۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۵۷۷۸۵۵

گزارشی از بازتاب اخبار ایران در رسانه‌های عربی

رایزنی های ایران برای استفاده از پول ملی در تبادلات تجاری به جای دلار و تحولات مربوط به تشکیل دولت عراق و آتش سوزی در کنسولگری ایران در بصره مهم ترین محورهای خبری منابع عرب زبان در ارتباط با ایران در یک هفته گذشته است.
رسانه های عربی

به گزارش خبرگزاری رسا، بسیاری از منابع عرب زبان در پوشش اخبار مرتبط با ایران در هفته گذشته به مسائلی مانند اقدامات و رایزنی های ایران در ارتباط با جایگزینی دلار با پول ملی در تبادلات تجاری با برخی کشورها از جمله چین و روسیه اشاره داشتند.

به نوشته این منابع ایران تلاش دارد به منظور کاهش تاثیرات ناشی از تحریم های آمریکا به جای دلار از پول ملی استفاده کند و این کاری است که روسیه و چین نیز در صدد انجام آن هستند.

در همین ارتباط روزنامه الاخبار مطلبی با عنوان «ایران توقف معامله با دلار را با هند و چین مورد بررسی قرار می دهد»، منتشر کرده و پایگاه خبری عربی  21 نیز با انتشار این عنوان «ایران با روسیه، هند، ترکیه وچین توقف معامله با دلار را بررسی می کند» نوشت: علی اکبر ولایتی مشاور رهبر ایران اعلام کرد، گفت وگوهایی در خصوص جایگزینی دلار با پول ملی با روسیه در جریان است و گفت وگوهای مشابهی با ترکیه، هند و چین نیز صورت می گیرد.

«آیت الله خامنه ای، پوتین را به مهار کردن آمریکا فراخواند» عنوانی است که روزنامه الشرق الاوسط منتشر کرده و نوشت: رهبر ایران تحریم های آمریکایی را نقطه مشترک بین ایران، روسیه و ترکیه برای تقویت همکاری علیه آمریکا برشمرد.

از سوی دیگر اینکه ایران برای کاهش تاثیرات ناشی از تحریم های نفتی چه تدابیری دارد از دیگر موضوعات مورد بررسی برخی منابع عرب زبان بود از جمله اینکه به نوشته پایگاه خبری العربی الجدید ایران با ذخیره نفت در نفت کش های بزرگ به مقابله با تحریم های آمریکا می رود.

این منبع در مطلبی با عنوان «ایران با مسلح شدن به ذخیره نفت در نفت کش های غول پیکر در صدد مقابله با تحریم های آمریکا است» نوشت: با از سرگیری تحریم های قریب الوقوع علیه ایران، ایران بار دیگر ذخیره سازی نفت در نفت کش های غول پیکری را که در اختیار دارد، آغاز کرده است و به این ترتیب راهبردی را که در روزهای نخست مرحله قبلی تحریم نفتی در پیش گرفت احیا می کند.

اما روزنامه الحیات آثار مرحله دوم تحریم های نفتی بر ایران را که قرار است از  نیمه آبان اجرایی شود، مهم تر از مرحله نخست دانست و ضمن اشاره به مشکلات اقتصادی ایران سعی کرد آن را بزرگ جلوه دهد.

این روزنامه به مسائلی مانند افزایش نرخ دلار در ایران، افزایش قیمت کالاها، تحریم های اقتصادی و وضعیت دشوار مردم ایران اشاره کرده و نوشت جامعه ایران با این مشکلات دست به گریبان است.

موضع ایران در قبال پیشنهاد آمریکا برای گفت وگوی بدون شرط با تهران همچنان موضوعی است که برخی منابع عرب زبان به آن پرداخته اند.

در همین ارتباط روزنامه الشرق الاوسط  با انتشار این عنوان «روحانی: واشنگتن هر روز برای گفتگو پیام می دهد» نوشت: به گفته حسن روحانی رییس جمهور ایران، کشورش هر روز به شیوه های مختلف از مسؤولان آمریکایی پیام هایی برای گفتگو دریافت می کند اما این آمریکاست که مواضع ضد و نقیضی داشته و از گفتگو صحبت کرده و به موازات آن ایران را تهدید می کند.

اما تحولات عراق به ویژه مسائل مربوط به تشکیل دولت جدید و نیز تحولات امنیتی در شهر بصره و به آتش کشیده شدن کنسولگری ایران از دیگر موضوعات مورد اشاره منابع عرب زبان است.

در این میان نکته قابل توجه این است که این منابع نه تنها حادثه به آتش کشیده شدن کنسولگری ایران در بصره را محکوم نکردند بلکه تلاش کردند آن را نتیجه سیاست ها و نفوذ ایران در عراق جلوه دهند از جمله اینکه پایگاه خبری العربی الجدید از دیگر منابعی است با انتشار برخی عناوین به فضا سازی علیه ایران اقدام کرده و مدعی شد که تظاهرات بصره بیانگر موج مخالفت مردمی با حضور ایران در این استان است.

این منبع در مطلب دیگری تحت عنوان «روسیه کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران را به اعتمادسازی در منطقه فراخواند» نوشت : روسیه اعلام کرد ما نیازمند ایجاد چارچوبی برای حمایت از تلاش های بین المللی هستیم و بار دیگر پیشنهادات قبلی مبنی بر لزوم اعتمادسازی با مشارکت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و ایران با هدف تقویت امنیت منطقه ای و بین المللی را تکرار می کنیم.

اما روزنامه الشرق الاوسط  در یک مطلب با عنوان «عراق صحنه بین المللی به دستور ایران» مدعی شد درحالی که عربستان و متحدانش اصرار دارند خود را از  میدان عراق و سوریه دور نگاه دارند، ایران در تلاش است به منظور حمایت از منافع خود این دو کشور را به صحنه جنگ نیابتی تبدیل کند.

نکته قابل توجه عکس هایی است که این روزنامه و نیز الحیات در فواصل زمانی مختلف در ارتباط با اخبار ایران منتشر می کنند؛ عکس هایی که با عنوان و مضمون خبر هیچ ارتباطی ندارد و هدف از آن القای برخی موضوعات از جمله نقض حقوق بشر، نبود آزادی بیان در ایران و سرکوب مخالفان است. 

اما پایگاه خبری الجزیره قطر نیز در همین ارتباط این عنوان را منتشر کرد: تلاش های آمریکا برای مجازات «نایبان» ایران در عراق.

به نوشته این منبع به گفته معاون شورای سنای آمریکا، اعضای جمهوریخواه سنا در صدد ارائه قانون مقابله با آنچه آن را نفوذ روزافزون ایران در عراق می دانند، هستند زیرا بیم دارند افرادی که به ادعای آنان عوامل ایران هستند، مواضع آمریکا در عراق راهدف حمله قرار دهند./۸۴۷/ب۱۰۱/ع

منبع: تسنیم

ارسال نظرات