۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۵۷۹۸۰۴
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

علوم غربی در پاسخگویی به نیازهای جهان بی نتیجه بوده است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان این که علوم غربی در پاسخگویی به نیازهای جهان بی نتیجه بوده است، گفت: ما معتقدیم به برکت قرآن کریم و عترت یک منبع و سرمایه سرشاری داریم که به وسیله آن می توان نیاز همه بشریت را پاسخ گفت.
آیت الله فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی ظهر امروز در نشست معاونان پژوهشی مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه علمیه قم که در سالن جلسات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با بیان این که به برکت انقلاب اسلامی امروز شاهد پیشرفت مراکز حوزوی هستیم، گفت: قبل از انقلاب اسلامی مراکز تخصصی حوزوی وجود نداشت، اما هم اکنون شاهد رشد روز افزون این مراکز هستیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که در مراکز تخصصی حوزوی مباحث ارزشمندی مطرح می شود که می تواند سرمنشأ پژوهش ها واقع شود، اظهار داشت: حوزه ظرفیت بسیار بالایی در زمینه پژوهش دارد؛ خوشبختانه حرکت های بسیار خوب و بزرگی در حال انجام بوده و برنامه ریزی های بسیار دقیقی در حال تدوین است.

وی با تأکید بر این که حوزه علمیه در حال حاضر بسیار پویا و بالنده است، ابراز داشت: کسانی که مردم را از حوزه ناامید می کنند و یا به دنبال ناامید کردن مردم از حوزه هستند، انصاف داشته باشند و این پویایی هایی که به برکت انقلاب در حوزه علمیه به وجود آمده را مشاهده کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: یکی از شرایط بسیار مهم معاونت پژوهش مراکز تخصصی این است که مسؤولان و دانش پژوهان باید کار خود را باور داشته باشند و همچنین بدانند که دین جامع است، باید در حکومت حضور داشته باشد و نیازهای امروزی جهان را پاسخ بگوید.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که علوم غربی در پاسخگویی به نیازهای جهان بی نتیجه بوده است، ابراز کرد: ما معتقدیم به برکت قرآن کریم و عترت یک منبع و سرمایه سرشاری داریم که به وسیله آن می توان نیاز همه بشریت را پاسخ گفت، اما متأسفانه بسیار کم از آن استفاده شده و همچنین برای مردم نیز تبیین نشده است.

وی با بیان این که امروز نیازمند تبیین مسائل مستحدثه هستیم، اهمیت کار مراکز تخصصی را این گونه توصیف کرد: امروز بحث های عمیق بسیاری وجود دارد که نیازمند تبیین است؛ اگر عقاید اسلامی به درستی تبیین شود دیگر مجالی برای داعش، سلفیت و عرفان های کاذب باقی نخواهد ماند.

آیت الله فاضل لنکرانی با ابراز تأسف از این که هنوز نتوانسته ایم توحید را به خوبی در جامعه تبیین کنیم، بیان کرد: علت بی انگیزگی طلاب در زمینه پژوهش این است که باوری در آن ها شکل نگرفته است که بررسی حکم خداوند بسیار مهم است؛ یک طلبه و استاد حوزه و هر کسی که می خواهد کار علمی کند، باید اهمیت کار خود را باور داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که حوزه باید باورها را تقویت کند، اضافه کرد: بدیهی است که اگر طلاب اجتهاد و یا تفسیر را باور نداشته باشند، دیگر مجتهد و  مفسر نخواهیم داشت.

وی با اشاره به این که معاونان پژوهشی در مراکز تخصصی باید همواره به دنبال طرح مسائل جدید برای پژوهش باشند، مطرح کرد: مسؤولان حوزه به عوامل تقویت انگیزه طلاب در زمینه پژوهش دقت کنند، زیرا اگر به این مسائل پرداخته شود، دیگر مشکلات معیشتی و یا تعطیلات مانع کار پژوهشی طلاب نخواهد شد.

آیت الله فاضل لنکرانی بر ضرورت ایجاد حس همکاری میان مسؤولان مراکز تخصصی حوزوی تأکید کرد و یادآور شد: نباید تنها به این جلسات اکتفا شود، بلکه این جلسه باید زمینه همگرایی و هم اندیشی مراکز حوزوی را فراهم کند.

وی در پایان با بیان این که شاخص های جذب معاونت های پژوهش باید تقویت شود، گفت: مسؤولان حوزه باید بر طبق شاخص های پژوهش محوری معاونت ها را تعیین کرده و این شاخص ها را نیز در هر سال تقویت کنند./841/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات