۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۵۷۵۹۷۲
حجت الاسلام ذوالنور:

آقای رییس جمهور به مردم آدرس غلط ندهید

نماینده مردم قم در مجلس گفت: آقای رییس جمهور تناقض در آمارهایتان را چگونه بفهمیم و چرا آدرس دیگری به مردم می‌دهید.
حجت الاسلام ذوالنور

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم  و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز سه‌شنبه ششم شهریورماه  پارلمان در جریان سوال از رئیس‌جمهور طی سخنانی اظهار داشت: بحث کاهش قاچاق را آقای رئیس‌جمهور از 25 میلیارد دلار به 12.5 میلیارد دلار عنوان کرد. 

وی افزود: آقای رئیس‌جمهور البته در آمارهایی کاهش واردات را ذکر کرد که از 70 میلیارد دلار به 40 میلیارد دلار کاهش یافته است. 

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: باید بگویم اگر چنین آمارهایی صحت داشته باشد باید در چند جا نمود پیدا کند، به عنوان مثال در این پنج سالی که دولت در اختیار آقای روحانی بوده تقاضای ارز روند کاهشی پیدا کند. 

ذوالنور ادامه داد: همچنین اگر آمارها درست بوده باشد باید خودنمایی و رقص جنس خارجی در بازار کم شده باشد و تولیدات داخلی برای تامین آن کاهش بیشتر فعال شده باشد و حال آنکه آمارها و کارشناسان عنوان می‌کنند امروز ظرفیت بنگاه‌های تولیدی ما حدود 40 درصد است. 

وی  اضافه کرد: در صورت درست بودن آمارهای ذکر شده از سوی روحانی باید مصرف ما کم شده باشد و این هم در دو صورت ممکن است یا سبک زندگی ما باید تغییر کرده باشد و با جنس خارجی قهر کرده باشیم و یا باید جمعیت ما کاهش پیدا کرده باشد. 

نماینده مردم قم در مجلس  ادامه داد: بنابراین بحثی که مبنی بر کاهش واردات و یا قاچاق کجا باید خود را نشان دهد.

وی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: 6 سال است که شما رئیس دولت هستید تاکنون هنوز نماینده ویژه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نداشتید، شما از ابتدای دولت یازدهم تاکنون یک جلسه ستاد را با حضور خودتان تشکیل ندادید این مساله یک اهتمام جدی لازم است که اتفاق افتاده باشد. 

ذوالنور با اشاره به تحریم‌ها عنوان کرد: مردم یادشان هست که شما گفتید با روز اول اجرایی شدن برجام تمامی تحریم‌ها به مره لغو خواهد شد؛ همچنین در تبلیغات انتخاباتی خود گفتید که به مردم قول می‌دهم که می‌توانم علاوه بر تحریم‌های هسته‌ای همه تحریم‌های اقتصادی را هم برطرف کنم. 

وی در ادامه خطاب به رئیس‌جمهور گفت: مقام معظم رهبری فرمودند هدف این مذاکرات رفع تحریم‌ها بود و اگر نشود خسارت محض است. در همین پاسخی که به سوالات دادید و جزوه‌ای که منتشر شد ذکر کردید که ما با 300 بانک دنیا ارتباط برقررا کردیم آن هم پس از برجام. 

نماینده مردم قم در مجلس در ادامه مطلب فوق افزود: من در این رابطه از شما چند سوال می‌کنم این ارتباط با بانک‌های بزرگ دنیا است یا بانک‌های کوچک؟ قطعا نمی‌توانید بگویید بانک‌های بزرگ، سیستم بانکداری اروپا جزیره‌ای است یا منسجم و یکپارچه؟ ابزار فنی و نرم‌افزاری بانک‌های بزرگ برای انعطاف و مانور بیشتر است یا بانک‌های کوچک، اگر مشکل نرم‌افزار است چرا با بانک‌های محلی و درپیتی ما مشکل نرم افزاری نداریم اما با بانک‌های بزرگی که توانمندی‌شان بیشتر است مشکل داریم؟ پس بحث نرم‌افزار نیست. 

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: اگر ارجاع به FATF و کنوانسیون‌های مربوطه می‌دهید از 49 اقدام که ما اکثر آن را اجرا کردیم، پالرمو هم که از مجلس عبور کرد و در اختیار شورای نگهبان است. یک کنوانسیون مقابله با منابع مالی تروریسم باقی مانده آن هم اگر می‌خواهید همه را به آن ربط دهید باید بگویم که با نامه آقای طیب‌نیا دو سال پیش ما کاهش ریسک از 6 به 5 پیدا کردیم یعنی از بلک لیست به لیست خاکستری انتقال پیدا کردیم. این دو سال که ما مشکل FATF  نداشتیم. پس چرا بانک‌های بزرگ دنیا با ما ارتباط برقرار نکردند. چرا می‌خواهید آدرس دیگری به ما بدهید؟ 

ذوالنور افزود: مشکل این است که شما در مذاکرات برجام نتوانستید تضمین بگیرد و سایه تهدید و تحریم آمریکا بر روی بانک‌های بزرگ دنیا است و اگر شما 100 FATF را هم حل کنید آن تحریم برداشته نمی‌شود. مشکل همانجا بود، چرا ما چیزهایی دیگری به مردم بگوییم مشکل همین است. برجام این ماموریت را انجام نداد، هدف برجام رفع تحریم‌ها بود اما تحریم‌ها همچنان پابرجاست. 

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: آقای رئیس‌جمهور! من نمی‌دانم جنابعالی رئیس‌جمهور سوئیس هستید یا رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی؟ زمانی که در مسکن مهر 5 میلیون ساختمان در آن ساخته می‌شد صدای شما را آن کارگرانی که در آنجا کار می‌کردند می‌شنوند گفتید سالانه 10 هزار شغل؟! 

وی ادامه داد: آقای رئیس‌جمهور! در سال سوم ریاست جمهوری دوره قبلی شما این نمایندگان حضور داشتند در ضیافت افطار مقام معظم رهبری فرمودید در این سه سال 2 میلیون و 500 هزار شغل ایجاد کردید سال آخر هم آقای جهانگیری اعلام کرد 700 هزار شغل ایجاد شده است پس این می‌شود 3 میلیون و 200 هزار شغل اما امروز شما اعلام کردید در این پنج سال 2 میلیون و اندی شغل ایجاد کردیم این تضادهای آماری را ما باید چگونه بفهمیم. 

وی خاطرنشان کرد: ببینید آمارهای وزیر کارتان چگونه بوده است، در نطق تبلیغاتی دور اول‌تان می‌فرمودید اصلا این آمارها لازم نیست. در هر خانه‌ای کدام خانه است که یک یا دو بیکار نداشته باشد؟ آقای رئیس‌جمهور! مگر با حلوا حلوا دهن مردم شیرین می‌شود؟ با آمارهای این چنینی که مردم خیال‌شان راحت نمی‌شود مردم نان گندم خوردند و نمی‌شود ما مطالب را اینگونه بیان کنیم. 

نماینده مردم قم در مجلس یادآور شد: از طرفی هم شغل‌هایی که شما ایجاد می‌کنید آمار می‌آورید اما بنگاه‌های تولیدی که تعطیل می‌شوند و لشکر بیکاران ایجاد می‌شود را اضافه نمی‌کنید اتفاقا باید اینها را هم حساب کرد و بعد آمار داد. 

وی در ادامه یادآور شد: درخصوص مسائل ارزی هم باید بگویم شما می‌گویید ما ساعت 9 نمی‌دانیم قیمت ارز در ساعت 11 چه می‌شود کلیپ‌های آن هم موجود است مشکل کجاست؟ مشکل سوء مدیریت و مشورت نکردن با کارشناسان و استفاده نکردن از ابزارهای علمی است، مشکل خودشیفتگی است. 

ذوالنور عنوان کرد: همیشه کاسه و کوزه‌ها باید سر مردم خرد شود؟ قیمت ارز اگر بالا برود گناه آن گردن مردم است؟ چه اتفاقی افتاده که بازار ما به هم می‌ریزد. فقط تهدید تحریم‌ها بوده، هنوز که نفت تحریم نشده و صدور نفت ما که قطع نشده است این فضا را چه کسی درست کرد؟ 

وی در بخش پایانی سخنانش گفت: آقای رئیس‌جمهور! فضا اینگونه درست شد که یک کاخ آرزو به نام برجام ساختید که ته آن به رابطه با آمریکا منتهی شود وقتی با یک لگد ترامپ این کاخ خراب شد و بیرون رفت شما گزینه بعدی نداشتید،‌ اقتصاد مقاومتی جدی گرفته نشد و تکیه بر توانمندی داخلی جدی گرفته نشد ارتباط با همسایگان فراموش شد و با ترس از اینکه غربی‌ها قهر نکنند! آقای رئیس‌جمهور! بارها فرمودید اگر آمریکایی‌ها خارج شوند ما برای گزینه‌های مختلف سناریو داریم ما دو گزینه بیشتر نداشتیم یا آقای ترامپ می‌ماند که نیاز به سناریو نبود یا آقای ترامپ می‌رفت که باید بگویید سناریوی شما با رفتن ترامپ چه بود؟ /۸۵۶/د۱۰۳/ق

ارسال نظرات