۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۵۷۶۳۷۵

توطئه آمریکا برای اختلاف افکنی میان ائتلاف های سیاسی شیعیان عراق

آمریکا و هم پیمانانش پس از مشاهده پیروزی ائتلاف های شیعه در انتخابات پارلمان عراق با اتخاذ سیاست‎های اختلاف افکنی درپی تضعیف آنان هستند.
آمریکا و عراق

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، «حیدر العبادی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، «فالح فیاض» مشاور امنیت ملی و رییس بسیج مردمی عراق را برکنار کرد. این خبری است که تیتر روزنامه و سایت های خبری و یکی از موضوعات مهم این کشور محسوب می شود.

این برکناری در شرایط کنونی و باتوجه به پیروزی بسیج مردمی در مبارزه با جریان تروریستی داعش چرا اتفاق افتاد و چه دست های پشت پرده این ماجراست، موضوع بسیار مهمی است که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

متن برکناری فالح فیاض

حیدر العبادی در متن برکناری فالح فیاض که پنج شنبه شب صادر کرده بود، مدعی شد که فیاض به دلیل ورود به فعالیت های سیاسی که با بی طرفی پست های امنیتی و اطلاعاتی سازگاری ندارد، از کلیه مقام های دولتی خود برکنار می شود.

العبادی در ادامه ادعای خود افزود: طبق قانون اساسی عراق، فعالیت‌های سیاسی فالح الفیاض در تضاد با پست امنیتی حساس وی است و طبق قانون نیروهای امنیتی و اطلاعاتی عراقی از هرگونه فعالیت سیاسی و بکار گرفتن این پست ها در امور حزبی منع شده اند.

العبادی مدعی شد که این تصمیم با توجه به ورود آقای فالح فیاض به فعالیت های سیاسی و حزبی و تمایل وی برای تصدی امور سیاسی و تعارض این امر با ماموریت های حساس امنیتی که بر عهده دارد، گرفته شده است.

بیانیه در این خصوص به قانون اساسی عراق مبنی ضرورت بی طرفی دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی و نیز اساسنامه سازمان الحشد الشعبی و دستورالعمل های صادر شده در این خصوص استناد کرده است.

العبادی در این بیانیه همچنین به دستورات خود مبنی بر ممنوعیت استفاده از مناصب حساس امنیتی برای فعالیت های حزبی اشاره کرده است.

وی اضافه کرده است که بر اساس اختیارات قانونی و از تاریخ صدور این دستور، فالح فیاض را از پست های مشاوری امنیت ملی و ریاست سازمان الحشد الشعبی و دستگاه امنیت کشور را برکنار می کند.

ریشه اختلافات

اختلافات بین حیدر العبادی و فالح الفیاض بر سر برخی از مسایل اخیرا بالا گرفته است و به همین دلیل الفیاض از همراهی با ائتلاف النصر به ریاست العبادی خودداری کرد.

جاسم محمد جعفر عضو پارلمان سابق عراق در این باره گفت: فالح فیاض خود رییس جریان «عطاء» و در واقع زیر مجموعه ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی بود که از دو هفته پیش به دلیل اختلافات سیاسی از این ائتلاف خارج شد.

یکی دیگر از سیاستمداران عراقی که نخواست نامش فاش شود، در این رابطه گفت: از مجموع ۴۲ نامزد راه یافته از ائتلاف «النصر» به رهبری حیدر العبادی به پارلمان آینده عراق، ۲۸ تن از آن جدا شدند، که در میان آنها نام «فالح الفیاض»، مشاور امنیت ملی و رییس سازمان بسیج مردمی (الحشد الشعبی) نیز به چشم می خورد.

وی افزود: نامزدهای پیروز انتخابات پارلمان اخیر عراق از «حزب اسلامی عراق»، «حزب اسلامی الفضیله»، «فراکسیون العطاء» به رهبری الفیاض و چند نامزد راه یافته دیگر به پارلمان آینده این کشور، از ائتلاف تحت رهبری نخست وزیر کنونی خارج شدند.

با جدایی ۲۸ نماینده مذکور از ائتلاف النصر که در انتخابات پارلمانی ۱۲ مه گذشته عراق ۴۲ کرسی پارلمان آینده را به دست آورد، العبادی عملا با ۱۴ نماینده باقی مانده دیگر شانسی برای ادامه فعالیت به عنوان نخست وزیر این کشور نخواهد داشت.

واکنش ها به تصمیم العبادی

جاسم محمد جعفر عضو پارلمان سابق عراق در واکنش به تصمیم حیدر العبادی بیان کرد: اعلام نامزدی فالح فیاض برای نخست وزیر عراق یک حق طبیعی اوست، اما نکته ای حایز اهمیت زمان برکناری رییس بسیج مردمی است.

بر اساس گزارش  السومریه، در بیانیه رهبران ائتلاف النصر که در کمتر از 24 ساعت پس از تصمیم حیدر العبادی صادر شده، آمده است: ما به‌عنوان رهبران و اعضای اصلی ائتلاف النصر، با اعتقاد به توانمندی‌های فالح الفیاض برای اجرای برنامه دولتی که خواسته‌های شهروندان را برآورده کند و با توجه به مقبولیت ملی گسترده‌ای که وی دارد، نامزدی‌اش برای تصدی نخست‌وزیری را اعلام می‌کنیم.

این بیانیه بر ضرورت اینکه دولت آتی، بیانگر آرمان‌ها و خواسته‌های مردم محروم در داشتن زندگی کریمانه و محیطی عاری از فساد و تأکیدی بر طرح ایجاد فضای سیاسی باشد که مبتنی بر معیار طایفه‌ای و سازوکارهای سهمیه‌بندی نباشد بلکه بر اصل مشارکت واقعی و مسئولیت‌پذیری همه باشد، تأکید کرده است.

ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری در واکنش به تصمیم نخست وزیر عراق خاطرنشان ساخت: تصمیم العبادی برای برکناری فالح الفیاض از ریاست بسیج مردمی و مشاور امنیت ملی عراق، اقدامی خطرناک برای کشاندن الحشد و دستگاه‌های امنیتی به کشمکش‌های سیاسی و تسویه حساب‌های شخصی است. اینکه رییس ائتلاف النصر(نخست‌وزیری که دوره‌اش به پایان رسیده است) درباره برکناری مسؤول امنیتی بلندپایه که بر مهمترین نهاد امنیتی نظارت می کند،تصمیم‌گیری کند، غیر قابل قبول است.

ائتلاف الفتح بیان کرد: العبادی بر این باور است که این مسؤول برای تصدی دوره دوم نخست وزیری اش به نفع وی عمل نمی کند و این گواه جدید بر این است که نخست وزیری که دوره نخست وزیری اش به پایان رسیده است با نهادهای امنیتی و دیگر نهادهای دولتی بر اساس منافع شخصی عمل می کند و شرط بقای مسؤولان در سمت هایشان را قبول دوره دوم نخست وزیری خود می داند. این تصمیمات غیرقانونی است زیرا فالح الفیاض مسؤولیت در حد وزیر دارد و سمت و پُست وی مانند وزارت دفاع و کشور است و این اقدامات و تصمیمات شخصی اوضاع امنیتی را بر هم می زند و ثبات کشور را به خطر می اندازد و جبهه داخلی را در برابر تروریسم می گشاید.

«ابو مهدی المهندس» معاون فالح فیاض و از فرماندهان ارشد بسیج مردمی برکناری الفیاض را تأسف بار دانست و گفت این اقدام برای حشد الشعبی و فرماندهان آن غیر منتظره بوده است.

نتیجه

اختلافات سیاسی در هر کشوری یک امر طبیعی محسوب می شود اما چند نکته ای که در این ماجرا باید به آن توجه کرد، به شرح ذیل است:

۱. عدم سوق دادن نهادهای امنیتی به سمت دعواهای سیاسی
۲. ممانعت از دخالت کشورهای بی گانه نظیر آمریکا که آشکارا در عراق به اختلاف افکنی و تهدید سیاستمداران جهت عدم پیوستن به ائتلاف های شیعه می پردازد
۳. عدم سوء استفاده جریان های تروریستی نظیر داعش برای نفوذ مجدد به خاک عراق
۴. ممانعت از تضعیف نهاد و ائتلاف های شیعیان
۵. پیروی از فرمایشات مرجعیت عالی  عراق مبنی بر عدم دخالت آمریکا در مسائل داخلی و تسریع در تشکیل دولت

به طور یقین وجود دست های پشت پرده و دستگاه های امنیتی کشورهای استکباری و دخالت های آشکار و پنهان آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان از عوامل اصلی اختلافات میان نهاد و ائتلاف های شیعیان است، اما ملت عراق و جبهه مقاومت در این کشور همان طور که توانست این کشور را از لوث جریان تروریستی داعش پاکسازی کنند بار دیگر می توانند با توجه به توصیه های حضرت آیت الله سیستانی در جنگ سیاسی بر دشمنان نیز پیروزی شوند و با تشکیل هر چه سریعتر دولت مشتی محکم بر توطئه های دشمنان بزنند./994/ب۹۵۱

 

عارف ابراهیمی کارشناس مسائل بین الملل و پژوهشگر حوزوی

ارسال نظرات