زن مسلمان ایرانی؛ الگویی برای زنان جهان
به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر مریم معین الاسلام؛ توجه به مسأله زنان به عنوان نیمی از پیکره جامعه که نقش محوری و کلیدی در فرهنگسازی به عهده دارد، از عمدهترین رسالتهای دولت اسلامی است چرا که هرگونه تحول در زیرساختهای فرهنگی جامعه و نهادینهسازی ارزشهای دینی منوط به توجه جدی به زنان است. زن در خانواده با نقش مادری و همسری، عامل اساسی انتقال ارزشهاست و به همین جهت دشمن برای دگرگونی فرهنگ امالقرای جهان اسلام و ایجاد همسانی فرهنگی زنان مسلمان با فرهنگ غرب، تمام همت خود را مصروف میدارد.
پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 را باید به عنوان نقطه عطفی در تحولات وضعیت زنان در ایران و حتی جهان دانست. رویش انقلاب اسلامی در ارایه الگوی جدیدی که در آن زن مسلمان در عین حفظ حجاب اسلامی و مدیریت خانواده و محوریت عاطفی در منزل میتواند در تمام عرصههای مختلف جامعه حضوری فعال داشته و در پیشرفت جامعه خود شریکی قابل باشد.
این الگو اثرات مستقیمی بر کشورهای جهان گذاشته و میگذارد. خبر ممنوع شدن حجاب در دانشگاهها و ادارات از طرف دولتها از نشانههای همین اثرگذاری میباشد. اما آنچه را که باید از دقت نظر دور نداشت الگوی مناسبی است که اسلام برای حضور زن در جامعه ترسیم نموده است و انقلاب اسلامی ایران توانست تا اندازهای به این الگو عمل کند در این راستا با سرکار خانم مریم معینالاسلام کارشناس مسایل زنان و مباحث تربیتی با بیش از 4 جلد کتاب و 25 مقاله به گفتو گو نشستیم.
بسیاری از مخالفین و معاندین نظام، این شبهه را مطرح میکنند که جمهوری اسلامی نه تنها برای زنان کاری نکرده بلکه باعث تضعیف حقوق جامعهی زنان نیز بوده است و آنها را به حاشیه رانده است. به عنوان اولین سؤال بفرمایید از نظر شما دست آوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی برای زنان علی الخصوص زنان جمهوری اسلامی ایران چه بوده است؟
دستاوردهای انقلاب اسلامی برای خانمها طی چند دههای که از انقلاب اسلامی ما گذشته برای هر انسان منصفی کاملاً مشخص و بارز است زنان ما تا قبل از انقلاب در واقع در دو قشر خلاصه شده بودند. قشر اول کاملا سنتی بودند و صرفاً مشغول به خانهداری و بچهداری بودند به طوری که هیچ کاری به مقررات اصلی کشور و اطراف خود نداشتند که این دید بسیار متهجرانه بود و تنها وظیفه خانمها را در این میدانست که در خانه بنشینند و خانهداری و بچهداری کنند. قشر دیگری هم به وجود آمد که گرفتار دیدگاههای روشنفکرانه و غربگرانه شده بودند، آنها فکر میکردند که اگر زن میخواهد جایگاه خودش را پیدا کند باید به تعبیر امام (ره) تبدیل به عروسک بزک کرده شود و بیاید در خیابانها و هر چه هم که سبک زندگیش بیشتر شبیه غربیها شود متجددتر است.
در واقع دو نگاه وجود داشت یک نگاه صد در صد متهجرانه بود و یک نگاه دیگر صد در صد غرب مآبانه بود و به برکت انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی امام (ره) آمدند و یک دید تازهای نسبت به مسایل زنان ایجاد کردند و آن را به جهانیان ارایه کردند. و آن این است که به هرحال زن مثل مردان نسبت به مقدرات سیاسی کشورش مسؤول است و رسالت دارد و باید ضمن حفظ رسالت مادری و همسری نسبت به مقررات سیاسی کشور خود حساس باشد و هر زمان که کشور و نظامش به حضور زنان احتیاج داشت، بیاید و وارد صحنه شود و نهایتاً خانمی باشد که در عین فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و علمی؛ رسالت را به نقش مادری و همسری خود میدهد و از طرف دیگر نماد و مشخصه چنین زنی، حجاب و عفافش است. لذا این دیدگاه اصلاحی امام در مقابل آن دو دیدگاهی که قبل از انقلاب وجود داشت موجب این شد که یک موضوع جدیدی از خانمها ارایه شود و جهانیان دیدند که زن ایرانی در عین حال که در جامعه حضور علمی، اجتماعی و سیاسی دارد ولی در واقع اصالت را به خانه و پرداختن به مسایل خانهداری میدهد و از طرف دیگر با عفاف و حجاب است.
این خصوصیات باعث شد که زنان سرتاسر جهان، زن مسلمان ایرانی را الگوی خود قرار دهند و در واقع زن ایرانی تبدیل شد به الگویی برای جهانیان که در واقع دشمنان نظام از این قضیه بسیار ترسیدند و دچار هراس شدند و نهایتاً سعی کردند که دوباره این مدل جدیدی را که امام ارایه داده بودند با پرداختهای که انجام داده بودند تغییر دهند و با همسان سازی که با فرهنگ غرب صورت میگیرد بتوانند زن ایرانی را از الگو بودن برای جهانیان خارج کنند و دوباره او را به زنی تبدیل کند که دچار استحاله فرهنگی شده و نهایتاً پایبندی و ارزشهای دینی ندارد.
به هر حال اگر بخواهیم بگوییم که دستآوردهای انقلاب اسلامی برای زنان چه بود پاسخ این است که در حقیقت زنان بعد از انقلاب اسلامی به جایگاه واقعی خود برگشتند و الان اگر میبینیم که زنان در عرصههای مختلف اجتماعی این چنین زیبا میدرخشند، همه به برکت نظام جمهوری اسلامی است که زن را دوباره به جایگاه اسلامی و انقلابی خودش برگرداند.
کسانی که اسلام را زیر سؤال میبرند، فمینیسم را به عنوان حامی یا تنها پناه و ناجی زنان معرفی میکنند. آیا شما با این نظر موافق هستید؟ به نظر شما آیا فمینیسم میتواند زن را به حقوق واقعی خود برساند؟
اگر میخواهید ببینید که فمینیست واقعاً به نفع زنان بوده یا نه، باید دیدگاههای زنان فرهیخته آمریکایی و اروپایی را بررسی کنید و ببینید نظر آنها راجع به فمینیسم چیست؟ آیا آنها تمام دیدگاه فمینیسم را به نفع خودشان میبینند یا به ضرر خودشان میبینند؟ شما کافی است مراجعهای به دیدگاه و نظرات آنها داشته باشید آن وقت مشخص میشود که در واقع زن از آن جایگاهی که فمینیسمها برایش درست کردند احساس رضایت دارد یا نه.
یک خانمی که رییس مرکز مطالعه در آمریکا است میگوید که من نسبت به آن چیزی که فمنیسمها دارند اعتراض دارم چون نتیجهاش جز از هم پاشیدگی خانواده، افزایش طلاق بیماری ایدز و... چندین عامل را میشمارد که نتیجه فمنیسم ها جز اینها نبود و اگر شما دقیقاً میخواهید بدانید که آیا امروزه زن غربی از جایگاهی که دارد الان راضی است یا نه؟ باید دیدگاههای زنان فرهیخته آمریکایی و اروپایی را نگاه کنید تا به خوبی متوجه شوید که امروزه جایگاه زن در غرب در چه موقعیتی قرار دارد. یکی از خانمهای روان درمانگر غربی با نام وتی فریدن میگوید زنان آمریکا در هیچ زمان و موقعیتی، افسردهتر از الان نبودند و هیچ گاه به اندازهی امروز احساس بدبختی نمیکردند و میگویند ما آزادیم و هر کاری که بخواهیم انجام میدهیم اما هیچ گاه به اندازه الان بدبخت نبودیم .
لطفا نظر خود را در خصوص نقش زنان جمهوری اسلامی ایران در الگو دادن به زنان منطقه و جریان بیداری اسلامی که جهان امروز به شدت درگیر آن است بفرمایید؟
اگر شما میخواهید نتیجهی انقلاب اسلامی را ببینید در حقیقت الان در انقلاب اسلامی کاملاً نتیجهی آن را میتوانید مشاهده کنید یعنی حضور زنان در کشورهای اسلامی و در جریان بیداری اسلامی همهی آنها الگو گرفته از ایران و جایگاه زن در ایران است و لذا یکی از ثمرات موقعیت زن در ایران این شد که الان در کشورهای اسلامی و در جنگ بیداری اسلامی میبینیم که چقدر از زنان ایرانی الگو گرفتند و الان دارند این چنین فعالانه در کشورهای خودشان اقدامات سیاسی انجام میدهند./۹۹۹/د۱۰۱/س
اندیشکده برهان