۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۵۸۱۰۱۵
گزارش رسا؛

آغاز توطئه جدید آمریکا با تعطیلی کنسولگری در بصره

آمریکا با تعطیلی کنسولگری خود در بصره درپی افزایش فشار به جمهوری اسلامی ایران، عراق و احزاب شیعه این کشور است.
کنسولگری آمریکا در بصره کنسولگری آمریکا در بصره

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، جمعه گذشته طی پیامی دستور تعطیلی کنسولگری این کشور که در سال 2011 میلادی در بصره افتتاح شده بود را صادر و  بدون ارائه هیچ شواهدی، بار دیگر ایران را به نقش‌آفرینی در حمله به اماکن دیپلماتیک آمریکا در عراق متهم کرد؛ بر این اساس طی گزارشی به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداختیم که در ادامه تقدیم خوانندگان عزیز و گرامی می شود.

تعطیلی سفارت با اتهام پراکنی علیه سردار سلیمانی

مایک پومپئو وزیرخارجه آمریکا، روز جمعه ۲۸ سپتامبر (6مهرماه) طی پیامی به همه کارمندان آمریکایی که حضورشان در بصره ضرورت ویژه‌ای نداشته دستور ترک این شهر را داد و وظایف کنسولی در بصره را هم به بغداد منتقل کرد.

در این پیام آمده است: «تهدیداتی که حکومت ایران، نیروی قدس سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان تحت حمایت قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، متوجه کارکنان و اماکن آمریکایی در عراق کرده‌اند، در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. چندین مورد شلیک غیرمستقیم نیز به کنسولگری و سفارت ما در بصره و عراق شده است از جمله در همین بیست و چهار ساعت اخیر، که این عناصر شبه‌نظامی مسؤول آن بوده‌اند.»

وی افزود: «موضع ما روشن بیان شده و ایران باید بداند که آمریکا به هر حمله‌ای به‌سرعت و به‌گونه‌ای متناسب با آن واکنش نشان خواهد داد.»

وزیرخارجه آمریکا در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: با توجه به افزایش تهدیدها علیه کارمندان و اماکن ما در عراق، من دستور جابجایی موقت کارمندان دیپلماتیک را صادر کردم.

بهانه های وزیر خارجه آمریکا

روز جمعه شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌هایی در پنتاگون گزارش داده بود که ارزیابی‌های اطلاعاتی در روزهای اخیر نشان می‌دهد گروه‌های نیابتی تحت حمایت ایران احتمالا در فکر حمله یا حملاتی علیه نظامیان یا منافع آمریکا در خاورمیانه هستند.

مایک پومپئو سه دلیل زیر را بهانه تعطیلی کنسولگری اعلام کرد:

۱. افزایش تهدیدها علیه کارمندان و اماکن آمریکا در عراق
۲. نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه
۳. حمله شبه‌نظامیانی مورد حمایت سپاه قدس ایران به کنسولگری ایالات متحده در بصره

واکنش ها به تعطیلی کنسولگری

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار اطلاعیه‌ای درباره تصمیم مایک پمپئو مبنی بر تعطیلی دفتر کنسولگری این کشور در بصره عراق اعلام کرد: وظایف کنسولی در بصره هم به بغداد منتقل شده و به ارائه خدمات برای افراد ساکن شهر بصره ادامه خواهد داد.

وی افزود: «سفارت ایالات متحده در بغداد به ارائه خدمات کامل کنسولی برای افراد داخل و اطراف بصره ادامه خواهد داد. ما همچنان کاملا خود را متعهد به حمایت از عراقی‌ها در استان‌های جنوبی و سراسر این کشور می‌دانیم.»

احمد محجوب سخنگوی وزارت امور خارجه شنبه گذشته در نشستی خبری گفت: هیچ توجیهی برای چنین کاری وجود نداشته و تصمیم خارج کردن کارکنان کنسولگری بصره نیز بدون هماهنگی با وزارت امور خارجه عراق گرفته شده است.

وی افزود: بغداد تلاش می کند اوضاع را کنترل و وزارت خارجه آمریکا را (به بازگشت از این تصمیم) قانع کند، زیرا عراق خود را در درگیری های منطقه ای یا جهانی، طرف نمی داند و اجازه وارد کردن اختلافات خارجی به داخل کشور را نخواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق تصریح کرد: امنیت و ثبات در استان بصره برقرار است و هم اکنون چندین کنسولگری در این استان فعال هستند که از جمله آنها کنسولگری جمهوری اسلامی ایران است که چند روز پس از به آتش کشیده شدن مقرش، مجددا کار خود را از سر گرفت.

تیم دیویس، سرکنسول آمریکا در بصره عکسی را از خود در حین صحبت با گروهی از کارکنان کنسولگری در فیسبوک منتشر کرد. وی در توضیح این عکس نوشت: «آنها با جان و دل در اینجا کار کردند، اما ناچارم الان به آنها بگویم فعلا باید کارمان را متوقف کنیم. رهبری این افراد افتخار بزرگ زندگی من بود.»

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه اتهامات و ادعا‌های مطرح شده توسط آمریکایی‌ها در توجیه تعطیلی سرکنسولگری آن کشور در بصره را ناموجه، بی مورد و فرافکنی آشکار خواند و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هرگونه تعرض به دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک را محکوم می‌کند و توجیه مضحک بسته شدن سرکنسولگری آمریکا در بصره که در پی روز‌ها و هفته‌ها تبلیغات و پیشگویی و ایراد اتهامات واهی به ایران و نیرو‌های عراقی انجام شد را فراری به جلو و اقدامی فرافکنانه و مشکوک می‌داند.

قاسمی افزود: اگرچه شواهد و قراین متعددی از دخالت پیدا و پنهان عوامل خارجی در حمله وحشیانه به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره وجود دارد، اما توجیهات کودکانه مقامات آمریکایی برای ماجراجویی و القاء ناامنی در عراق و فشار به دولت این کشور در پس این نمایش به خوبی عیان بوده که البته اقدامی مذموم و کاملا محکوم است.

نیویورک تایمز اعلام کرد تعطیلی کنسولگری آمریکا در بصره از قبل به خاطر مسائل مالی در دستور کار بود.

وال استریت ژورنال هم تعطیل کردن کنسولگری آمریکا در بصره را اقدامی سیاسی دانست و نوشت: در اوج جنگ عراق سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد بارها هدف حمله قرار گرفت اما هرگز تعطیل نشد.

ادعای حمله موشکی به کنسولگری آمریکا

یک منبع امنیتی از شلیک سه موشک به نزدیکی کنسول آمریکا در بصره  که در مجاورت فرودگاه بین المللی بصره قرار دارد، خبر داد.

این منبع امنیتی عراقی گفت: سه موشک به منطقه نزدیک به کنسولگری آمریکا شلیک شده است.

منبع عراقی بیان کرد: مقامات داخل فرودگاه بصره کارکنان و برجهای مراقبت را از بیم هر گونه حادثه پیش بینی نشده تخلیه کرده اند.

این در حالی است که «ساره ساندرز» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تایید حملات موشکی به فرودگاه بصره در ساعات اولیه بامداد جمعه اعلام کرد که داخل فرودگاه یا کنسولگری آمریکا که در نزدیکی فرودگاه قرار دارد، هدف قرار نگرفته است.

وی افزود: کنسولگری آسیبی ندیده است. وزارت خارجه آمریکا مراقب اوضاع است و سلامت و امنیت آمریکایی ها برایش اولویت دارد.

علل و احتمالات اصلی تعطیلی کنسولگری

۱. آمریکا به تلافی شکست در تحمیل ترکیب مورد نظر خود برای تشکیل دولت جدید عراق با این تصمیم قصد ایجاد فتنه در داخل عراق و القای وجود ناامنی و تنش در این کشور دارد.
۲. دولت دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا کارزاری را به منظور برجسته کردن فعالیت‌های ایران در منطقه شروع کرد.
۳. اعتراضات مردمی خشونت‌بار بصره در ماه‌های اوت و سپتامبر به آتش زدن کنسولگری ایران و توطئه برخی گروه‌هایی منجر شد که گمان می‌رود مقامات آمریکایی آنان را به انجام چنین حادثه‌ای تحریک کرده‌ بودند.
۴. وزارت امور خارجه آمریکا بیش از یکسال است که درگیر بحث هایی درونی در ارتباط با لزوم تعطیلی کنسولگری بصره با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری است.

نتیجه

بصره یکی از استان های دارای میادین عظیم نفتی که در مجاورت خلیج فارس قرار دارد و بیشتر جمعیت آن را شیعیان عرب زبان تشکیل می دهند و احزاب سیاسی شیعه نیز در این استان سرمایه گذاری جدی کرده اند.

بصره که به قلب اقتصادی عراق شهرت دارد، در اوت و اوایل سپتامبر شاهد تظاهرات های بزرگ در اعتراض به خدمات اساسی از جمله برق و آب آشامیدنی سالم بود. حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران، به آتش کشیدن برخی از پایگاه های بسیج مردمی عراق و کشته و زخمی شدن عده ای از شهروندان برخی از نتایج این تظاهرات بود.

انگلیس، آمریکا، عربستان و امارات با تحریک عناصر خود درپی اغتشاش و ایجاد تفرقه و اختلاف در میان مردم عراق هستند.

سیاسیت و فعالیت های نمایندگان حضرت آیت الله سیستانی در بصره موجب شد که چند هفته ای شاهد بازگشت آرامش به این استان مهم عراق باشیم، اما آمریکا سناریو جدیدی را با کشتار برخی از چهره های سرشناس و تعطیلی کنسولگری خود را کلید زد.

هیچ کدام از بهانه های که آمریکا برای تعطیلی کنسولگری خود به زبان میاورد به دلایل مختلف قابل اثبات و صحیح نیست. بهانه آمریکا مبنی بر حمله موشکی بسیج مردمی به فرودگاه نزدیک کنسولگری بی اساس است.

از طرف دیگر برخی علت اصلی تعطیلی کنسولگری را مشکلات مالی سفارت اعلام کرده اند که این مطلب هم با توجه به منافع بسیاری که آمریکا در بصره دارد در تضاد است.

جلسات مختلف اعضای سفارت کنسولگری با سران عشائر و مخالفان ایران، مدیریت نیروهای مخفی و آشکار خود که برای انجام ماموریت های مختلف در بصره حضور دارند، چپاول نفت این استان، نزدیکی به مرز شلمچه ایران، رصد فعالیت های دفاتر احزاب شیعیان، ایجاد تفرقه در میان مردم و ... برخی از فعالیت های کنسولگری آمریکا در بصره است. سیاستمداران و کارشناسان روابط بین الملل به خوبی می دانند که حضور کنسولگری آمریکا در بصره از نظر وظایف رسمی و بین المللی از اهمیت بسیار کمی برخوردار است و شهروندان بسیاری کمی در استان بصره توانایی و یا تمایل سفر به آمریکا را دارند.

در نتیجه آمریکا برای گرفتن امتیاز از عراق به بهانه عدم تامین امنیت اماکن آمریکایی، ایجاد اختلاف میان عراق و ایران، افزایش فشار به احزاب سیاسی شیعه و بسیج مردمی و واکنش به رویدادهای سیاسی با توجه به انتخاب رییس جمهوری و نخست وزیر عراق و ... از بارزترین علل تعطیلی کنسولگری این کشور در استان بصره است. /994/ب950/ف

عارف ابراهیمی
ارسال نظرات