۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۵۷۷۷۳۶
حجت الاسلام والمسلمین عالی:

سوء ظن به خداوند نشانه غفلت زدگی است

استاد حوزه علمیه سوء ظن داشتن به خداوند را نتیجه غفلت انسان از رحمت بی کران حضرت حق دانست و گفت: طبق صریح روایات؛ خداوند با حسن ظن انسان‌‌ها با آنها برخورد می‌کند.
مسعود عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عالی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت دهه اول محرم در هیات ثارالله برگزار شد، گفت: با نگاه امام حسین(ع) اگر به مشکلات بنگریم مشکلات برای انسان کوچک می‌شود.

وی افزود: نگاه حسینی انسان را در برابر سختی‌ها مقاوم می‌کند و این نگاه گنجی عظیم است که تا قیامت انسان را در برابر مشکلات حفظ می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه نگاه انسان به حوادث مهمتر از خود حادثه‌ها است، ابراز کرد: بزرگی و کوچکی حادثه‌ها بستگی به نگاه انسان دارد که چگونه به حوادث نگاه کند؛ بنابراین انسان باید از خداوند بخواهد تا واقعیت را به او نشان دهد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: نخستین واقعیت این عالم آن است که عالم هستی خداوندی دارد که با دست رحمتش دنیا را اداره می‌کند.

وی با بیان اینکه انسان از خودش چیزی ندارد و هر چه دارد جلوه‌ای از کمال و جمال خداوند است، گفت: انسان هر کاری می‌کند با یاری خداوند است در غیر این صورت انسان از خودش چیزی ندارد؛ بنابراین اگر موجودی در این عالم به کسی رحم می‌کند آن رحم جلوه‌ای از جلوه‌های خداوند است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: نگاه حسینی آن است که انسان بداند خداوند با اسم رحمتش عالم را اداره می‌کند. رحمت خداوند به قدری عظیم است که اگر یک پیامبر بخواهد چهره غضب خداوند را بیشتر از چهره رحمتش به مردم نشان دهد خداوند با او برخورد می‌کند برای همین خداوند حضرت یونس(ع) را در شکم نهنگ قرار داد.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امام رضا(ع)، گفت: حضرت فرمودند: اگر کسی کار خیر پنهانی انجام دهد خداوند 70 برابر پاداش برای او می‌نویسد اما اگر آن کار حسنه آشکار باشد ثوابش را به او می‌دهد اما اگر کسی گناهی انجام داد و آن گناه را از خجالت مردم پنهان کرد خداوند به خاطر آن حیا او را می‌بخشد.

وی سوء ظن داشتن به خداوند را نتیجه غفلت انسان از رحمت بی کران حضرت حق دانست و اظهار داشت: طبق صریح روایات؛ خداوند با حسن ظن انسان‌‌ها با آنها برخورد می‌کند. اگر انسان به خداوند گمان نیکو داشته باشد خداوند هرگز حسن ظن او را بی پاسخ نمی‌گذارد./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات