۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۵۸۰۵۵۰
سرمقاله؛

سیاست تعلل

یا دولت و رییس آن، از اساس باور ندارد که وضعیت اقتصادی کشور آشفته است ‌یا با جلوگیری از تغییر کابینه و بهبود تیم اقتصادی، نمی‌خواهد فرض اول را اثبات کند تا مثلاً باجی به جریان منتقد خویش ندهد.
حسن روحانی رییس جمهور

به گزارش خبرگزاری رسا، دیروز برخی رسانه‌های دولتی از وعده ترمیم کابینه خبر دادند؛ این خبر خوشایندی است. برخی وزرای استیضاح‌شده نیز حضور مجددشان در سمت‌هایی دیگر در دولت را رد کردند.

تعلل دولت در این زمینه را می‌توان با نگاهی خوش‌بینانه بدین شرح توضیح داد: یا دولت و رییس آن، از اساس باور ندارد که وضعیت اقتصادی کشور آشفته است ‌یا با جلوگیری از تغییر کابینه و بهبود تیم اقتصادی، نمی‌خواهد فرض اول را اثبات کند تا مثلاً باجی به جریان منتقد خویش ندهد.

برای صورت اول نشانه‌هایی وجود دارد، مثلاً نخستین مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی در باب جنگ روانی بود یا مکرراً بر غیرحقیقی بودن شرایط معیشتی از جانب پاره‌ای مقامات دولتی تکیه شد. برای وضع دوم هم اماره‌هایی هست، از جمله اینکه پس از معرفی رییس بانک مرکزی، همگان منتظر جابه‌جایی وزیر اقتصاد بودند و حتی با جایگزینان اصلی نیز مذاکره شده و به یک‌باره این روند متوقف شد.

حالا اگر سیاست را تأمین منافع درنظر بگیریم و هر کدام از فروض خوش‌بینانه بالا را قبول کنیم، بحران‌های مالی و اقتصادی موجود، اقبال عمومی به دولت 23‌میلیونی را شدیداً تخریب کرده و شکاف‌های درون کابینه که هر روز از گوشه‌ای سر باز می‌کند، کارآمدی آن را به پایین‌ترین سطح رسانده است.

پس چرا دولت در همین حد نیز حاضر نیست منافع سیاسی خود و در پی آن، ملت را تأمین کند؟ احتمالاً برای پاسخ به این سؤال، باید فرض‌های بدبینانه‌تری را مطرح کرد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: صبح‌نو

ارسال نظرات