۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۵۸۱۹۸۲
آیت الله جوادی آملی:

همراهی مردم با حکومت برای رسیدن به سعادت لازم است

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که اگر مردم در مسیر اختلاس و سرقت قرار نگیرند مسیر حرکت جامعه روبه‌پیشرفت است، گفت: نباید گفت "رهبر" خوبی داریم، بلکه همراهی مردم با حکومت نیز برای رسیدن به سعادت الزامی است.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در درس اخلاق عمومی هفتگی خود که در مؤسسه اسراء برگزار شد، با اشاره به این‌که نهج‌البلاغه پس از قرآن کریم نخستین سرمایه دینی ما است، گفت: این کتاب بسیار قوی و غنی است، اما متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته و برخی گمان می کنند می توانند خطبه‌ها و نامه‌هایش را بدون در نظر گرفتن صدر و ذیل آن ها تفسیر کنند، درحالی‌که تا زمانی که همه بخش های این کتاب جمع‌آوری نشود، چیزی از آن دانسته نخواهد شد.

مفسر برجسته قرآن کریم به تفسیر سی و دومین جمله حکیمانه نهج‌البلاغه پرداخت و اظهار داشت: امیر مؤمنان(ع) در این بخش فرموده‌اند «انجام دهنده کار خیر بهتر از خود آن و انجام دهنده کار شر بدتر از خود آن است»، این یعنی اگر سرقت، اختلاس و حقوق نجومی گرفتن اعمال بدی هستند، کسانی که این‌گونه امور را انجام می‌دهند بدتر از این اعمال هستند و در مراتب بالاتری از شرارت قرار دارند.

وی ادامه داد: در روایات آمده است که «نماز ستون دین است»، اما باید در نظر داشت که این ستون دین، فعل نمازگزار بوده و این مصلی است که ستون دین را با اقامه نماز برپا می‌کند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی به نامه امیر مؤمنان(ع) به مالک اشتر اشاره و بیان کرد: حضرت در این نامه مردم را محور پیروزی معرفی می‌کنند و این یعنی نباید گفت ما رهبر خوبی داریم، زیرا اگر امام علی(ع) هم رهبری را بر عهده بگیرد و مردم در مسیر نباشند نمی‌توان راه به‌جایی برد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که وجود رهبری فرزانه از لازمه های رسیدن به پیروزی است، ابراز کرد: این موضوع شرط لازم رسیدن به سعادت است، اما شرط کافی نیست؛ تا هنگامی‌که مردم در مسیر اختلاس و سرقت نباشند مسیر حرکت جامعه روبه‌پیشرفت است و این یعنی همراهی مردم با حکومت نیز برای رسیدن به سعادت و پیروزی الزامی است.

وی با بیان فرازی از نامه امیر مؤمنان(ع) به مالک اشتر «وَ إِنَّمَا عِمَادُ الدِّيْنِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِيْن وَالْعُدَّةُ للْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّةِ» تأکید کرد: توده مردم باید خوب و در مسیر باشند تا یک جامعه رو به سعادت حرکت کنند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به عظمت جایگاه انسان مطرح کرد: بسیاری از انسان‌ها نسبت به عظمت خودآگاهی ندارند و می‌پندارند مرگ پوسیده شدن است، درحالی‌که طبق آیات و روایات، انسان با مرگ از پوسته بیرون می‌آید؛ انسان موجودی ابدی و جاودان است و دین آمده است تا همین موضوعات را به بشریت بیاموزد./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات