۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۵۷۵۰۰۹
آیت الله رجبی در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

سربازی امام زمان؛ انگیزه ای قوی برای پویایی علمی و معنوی در مسیر طلبگی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به الزامات و موانع نشاط علمی در حوزه تأکید کرد که سربازی امام زمان(عج)، خود انگیزه ای قوی برای پویایی علمی و معنوی در مسیر طلبگی است.
آیت الله رجبی

آیت الله محمود رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به الزامات ایجاد و تقویت رونق علمی با عنایت به نزدیک شدن به ایام سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه اظهار داشت: اصل رسالت طلاب عزیز در حوزه کار علمی دقیق و برنامه ریزی شده و با نشاط است؛ به این دلیل که دروس حوزوی به عنوان یک رسالت دینی خوانده می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: بالاترین انگیزه ای که می تواند موجب انگیزه های علمی در حوزه باشد همین رسالت های دینی است؛ همچنانکه همین عامل معنوی و دینی موجب می شود برخی افراد از نیروی های معتقد به اسلام و مکتب اهل بیت(ع) تا حد جان بایستند و مدافعان حرم نیز همین طور از جان خود گذشته اند؛ به همین جهت در عرصه های علمی نیز پیشرفت هایی که بعد از انقلاب داشتیم بیشترین عامل اثر گذار همین عوامل دینی بوده است.

وی با بیان این که طلاب باید حضور در حوزه را یک نعمت بزرگ از سوی خداوند بدانند، خاطرنشان کرد: اولین نکته برای طلاب این است که توجه داشته باشند، این موهبتی که از جانب خداوند به آنها عنایت شده یعنی سربازی امام زمان(عج) بالاترین نعمت است و شکر این نعمت استفاده بهینه از فرصت طلبگی است.

آیت الله رجبی تصریح کرد: ورود به حوزه مقطع نشاط و پویایی است و فضای معنوی حوزه نیز زمینه را برای تحصیل خوب آماده می کند و اصلا هم رسالتی که به دوش طلاب هست چنین اقتضایی دارد که آنها به درس و نشاط در آن توجه جدی داشته باشند.

وی عنوان کرد: سربازی امام زمان(عج) به عنوان یک موهبت بیشترین انگیزه برای پویایی در هر مقطعی از مقاطع حوزه را به وجود می آورد و اگر خدایی ناکرده طلاب از این مسأله غافل باشند قطعا ممکن است فرصت از دست برود و نشاط و پویایی که به ویژه برای سطوح حوزه موجود است از دست برود.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این که برای یک یک روحانی زمینه های لازم برای فعالیت و ساخت آینده اش فراهم است، ابراز داشت: البته برنامه ریزان، شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه نیز نقش کمک کننده مهمی دارند، به همین جهت هرچه قدر برنامه های آنها حساب شده تر و توجه به با نشاط بودن برنامه ها و پررونق بودن برنامه ها داشته باشند حوزه ای پویاتر و با نشاط تر خواهیم داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: در کنار مسائلی که بیان کردیم شرایط استاد، محیط آموزشی، برنامه های آموزشی و پژوهشی و امکانات نیز در ایجاد و تقویت نشاط علمی اثر گذار است و سیاست ها و خط مشی ها نیز در این بین نقش اساسی ایفا می کند، ولی عامل اصلی همان احساسی است که در خود طلبه به وجود می آید.

آیت الله رجبی با بیان این که طلبه با برنامه ریزی شخصی می تواند ضعف نظام آموزشی و حتی استاد را جبران کند، خاطرنشان کرد: هر طلبه ای هم در بعد علمی و هم در بعد اخلاقی و بصیرتی به یک برنامه ریزی دقیق در کار خود احتیاج دارد و این مسأله به ویژه برای طلاب جدیدالورود از اهمیت دوچندانی برخودار است.

وی ادامه داد: طلاب باید در کنار فعالیت های علمی، برنامه های تهذیبی و اخلاقی داشته باشند چراکه اخلاق کمک کننده نشاط علمی است و طلبه مهذب و دارای اخلاق اسلامی انگیزه بیشتری برای پویایی علمی دارد، همانطور که بصیرت لازم نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی نیز ضروری است، چراکه طلاب باید بدانند در آینده رسالت سنگینی در عرصه های سیاسی و اجتماعی به عهده خواهند داشت.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: با توجه به مسائلی که گفتیم عنصر اصلی به خود طلبه برمی گردد و اگر نقصی در برنامه ریزی حوزه باشد فکر جبران داشته باشد، بنابراین هر طلبه ای اگر انگیزه قوی و با برنامه ریزی دقیق داشته باشد و در کنار آن کارنامه ای برای خود تنظیم کند که در مسیر طلبگی بررسی چه مقدار موفق بوده است؟ و چقدر توانسته انگیزه های علمی و تهذیبی خود را نسبت به هفته های قبل افزایش بدهد؟ اگر این برنامه باشد قطعا طلبه هر روز بیشتر نشاط خواهد داشت.

وی با بیان این که مدیران حوزه، مدیران مدارس و معاونان پژوهشی در مسیر نشاط علمی طلاب نقش مهمی دارند، خاطرنشان ساخت: اگر مدیران موفق باشند می توانند نشاط علمی را در فضای آموزشی تقویت کنند به همین جهت مدیران آموزشی باید فضایی که برای نشاط علمی لازم است را آماده کنند؛ البته باید بدانیم همه این علمای بزرگی که داشتیم با کمترین امکانات به بالاترین مدارج علمی رسیدند.

آیت الله رجبی ادامه داد: نقل می کنند که علامه طباطبایی تا اواخر عمر در خانه اجاره ای بودند و حتی گاهی اوقات برای تهیه یک کتاب یا متن درسی در مضیقه بودند ولی احساس وظیفه موجب شد که مشکلات را پشت سربگذارند که این روحیه برای طلاب نیز باید مایه درس و عبرت باشد.

وی عنوان کرد: نمونه های فراوانی از شخصیت های برجسته ای داریم که به رغم همه مشکلات و کمبود امکانات این مسیر را طی کرده اند، بنابراین هریک از طلاب به ویژه عزیزانی که اولین سال تحصیلی آنها هست برنامه منظمی داشته باشند تا وقت شان هدر نرود و صرف اموری که مفید نیست نشود، به عقیده من حتی یک لحظه از عمر طلبه نباید خلاف رسالتی که بر دوش دارد بشود.

آیت الله رجبی با بیان این که برنامه ریزی منظم یک سال طلبگی برابر ده سال طلبگی بدون برنامه و نظم و کارنامه نتیجه می دهد، یادآور شد: طلبه همین طور به تهذیب و ارتباط با حضرات معوصمین به ویژه امام زمان(عج) باید توجه ویژه ای داشته باشد تا جایی که هر روز یک سلام با توجه داشته باشند و ایشان را حاضر و ناظر بر اعمال خود بدانند، در این صورت مطمئنا نشاط علمی چندین برابر می شود و در آینده نیز عنصری سودمند برای اسلام و مکتب تشیع خواهد بود./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات