۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۵۷۵۲۴۹
حجت الاسلام احتشام کاشانی مطرح کرد؛

عصر عرفه عالی ترین زمان رسیدن به مقام عرفان قدرت و حکمت خدا

استاد حوزه علمیه شب قدر را بهترین شب و روز عرفه را بهترین روز در میان ایام سال برای ارتباط با خدا عنوان و تأکید کرد که عصر روز عرفه، عالی ترین زمان برای رسیدن به مقام عرفان قدرت و حکمت حضرت حق است.
حجت الاسلام احتشام

حجت الاسلام علی احتشام کاشانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به جایگاه روز عرفه در میان زمان های مقدس اظهار داشت: خدای متعال همانطور که به مکان های ویژه ای روی کره خاکی اهمیت داده به همان سان به برخی از زمان ها عنایت ویژه ای دارد.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: اگر شب قدر والاترین زمان برای ارتباط و معرفت و توجه به ساحت قدسی حق اعلام شده است، در بین روزها روز عرفه بهترین روز در طول سال برای دعا و توجه و ابتهال و تضرع به آستان حق معلوم شده است.

وی با اشاره به آیه «لتعلم ان الله علی کل شیء قدیر» ابراز داشت: آن چه برای انسان به عنوان غایت خلقت توسط خدای متعال در قرآن مجید تبیین شده است، علم به قدرت حق است؛ اگر علم و معرفت به قدرت حق نتیجه خلقت انسان است بنابراین باید روزی به عنوان روز عرفان و معرفت به ما ظرفیت و استعداد بیشتری عنایت کند که بتوانیم کاستی های روزها و شب های گذشته را جبران کنیم.

حجت الاسلام احتشام کاشانی تصریح کرد: اگر روزی در صحرای عرفات بین حضرت آدم(ع) و همسرش حواء(س) بعد از یک فاصله و جدایی، شناخت مجدد اتفاق افتاد و این صحرا به صحرای عرفات مشهور شد ولی در طول تاریخ همواره این صحرا و این روز مبدأ و پایه عرفان و معرفت مقدر شده است، بنابراین برای رسیدن به مقام عرفان قدرت و حکمت حضرت حق برای اولیاء الهی بعد از شب قدر بهترین زمان عصر عرفه است.

وی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به خداوند در روز عرفه عنوان کرد: در این روز می توان با اتصال و ارتباط به هر زبان و گویشی با خدا در ارتباط بود، ولی چه بهتر با دعای رسیده از اهل بیت(ع) به ویژه دعای معرفت پایه مولای بزرگ عارفان، حضرت امام حسین(ع) تلاش کنیم تا راه معرفت و قدرت و تکامل حق را به روی نفس مستعد و الهی باز کنیم به همین جهت همه ما موظفیم از لحظات عرفه که از سپید صبح عرفه شروع می شود تا اذان مغرب بهترین استفاده ها را با ارتباط و اتصال به حق ببریم.

امام جمعه موقت کاشان ادامه داد: گرچه 9 روز ابتدای ذی حجه روز گرفتن بسیار ثواب دارد ولی در روز عرفه اگر روزه گرفتن باعث سستی و ضعف در ارتباط و اتصال و دعا خواندن داشته باشد، توصیه نمی شود بلکه مکروه خواهد بود و این خود نشان از عظمت و والایی حالت دعا و ندبه در این روز دارد.

وی در پایان یادآور شد: ذکر این نکته نیز ضروری است، آن چه انسان را به مقامات و درجات والا رهنمون می شود، روح دعا است ولی الفاظ دعا را تکرار کردن بدون توجه به معنا و باطن گرچه ثواب دارد ولی کمال ندارد، کمال انسان دعا خوان بستگی به توجه، تفکر، ابتهال و تضرع و تواضع و خشوع او در برابر ذات مقدس حق دارد./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات