۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۵۸۰۳۴۲

گزارش رسا از سرکوب شدید عزاداران حسینی در بحرین

رژیم آل خلیفه مانند رژیم آل سعود عزاداران حسینی را سرکوب شدید کردند و تعدادی از علما، مداحان و مسؤولان هیأت های مذهبی را بازداشت کردند.
سرکوب شدید عزاداران حسینی در بحرین  سرکوب شدید عزاداران حسینی در بحرین  سرکوب شدید عزاداران حسینی در بحرین  سرکوب شدید عزاداران حسینی در بحرین  سرکوب شدید عزاداران حسینی در بحرین

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، بازداشت شماری از علما، سخنرانان، مداحان، عزاداران، مسؤولان هیأت ها و مواکب حسینی و یورش به مجالس اباعبدالله الحسین (علیه السلام) برخی از اخبار و حوادثی است که از چند روز قبل از آغاز ماه محرم تاکنون به تیتر یک سایت ها و خبرگزاری های بحرینی تبدیل شده است.

مقامات بحرینی امسال نیز مانند هر سال محدودیت هایی علیه مراسم عاشورایی اعمال کردند و خطیبان و مداحان را فراخوانده و اقدام به تخریب نمادهای عاشورایی کردند.

در این گزارش به بررسی این اقدامات می پردازیم که در ادامه تقدیم خوانندگان عزیز می شود.

بستن حسینیه امام رضا (علیه السلام)

نیروهای امنیتی بحرین دوشنبه گذشته (2 مهرماه) حسینیه امام رضا (علیه السلام) در منطقه «المالکیه» را به روی شیعیان بستند.

مقامات امنیتی بحرین مدعی شده اند که این حسینیه به بهانه تصحیح اوضاع اداری و توهین به پادشاه این کشور بسته شده است.

نیروهای آل خلیفه روز گذشته (3 مهرماه) رییس این حسینیه را بازداشت کردند. پیش از این نیز دو نفر از مسئولان این حسینیه به بهانه گفتن سخنان تحریک آمیز علیه رژیم این کشور بازداشت کرده بودند.

بازداشت و احضار خطیبان، مداحان و رؤسای هیأت های عزاداری

مقامات بحرینی در راستای اعمال فشارها و محدودیت ها در مراسم عاشورای حسینی، شماری از خطیبان و مداحان را برای بازجویی فراخواندند و شماری دیگر را بازداشت کردند.

آنان حجج الاسلام شیخ هانی البنا استاد حوزه، شیخ یاسین الجمری و شیخ مجید السهلاوی را به خاطر خطبه های آنان در مراسم عاشورا برای چندین ساعات مورد بازجویی قرار دادند و سپس آنها را بازداشت کردند.

نیروهای امنیتی همچنین حجت الاسلام سید صادق الغریفی از خطیبان حسینی و ملا هادی الکرزکان را بازداشت کردند.

حجت الاسلام سید محیی الدین المشعل برای دومین بار در ماه محرم از سوی آل خلیفه برای بازجویی احضار شد.

نیروهای امنیتی مرکز پلیس النعیم سید حسین المالکی و مهدی سهوان از مداحان اهل بیت (علیهم السلام) را برای تحقیق احضار کردند.

احضار رؤسای هیأت های عزاداری منطقه المصلی به دلیل برگزاری مراسم عزاداری حسینی در 13 محرم بخشی دیگر از اقدامات رژیم آل خلیفه بود.

تخریب نمادهای عاشورایی

نیروهای امنیتی بحرین در طول ماه محرم بارها با حمله به مناطق مختلف بحرین از جمله منامه، الشاخوره، ابوصبیع، حمد، عیسی، کرزکان، سار، الدراز، مالکیه، العکر، بوری و معامیر پارچه های سیاهی که به مناسبت عاشورا در کوچه ها و خیابان ها نصب بود را کندند.

بازجویی رژیم آل خلیفه از عزاداران حسینی

وزارت کشور بحرین شنبه 31 شهريور 10 تن از شهروندان شیعه در منامه را که در نماز جمعه و مراسم روز عاشوراء شرکت داشتند را احضار کرد.

احضار این نمازگزاران به دلیل در داشتن تصاویر آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبر معنوی شیعیان بحرین صورت گرفت.

تحقیقات و بازجویی از این نمازگزاران در مرکز پلیس النعیم انجام شد.

 مسؤولان بحرین همچنین شماری از سخنرانان و کسانی که مراسم عاشوراء را سازماندهی کرده بودند، احضار و آنها را به تحریک مردم علیه دولت متهم کرده اند.

ممنوعیت تاسیس حسینیه در شهر «حمد»

هزاران نفر از شهروندان بحرینی در شهر «حمد» که با گذشت ۳۴ سال از تأسیس آن هنوز بدون حسینیه است، مراسم عزاداری سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) را برگزار کردند.

هزاران شهروند بحرینی در میدان «الرابع» شهر حمد مراسم عزاداری امام حسین (ع) را برگزار کردند.

بحرینی‌ها از سال ۲۰۰۲ در ایام ماه محرم مراسم عزاداری را در میدان مذکور برگزار می‌کنند و امسال نیز شهروندان ۲۵ منطقه از سراسر بحرین در این عزاداری شرکت کردند.

ساکنان شهر حمد در بیانیه‌ای اعلام کردند که پیام آنها از برگزاری موفقیت‌آمیز مراسم عزاداری امام حسین (ع) این است که با وجود گذشت ۳۴ سال از افتتاح این شهر اما هنوز بدون حسینیه باقی مانده و درخواست شیعیان برای احداث حسینیه در این شهر همچنان بی پاسخ مانده است.

تهدید به خروج دست های عزاداری

نیروهای امنیتی بحرین به منطقه کرباباد که شاهد مراسم عزاداری است، یورش بردند و برخی از ساکنان را  تهدید کردند که در صورت خروج دسته ها بدون اجازه طرفهای امنیتی، آنها را هدف تیراندازی قرار خواهند داد و دسته ها را سرکوب خواهند کرد.

نیروهای آل خلیفه راهپیمایی عاشورایی مردم را در منطقه النویرات واقع در جنوب منامه سرکوب کردند.

آل خلیفه این بار با یورش به منطقه «کرزکان» این هتاکی به مقدسات شیعیان را انجام داده است.

واکنش ها به اقدامات آل خلیفه

جمعیت الوفاق اسلامی بحرین بزرگ‌ترین جمعیت معارض این کشور در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اقدام دولت بحرین در بازداشت علما، سخنرانان حسینیه‌ها در مراسم عزاداری، آن را تجاوز آشکار به آزادی‌های دینی و نقض حقوق مردم دانست.

در این بیانیه آمده است که نیروهای دولت بحرین به مناطق مختلف برای برچیدن پرچم‌ها و نمادهای عاشوراء یورش برده‌اند و این اقدامات آنها بدون هیچ‌گونه احترامی به احساسات مسلمانان که سوگوار شهادت امام حسین (ع) هستند، صورت می‌گیرد.

باقر درویش رییس انجمن حقوق بشر بحرین اظهار داشت که دیوان پادشاهی چراغ سبز تشدید حملات و تجاوزها را به وزارت کشور داد؛ دستگاه اطلاعات نیز گزارشهایی علیه خطیبان و مداحان تهیه می کنند؛ تجاوزگری ها شامل فراخواندن خطیبان و تخریب نمادهای عاشورایی و بازداشت می شود.

انجمن حقوق بشر بحرین بازداشت علما و مداحان اهل بیت (علیه السلام) را اقدامی ظالمانه توصیف کرد و اظهار داشت که چنین اقداماتی در راستای تلاش آل خلیفه برای ایجاد ترس و وحشت و مجازات کردن خطیبان و مداحان است.

این انجمن خواستار آزادی حجج الاسلام شیخ هانی البناء و شیخ یاسین الجمری و کاهش فشار بر مراسم های عزاداری شد.

جمع بندی

تا سال ۲۰۱۴ نماز ظهر عاشوراء در منامه به امامت آیت‌الله عیسی قاسم و یا شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی اقامه می‌شد اما اکنون شیخ سلمان در زندان به سر می‌برد و آیت‌الله عیسی قاسم نیز که از حدود دو سال قبل در حصر خانگی بود اخیرا با موافقت پادشاه بحرین برای درمان بیماری‌اش به لندن سفر کرده است.

این در حالی است که نقض و تجاوزها در مراسم عاشورا از سال 2014 شاهد روند صعودی بوده است، در سال گذشته مراسم عاشورا در بحرین با 43 مورد نقض در 25 منطقه آغاز شد.

نیروهای امنیتی بحرین از آغاز ماه محرم تاکنون بارها به هیات های عزاداری حمله کردند و نمادهای مذهبی را در مناطق مختلف بحرین جمع آوری کردند.

بحرین از 14 فوریه 2011 ( 25 بهمن 1390) صحنه انقلاب مردمی ضد رژیم آل خلیفه است. مردم بحرین خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کارآمدن دولتی منتخب و آزادی زندانیان سیاسی کشورشان هستند.

ناآرامی‌های بحرین تاکنون ده ها کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است. رژیم آل خلیفه همچنین صدها نفر را سلب تابعیت کرده است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر بارها رژیم آل خلیفه را به خاطر سرکوب مخالفان محکوم کرده‌ و خواستار اصلاحات در نظام سیاسی این کشور شده‌اند.

سازمان دیده بان حقوق بشر به تازگی اعلام کرد که دولت بحرین از آغاز انقلاب مردمی تاکنون 738 نفر را سلب تابعیت کرده است.

جمعیت الوفاق اسلامی بحرین تیرماه گذشته اعلام کرد: از آغاز انقلاب این کشور در سال 2011 میلادی (1390) تاکنون 5 هزار و 98 نفر قربانی شکنجه در زندان های آل خلیفه شده اند./994/ب۹۵۰

ارسال نظرات