۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۵۸۰۳۷۵
مدیر حوزه علمیه کرمانشاه:

زمینه هجرت طلاب به شهرستان ها باید فراهم شود

حجت الاسلام ایرانی هجرت طلاب از قم به شهرستان ها را یک امر ضروری و مهم دانست و گفت: معاونت تبلیغ باید زمینه هجرت طلاب در شهرستان ها را فراهم و نیازها را شناسایی و تامین کند.
ایرانی

حجت الاسلام صادق ایرانی مدیر حوزه علمیه کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه گفت: حوزه های علمیه شهرستان ها از لحاظ نظام آموزشی آسیب پذیرتر از حوزه علمیه قم هستند.

وی به آسیب های نظام آموزشی حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: نظام آموزشی حوزه علمیه دارای آسیب هایی است که باید مسؤولان حوزه برای رفع هر چه سریع آن چاره ای بیاندیشند که این آسیب ها در حوزه های علمیه شهرستان ها به مراتب بیشتر است.

حجت الاسلام ایرانی افزود: یکی از آسیب های نظام آموزشی حوزه در شهرستان ها این است که طلاب در راستای علایق و انگیزه های خود نمی توانند ادامه تحصیل بدهند و از نهایت توانمندی خود بهره ببرند و این باعث ناامیدی به آینده و گاهی ترک حوزه می شود.

مدیر حوزه علمیه کرمانشاه ادامه داد: در حوزه علمیه شهرستان ها زمینه لازم برای تحصیل طلاب در رشته های مورد علاقه آنان وجود ندارد به همین خاطر انگیزه لازم برای ادامه تحصیل ندارند در حالیکه این امکان برای طلاب حوزه علمیه قم فراهم است.

وی فقدان امنیت شغلی و بی توجهی به نخبگان و اساتید حوزه های علمیه را یکی دیگر از آسیب های نظام آموزشی حوزه دانست و گفت: کم توجهی و بها ندادن به نخبگان و اساتید حوزه باعث شده انگیزه لازم را نداشته باشند و به دانشگاه ها، مراکز نظامی و بخش های اداری کشور منتقل و مشغول شوند و این باعث افت علمی و اخلاقی در حوزه های علمیه می شود.

حجت الاسلام ایرانی با اشاره به امتیازات نظام آموزشی حوزه در قیاس با دیگر نظام های آموزشی بیان داشت: یکی از امتیازات بارز نظام آموزشی حوزه اخلاص و خدامحوری در مسائل مختلف آموزشی و تهذیب است که از گذشته بوده و خواهد بود و این باعث حل بسیاری از مشکلات در حوزه شده است.

مدیر حوزه علمیه کرمانشاه خاطر نشان کرد: از دیگر امتیازات حوزه این است که طلاب درس را برای درس و فهمیدن آن می خوانند ولی در دیگر مراکز آموزشی بیشتر به دنبال مدرک هستند و مباحثه در حوزه نشانگر این امتیاز است.

وی عنوان کرد: در حوزه های علمیه ارتباط عمیقی بین استاد و شاگرد است به گونه ای که علاوه بر مباحث درسی در بسیاری از مسائل و مشکلات معیشتی، اخلاقی، سیاسی و بصیرتی در کنار هم هستند و این می تواند یک الگو برای دیگر نظام های آموزشی قرار گیرد.

حجت الاسلام ایرانی با اشاره به کم رنگ شدن سنت مباحثه در میان طلاب حوزه های علمیه گفت: یکی از عوامل کم رنگ شدن مباحثه در میان طلاب انگیزه است؛ شرایط اقتصادی فعلی کشور انگیزه طلاب را تحت الشعاع قرار داده و بیشتر طلاب برای تأمین معیشت زندگی به سراغ کار و درآمد رفته و از درس و مباحثه فاصله گرفته اند.

مدیر حوزه علمیه کرمانشاه افزود: ایجاد برنامه متنوع درسی برای طلاب در مدارس علمیه را می توان یکی دیگر از علل کم رنگ شدن سنت مباحثه دانست چرا که این برنامه های گوناگون باعث گرفته شدن انرژی و وقت طلبه ها می شود و دیگر فرصتی برای مباحثه باقی نمی ماند.

وی در پایان هجرت طلاب از قم به شهرستان ها را یک امر ضروری و مهم دانست و گفت: برای سوق دادن طلاب برای هجرت مراجع تقلید با ایجاد انگیزه مادی و معنوی ورود پیدا کنند که البته باید زمینه هجرت در شهرستان ها هم فراهم باشد که برای تسریع این کار نیاز است معاونت تبلیغ کار گروه ویژه ای را مأمور کند تا نیازها را شناسایی و تامین کند./۱۳۲۵/۳۰۲/خ

ارسال نظرات