۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۵۸۰۳۹۳
دبیرکل کانون دانشگاهیان:

اصرار بر تصویب FATF نشانه خوش‌بینی افراطی به غرب است

حسینی با بیان اینکه تصویب FATF بیانگر خوشبینی و اعتماد به آمریکا است، گفت: مهم‌ترین ایراد و اشکال FATF بحث مقابله با منابع مالی تروریسم است.
سید محمد حسینی

سیدمحمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره اصرار برخی نمایندگان مجلس بر تصویب قرارداد FATF، گفت: نمایندگان موافق تصور می‌کنند اگر ما هر چهار بخش FATF را تصویب کنیم، اروپایی‌ها امتیازاتی به ما خواهند داد و برجام ادامه خواهد یافت.

وی افزود: این درحالی است که بعضی از بخش‌های FATF از جمله بخش تامین مالی تروریسم به هیچ وجه مورد تایید ما نیست چرا که آنها تروریسم را هر طور که می‌خواهند معنا می‌کنند و حزب الله لبنان و به طور کلی نیروهای جبهه مقاومت را به عنوان تروریست می‌شناسند، از این جهت ما نمی‌توانیم با دست خودمان کاری انجام دهیم که علیه جبهه مقاومت تمام شود.

حسینی ادامه داد: ما نمی‌توانیم به طور خودخواسته ارتباط مالی‌مان را با جبهه مقاومت قطع کنیم، حتی از این فراتر هیچ بعید نیست که فردا آمریکایی‌ها، نیروهای نظامی جمهوری اسلامی را نیز تروریست خوانده و شامل این طرح بدانند همانطور که تاکنون نیز بارها مواضع منفی خودشان را نسبت به نیروهای نظامی و سپاه قدس ابراز داشتند.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی درباره بدعهدی آمریکا، ابراز کرد: تجربه ثابت کرده هر امتیازی که ما تا به امروز به غربی‌ها و به خصوص آمریکایی‌ها دادیم سبب نشده آنها به تعهدات خود پایبند باشند برای مثال در همین زمان برخی کشور‌های اروپایی خرید نفت خود را کاهش دادند و به نحوی با آمریکا همراهی می‌کنند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: همچنین وزیر خارجه فرانسه همان حرف‌های آمریکا را با ادبیات دیگری تکرار می‌کند و بحث موشکی را پیش می‌کشد و می‌گوید ما باید راجع به دوران بعد از سال 2025 که محدودیت‌های هسته‌ای ایران برداشته می‌شود صحبت کنیم، در حقیقت اروپایی‌ها همان خواسته‌های آمریکا را به زبان دیگری بیان می‌کنند، حال ما چگونه می‌توانیم به اروپایی‌ها اعتماد کنیم و امتیازاتی به آنها بدهیم و چگونه می‌توانیم با تصویب چنین طرح‌هایی به زیان کشور ایران و جبهه مقاومت در منطقه اقدام کنیم.

وی با استناد به کلام رهبر معظم انقلاب مبنی براینکه  به صورت مستقلا می‌توانیم در موضوعاتی مانند مبارزه با تروریسم و پولشویی قانونگذاری و چاره‌اندیشی کنیم، گفت: حادثه تروریستی اهواز که تعدادی از مردم بی‌گناه و بی‌سلاح کشته شدند به وضوح نشان داد که ما نمی‌توانیم با غربی‌ها در موضوع تروریست یک قرارداد واحد داشته باشیم؛ چرا که وقتی این حادثه رخ داد و رسانه‌های غربی حتی حاضر نشدند عاملان این جنایت را تروریست بنامند در چنین شرایطی ما چگونه می‌توانیم در زمین غربی‌ها بازی کنیم در حالی که می‌دانیم این قرارداد هیچ نتیجه‌ای برای ما نخواهد داشت بلکه به زیان کشور و مصالح ملی نیز تمام خواهد شد.

استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش در چنین شرایطی و با توجه به تجربه برجام دلیل اصرار برخی نمایندگان به تصویب FATF چیست؟ عنوان کرد: این مساله نوعی سهل‌اندیشی و خوش‌بینی افراطی به غرب و آمریکا است که متاسفانه در برخی نمایندگان وجود دارد، درگذشته نیز این تفکر وجود داشت که می‌گفتند اگر ما با جهان یا همان غرب تعامل کنیم و در بحث هسته‌ای به آنها امتیاز بدهیم قطعا مشکلات ما کاهش خواهد یافت.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی ادامه داد:  امروز بعد از گذشت پنج سال از به کارگیری این نوع تفکر شاهد هستیم که چه مشکلات گسترده‌ای در کشور حاکم شده به خصوص اینکه آمریکایی‌ها را جسورتر از قبل کرده به طوری که صراحتا از براندازی نظام جمهوری اسلامی سخن می‌گویند و در نیل به این هدف خود از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کنند، اروپایی‌ها هم بیشتر از اینکه عمل کنند حرف می‌زنند و آنها نیز به دنبال منفعت خودشان هستند.

حسینی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با دیپلماسی فعال نسبت به کشورهای روسیه، چین، ترکیه و دیگر همسایگان خود این مرحله را به راحتی پشت سر بگذارد، گفت: خوشبینانه‌ترین تحلیل از رفتار نمایندگان موافق FATF این است که آنها هنوز به غرب اعتماد و اطمینان دارند اعتمادی که با واقعیت‌ها و تجربیات کشور مطابقت ندارد، شاید آنها گمان می‌کنند که این اعتماد به نفع کشور است اما نه تنها به منفعت کشور نخواهد بود بلکه به زیان کشور نیز تمام خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر این قرارداد به نفع کشور بود قطعا همه نمایندگان آن را می‌پذیرفتند حتی مجمع تشخیص نیز مغایرت‌هایی در بعضی از بخش‌های این قرارداد  مطرح کردند، شورای نگهبان نیز مواردی از مغایرت‌ها را در گذشته مطرح کرده، مهم‌ترین ایراد و اشکال FATF بحث مقابله با منابع مالی تروریسم و تعریف آن است./813/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات