای خود به صورت اساسی داشته باشد اولا؛ باید فضای «معرفت‌شناسی» در عرصه مهدویت را جدی‌ بگیرد، چرا که امروز جامعه تشنه معرفت، محبت و معنویت است و یک خبرنگار می‌تواند برای زمینه‌سازی ظهور در عرصه معرفت‌شناسی موثر باشد. مطلب دوم «زمان‌شناسی» است یعنی به موقع و بر اساس شرایط زمان بتواند مطالب را آنی‌رسانی کرده و به جامعه انتقال دهد.

معاوت تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت در پایان یادآور شد: نکته سوم برای یک خبرنگار مهدی باور و مهدی یاور «دشمن‌شناسی» است. خبرنگار باید شیو‌ه‌های دشمنان، شگردهای آنها و حتی شیوه‌ها و شگردهای شیادان و دکان‌بازان را بشناسد که چگونه به فضای اعتقادی مردم در عرصه مهدویت آسیب رسانده و جهل را ترویج می‌کنند و بتواند در مقابله با آن، فضای آگاه‌سازی و معرفت‌افزایی را در جامعه رشد دهد./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: شبستان

ارسال نظرات