۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۵۷۴۷۸۶
نقوی حسینی:

فضای روانی ایجادشده در مورد کنوانسیون خزر نادرست است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه حق السهم ایران در دریای خزر ثابت و غیرقابل تغییر است، گفت: فضای روانی ایجادشده در مورد کنوانسیون خزر نادرست است.
نقوی حسینی

به گزارش خبرگزاری رسا، سیدحسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث کنوانسیون دریای خزر، گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و در کل مجلس نسبت به این موضوع حساسیت بسیاری دارد، ما در سال های اخیر سه نشست تخصصی را راجع به موضوع خزر داشتیم که این نشست ها هم در استان مازندران و هم در تهران برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه این کنوانسیون وارد درصد و میزان بهره برداری نشده استف گفت: این فضای روانی که در حال حاضر در کشور ایجاد شده است با محتوای کنوانسیون متفاوت است چرا که در کنوانسیون اصول کلی به توافق رسیده است بنابراین فضای روانی ایجاد شده نادرست است.

نقوی حسینی تصریح کرد: قطعا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جلسه ای را با حضور وزیر و مسئولان وزارت خارجه در این زمینه برگزار خواهد کرد و موضوع را مورد بررسی دقیق قرار می دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر قرار است توافق نهایی در مورد کنوانسیون خزر با روس ها انجام شود باید این توافق به تصویب مجلس برسد، گفت: ما مقدمه این توافق را مورد بررسی قرار می دهیم تا در توافق نهایی حقوق ملت ایران حفظ شود.

وی بیان کرد: زمانی دریای خزر بین ایران و شوروی سهم بندی شده است. در حال حاضر ایران نه تجزیه شده است و نه کوچک شده است و تغییری نکرده است و همان حق السهم قبلی مان را ثابت است. این شوروی است که تبدیل به کشورهای مختلف شده است و قطعا سهمشان باید بین شان تقسیم شود و هیچ چانه زنی را با روس ها در بحث سهم مان با دریای خزر نداریم، این کشورهای عضو شوروی سابق هستند که باید خودشان با هم گفتگو کنند و سهم شان را مشخص کنند و مذاکراتشان ربطی به سهم ما ندارد. پشت این استدلال ما منطق حقوقی است و قطعا جامعه جهانی نیز این را می پذیرد./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: شبستان

ارسال نظرات