۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۵۸۰۲۴۳
مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی:

نمایشگاه کتاب فرصتی برای ایجاد تکاپوی علمی است

حجت الاسلام والمسلمین مرویان حسینی چهارمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی را فرصتی برای ایجاد تکاپوی ارزشمند علمی دانست و ضمن تقدیر از برنامه ریزی حساب شده در برگزاری آن، استقبال طلاب را نشانی از پویایی، نشاط و تحرک حوزه علمیه خراسان معرفی کرد.
مرویان حسینی
مرویان حسینی

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مرویان حسینی، مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در حاشیه بازدید از چهارمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی بیان داشت: نمایشگاه تخصی فرصتی است که در واقع عرصه دانشی با مخاطبان خودش پیوند تخصصی برقرار کند و در کنار نمایشگاه که آثار به روز آن عرصه ها ارائه می شود اساتید و نخبگان حضور پیدا کنند و نوآوری های جدید ارائه شود.

تکاپوی ارزشمند دانشی

حجت الاسلام والمسلمین مرویان حسینی بیان داشت: یک فرایند از رشد علم در این عرصه را می توانیم در نمایشگاه ببینیم نشست های تخصصی برگزار می شود و نوآوری و ابتکارات علمی بُروز و ظهور پیدا می کند.

وی افزود: در کنار فایده های عمومی که هر نمایشگاه کتاب دارد و سبب می شود ناشران و علاقمندان بتوانند یک پیوند مستقیم برقرار کنند تقریبا همه موضوعات منشورات آن عرصه را در یک نگاه می توان قابل بررسی دانست.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: از این جهت نمایشگاه تخصصی افزون بر امتیازی که نمایشگاه عمومی کتاب دارند امتیازات ویژه ای دارد. حوزه علمیه خراسان در طول سال های اخیر توفیق پیدا کرده که در آغاز سال تحصیلی نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی برگزار کند با حمایت هایی که از موسسات و ناشرین صورت می گیرد و از سوی دیگر طلاب و اساتید در هزینه کرد و خرید کتب درسی، کمک درسی و تهیه منابع مورد نیاز فعال می شوند یک تکاپوی ارزشمند دانشی را شاهدیم.

برنامه ریزی حساب شده

مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی بیان داشت: استقبال امسال با تمهیداتی که در نظر گرفتند به نسبت گذشته رشد پیدا کرده و این استقبال را در نمایشگاه کتاب عمومی با وجود تنوع های بیشتر، ما کمتر می بینیم که این نشان می دهد برنامه ریزی های معاونت پژوهشی حساب شده و قابل احترام است.

وی افزود: استقبال طلاب از نمایشگاه نشانگر این است که حوزه ما پویا، پرنشاط و پرتحرک است طلاب، فضلا، اساتید، مدیران، مدارس، مسولان و مراکز تخصصی و تولید علم و نشر با نشاط شرکت کردند و زمینه های ارزشمند نشر و تولید علم را برای سال های آینده حوزه علمیه خراسان نشان می دهد.

حضور مولفان، محققان و ناشران مشهدی پر رنگ است/ نظام جامع پژوهش

عضو اتاق تبلیغ خراسان گفت: گرچه ناشرین از کل کشور شرکت کردند و منابع از مراکز مختلف حوزوی و پژوهشکده های گوناگون کل کشور بوده اما حضور مولفان، محققان و ناشران و پژوهشگران خراسانی و مشهدی پررنگ و قوی و مبارک است.

وی افزود: امیدواریم که با اهتمامی که شورای عالی حوزه علمیه خراسان دارد و با زیرساخت هایی که در مسیر تدوین نظام جامع پژوهش در حوزه علمیه به همت کمیسیون پژوهش و معاونت پژوهش شکل گرفته است در کنار تمهیدات و پشتیبانی هایی که صورت می گیرد، ما در کنار آموزش های جدی و نوآورانه، تولید علم های ارزشمندی را داشته باشیم.

حوزه پشتوانه نظریه پردازی نظام اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین مرویان حسینی بیان داشت: به هر حال نظام اسلامی پشتوانه نظریه پردازیش حوزه های علمیه هستند و رسالت و مسؤولیت حوزه ها در پشتیبانی از نظام اسلامی و تقویت مبانی معرفتی نظام امروز بیش از هر زمان دیگر احساس می شود.

وی افزود: امیدواریم که همه ما جدی تر، نوآورانه، تر کارآمد تر و پرتلاش تر بتوانیم به تقویت ارزشهای اسلامی و مبانی نظام اسلامی و نیز به تولید اندیشه و فکر بپردازیم.

توسعه نمایشگاه و ایجاد کتابخانه های تخصصی

مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی بیان داشت: فکر می کنم فضای سالن اگر بزرگتر شود ظرفیت توسعه نمایشگاه باشد و نکته دیگر اینکه ما نشست های تخصصی بیشتر و جدی تر و نقد کتاب و رونمایی کتاب بیشتری داشته باشیم که جا و ظرفیتش موجود است.

استاد حوزه علمیه افزود: پشتیبانی برای تهیه کتاب آموزشی و کمک آموزشی صورت بگیرد که البته تا یک حد قابل توجه در حوزه صورت گرفته اما بیش از آن ما نیازمند هستیم.

وی ادامه داد: کتابخانه های تخصصی در موضوعات مختلف علوم اسلامی در مشهد راه اندازی کنیم ما باید کتابخانه تمدن اسلامی قوی را درمهشد داشته باشیم کتابخانه علوم و معارف رضوی قوی داشته باشیم کتابخانه حدیث اهل بیت علیهم السلام را داشته باشیم کتابخانه فقه و اصول قوی تخصصی را داشته باشیم در مشهد آستان قدس کتابخانه عمومی بی نظیری فراهم کرده اما کتابخانه های تخصصی را حوزه ها باید داشته باشند.

تقویت و ترویج فرهنگ کتابخوانی

عضو اتاق تبلیغ خراسان گفت: جهت تقویت فرهنگ کتابخوانی مفید در حوزه و آشنایی با منابع اسلامی در حوزه باید اهتمام بیشتری داشته باشیم ترویج آموزشِ پژوهش محور به فرهنگ کتاب و نشر و مطالعات تخصصی حوزویان کمک جدی می کند.

استاد حوزه علمیه افزود: استادان در ارجاع منابع متعدد و متنوع و گرم کردن بازار مطالعه تخصصی و ایجاد احساس نیاز می توانند کمک کنند.

وی ادامه داد: نمایشگاه ظرفیت خوبی است ما باید به زیرساخت های استقبال از کتاب در بین حوزویان اهتمام بیشتری داشته باشیم باید فضای استقبال از منابع تخصصی در قالب نرم افزارها، کتابخانه های مجازی و مراجعه به سامانه های مجازی کتاب را هم بیشتر گسترش بدیم./933/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات