۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۵۷۴۸۱۱
مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی:

آزادگان نقش بی بدیلی در اشاعه فرهنگ انقلاب در عراق داشتند

حجت الاسلام معصومی گفت: حضور پر رنگ معنویت در آزادگان سبب شده بود که دشمن به اسارت آنان دربیاید و این عزیزان زیر ساخت های فکری دشمن در عراق را ویران کردند.
نشست خبری به مناسبت سالروز ورود آزادگان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علی اکبر عرفانی مدیر موسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت سالروز ورود آزادگان که در بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد گفت: موسسه فرهنگی آزادگان در حوزه خبری مربوط به آزادگان و اسرا فعالیت می کند و این نوع از فعالیت در این حوزه خاص در دیگر کشور های دنیا نیز مرسوم است. در حال حاضر ده هزار موضوع در حوزه اسارت وجود دارد که قابلیت تبدیل به کتاب، فیلم و تئاتر را دارا می باشند. 

مدیر موسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان با اشاره به اهمیت روز 26 مرداد ماه افزود: این روز شاد ترین روز ایرانیان بود، چرا که فرزندان ملت به آغوش آنان بازگشتند. در ایران 43290 نفر آزاده در کشور داشتیم که در 20 اردوگاه حضور داشتند. برخی از اردوگاه ها تحت نظر صلیب سرخ و برخی دیگر از اردوگاه ها جزأ مفقودین بودند. همچنین دسته سومی نیز وجود داشتند که دوران اسارت خود را در سلول های انفرادی به سر می بردند.

وی مدت اسارت آزادگان را از یک سال تا 18 سال خواند و خاطر نشان کرد: صدام قصد آزاد کردن اسرای ما را نداشت و علت طولانی شدن مدت اسارت در مقایسه با مدت زمان جنگ تحمیلی همین نکته می باشد. رهبر معظم انقلاب فرمودند که صدام میخواست اسرای ما را بکشد اما خودش کشته شد و آزادگان ما ماندند و به میهن برگشتند.

عرفانی با بیان اینکه شهدای اسارت غریب هستند تصریح کرد: تعدادی از شهدای اسیر ما تیر باران، تعدادی مانند شهدای غواص ما زنده به گور و تعداد زیادی نیز به واسطه مجروحیت به شهادت رسیدند. در سال 81 نیز پیکر پاک این شهدا تشییع شدند.

مدیر موسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان با اشاره به موضوع منافقین افزود: افراد گروهک منافقین اقدام به معرفی و شکنجه هموطنان خود می کردند و از همه اینها بدتر در نامه های آزادگان دست می بردند. 

وی با برشمردن برنامه های ویژه گرامیداشت آزادگان خاطر نشان کرد: همایش گرامیداشت آزادگان با حضور جمعی از آنان در حرم مطهر برگزار خواهد شد. همچنین مراسم غبارروبی از مزار شهدای اسارت نیز در بهشت رضای مشهد برگزار خواهد شد. همایش راویان، نمایشگاه عکس، حرکت کارناوال اتوبوس اسرا در خیابان های مشهد برای شبیه سازی لحظات ورود آزادگان به میهن از دیگر برنامه ها خواهد بود.

در ادامه این نشست حجت الاسلام معصومی مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی با قدردانی از جانفشانی های رزمندگان مدافع حرم گفت: شهدای مدافع حرم مانند دیگر شهدای دفاع مقدس پس از تکمیل پرونده تحت پوشش بنیاد شهید قرار خواهند گرفت. جانبازان مدافع حرم نیز تحت پوشش سپاه قرار خواهند گرفت.

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی با اشاره به معنویت بالای آزادگان در زمان اسارت افزود: حضور پر رنگ معنویت در آزادگان باعث شده بود که دشمن به اسارت این عزیزان دربیاید و زیر ساخت های فکری دشمن در عراق را ویران کردند. این حضور معنوی تلاش های صدام که خود را خلیفه می دانست و سعی داشت این مساله را به مردم خود ثابت کند، در نزد بسیاری از بعثی ها نافرجام ساخت. 

وی خاطر نشان کرد: یکی از افسر های عراقی تحت تاثیر فکر و اعتقاد آقای ابوترابی قرار می گیرد و همین فرد در نبرد با داعش به شهادت می رسد. آزادگان نقش بی بدیلی در اشاعه فرهنگ انقلاب داشتند.

حجت الاسلام معصومی در خصوص گلزار شهدا افزود: در استان خراسان رضوی 589 گلزار وجود دارد که 48 درصد گلزارها ساماندهی شده است و با توجه به تاکید استاندار و کارگروه گلزارها مزار شهدای تک مزاری تا پایان سال اتمام می رسد./861/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات