۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۵۸۲۱۹۴

گزارشی از بازتاب اخبار ایران در رسانه‌های عربی

رسانه‌های جهان عرب در هفته‌ای که گذشت هر یک بر اساس رویکرد خاص خود به تحولات ایران پرداختند، و البته طبق معمول رسانه‌های سعودی و دنباله‌روهای آنها به جوسازی علیه کشورمان و تبلیغ تروریست‌های تکفیری پرداختند.
رسانه های عربی

به گزارش خبرگزاری رسا، در این گزارش تلاش داریم نگاهی جامع و تحلیلی به گزارش ها و سرمقاله های منتشر شده در روزنامه های مهم جهان عرب طی یک هفته گذشته داشته باشیم.

المستقبل و ترویج نگاه کرنش برابر آمریکا

روزنامه المستقبل(ارگان مطبوعاتی جریان المستقبل به رهبری سعدالحریری) در مقاله ای با عنوان «ایران و پذیرش واقعیت» که به قلم «خیرالله خیرالله» مدعی شد: منطق می گوید که ایران در موضوع هسته ای و دیگر پرونده راهی جز مذاکره دوباره با آمریکا ندارد.

در این گزارش به سخنان اخیر محمد جواد ظریف در گفتگو با بی بی سی اشاره شده و آمده است : وی گفت که «ایران آمادگی دارد با تعیین برخی شروط مشخص با دولت آمریکا مذاکره مجدد انجام دهد»، با اتخاذ این موضع از سوی ظریف این سوال مطرح می شود که آیا ایران، واقعیت را پذیرفته است؟

به گزارش تسنیم، نویسنده این سطور در جای جای مقاله اش سرخم کردن و کرنش برابر آمریکا را به عنوان یک امر محتوم و قطعی مطرح کرده است که البته این مسأله ناشی از تفکرات حاکم بر برخی طیف های سیاسی در خاورمیانه است که هیچ اعتقادی به مبارزه و مقاومت و استقلال ندارند و تنها راه را وابستگی و سرسپردگی کامل به طرف غربی و در راس آنها آمریکا می دانند.

المستقبل این هفته در مطلب دیگری به قلم «وسام سعاده» به تحولات آمریکا و به ویژه استعفای «نیکی هیلی» پرداخته است.

در این گزارش که با عنوان «دولت آمریکا پس از هیلی به ترامپ شبیه تر می شود» منتشر شده، با اشاره به مواضع تند هیلی علیه ایران طی دو سال اخیر از آغاز دوران ریاست جمهوری ترامپ آمده است: هیلی در یکی از اظهارنظرهای مهم خود گفته بود «با وجود این سیاست های سختگیرانه، آمریکا طرحی برای regime change علیه کشورهای متخاصم ندارد»، سوالی که مطرح می شود این است آیا همزمان با خروج هیلی از دولت آمریکا سیاست مذکور تغییر کرده است؟

تهدید پامپئو در اسکای نیوز

این هفته با بررسی یک گزارش از اسکای نیوز همراه شما هستیم، این شبکه اماراتی با اشاره به سخنان اخیر مایک پامپئو درباره اینکه آمریکا تا زمان خروج نیروهای ایرانی از سوریه حتی یک دلار هم به دمشق برای آغاز روند بازسازی این کشور کمک نمی کند، نوشت: این اقدام آمریکا یک ضربه پیش دستانه به ایران در صحنه سوریه محسوب می شود.

اتحادیه اروپا و ادامه روند فعالیت سوئیفت با ایران

روزنامه المستقبل این هفته در گزارش دیگری با عنوان «تلاش ترامپ برای منع استفاده ایران از سیستم مالی سوئیفت» نوشته است: در آمریکا هم اکنون یک دوگانگی در این مسأله پیش آمده است و برخی خواهان ادامه استفاده ایران از سوئیفت و جریان دیگر به رهبری ترامپ و بولتون خواهان قطع این سیستم برای ایران هستند. براین اساس ترامپ هرگونه تلاش برای روابط اقتصادی با ایران را درست نمی داند و با آغاز دروه جدید تحریم ها علیه ایران از چهارم نوامبر آینده می خواهد همه روزنه های باقی مانده اقتصادی برای ایران را مسدود کند. در ادامه این گزارش به اظهارات یکی از مدیران سوئیفت اشاره شده که طی آن تاکید کرده قوانین اتحادیه اروپا در تعامل مالی با ایران، طی ماه های اخیر با وجود تحریم های آمریکا هیچ تغییری نکرده است و آنها به روابط خود با ایران ادامه می دهند.

المستقبل در این گزارش به طور تلویحی به شکست تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران اشاره کرده است.

نفت در بالاترین قیمت

روزنامه الحیات این هفته در گزارشی با عنوان قیمت نفت بالاترین رکوردش را زد! به تحولات اخیر در بازارهای جهانی نفت اشاره کرده و می نویسد: در این هفته قمیت نفت به بالاترین سطح خود در چهار سال اخیر رسید، این افزایش قیمت به علت نگرانی مشتریان بازار جهانی نفت در زمینه کاهش عرضه نفت ناشی از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران(در چهارم نوامبر آینده) رخ داد.

الحیات در این گزارش اشاراتی به ناکارآمدی تحریم‌ها علیه ایران داشته است.

ضرب شست جدید امیر قطر و ادامه روابط با ایران

پایگاه اسپوتنیک عربی در گزارشی با عنوان «قطر در اوج بحران روابط میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، تصمیم جدیدی در زمینه روابط اقتصادی با ایران گرفت»، می نویسد: با وجود بحران روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که از پنجم ژوئیه 2018 آغاز شده، قطر همچنان عامدانه به تقویت روابط با ایران ادامه می دهد.

در این گزارش به مذاکرات اتاق بازرگانی قطر با ایران در زمینه های بهبود روابط در بخش های غذایی، کشاورزی، ساختمانی، صنعت و دریانوردی اشاره شده است. اسپوتنیک در این گزارش به اظهارات یک مقام قطری اشاره کرده که از روند صعودی روابط تهران دوحه در ماه‌های اخیر خبر داده است. این پایگاه خبری همچنین تاکید کرده که روابط ایران و قطر در ماه‌های اخیر پس از آغاز بحران روابط میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، رشد چشمگیری در همه عرصه ها داشته است.

الشرق الاوسط این هفته در مطالبی سعی کرده به جوسازی علیه ایران در راستای تخریب روابط تهران با کشورهای عربی بپردازد، در گزارش نخست این روزنامه مدعی قطع کامل انتقال آب از ایران به عراق شده است و کاملا جهت دار در مسیر تخریب روابط دیرینه و عمیق دو کشور همسایه و دوست عمل کرده است. در گزارش دیگری به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در این زمینه که تنها در صورت خروج نیروهای ایرانی از سوریه، آمریکا وارد روند بازسازی سوریه می شود اشاره کرده‌است.

شکست حتمی واشنگتن در جنگ نفتی علیه تهران

پایگاه خبری شبکه الجزیره در گزارشی به فشارهای آمریکا علیه ایران در زمینه تحریم های نفتی پرداخته است. این گزارش که در برنامه «بلا حدود» (بدون مرز) الجزیره تهیه شده به فشارهای آمریکا علیه اوپک برای افزایش میزان تولیداتش اشاره شده است. در همین رابطه «ممدوح سلامه» کارشناس نفتی و مشاور بانک جهانی در گفتگو با الجزیره به تلاش های ترامپ برای کاهش قیمت نفت با هدف پیروزی حزب جمهوری خواه در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره اشاره کرد و گفت: ترامپ همچنین می خواهد سلطه دلار بر تعاملات بازار جهانی نفت را حفظ کند در شرایطی که یوان چین به راه فراری برای کشورهایی که نمی خواهند با دلار معامله کنند تبدیل شده است. سلامه معتقد است که خود ترامپ حتی در نهایت مجبور خواهد شد برای سود بخش بودن تولید نفت شِل آمریکا به قیمت بالای نفت رضایت دهد. وی تاکید کرد که دولت آمریکا حتی در تصمیم خروج از برجام مستقل تصمیم‌گیری نکرده بلکه این تصمیم از سوی تل‌آویو اتخاذ شده است.

الجزیره در این گزارش از نگاه کارشناسی به شکل گیری اوپک پلاس با حضور روسیه اشاره کرده که فشارهای آمریکا بر این نهاد منطقه ای را خنثی کرده، تا جایی که حتی کشورهای عضو اوپک از قطع کاملا تعاملات نفتی با آمریکا هراسی نداشته باشند.

در ادامه این گزارش آمده است : آمریکا در سال 2003 به خاطر نفت به عراق حمله کرد و تلاش داشت سیطره دلار بر بازارهای نفتی را حفظ کند، این مسألهای بود که خود آمریکایی ها به آن اعتراف کردند. اما در زمینه سرنوشت تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران باید تاکید کرد که این تحریم ها سرنوشتی جز شکست ندارد، چون ایران در نتیجه آن چیزی از دست نمی دهد. ایران همچنان به تعهدات خود پایبند است و این در حالی است که آمریکا از برجام خارج شده، اکثر کشورهای جهان در این شرایط با تحریم بیشتر ایران مخالفت دارند. از طرفی ایران می تواند پس از این تحریم ها معاملات خود را با یوان انجام دهد و از استفاده از دلار کاملا دست بکشد. از طرفی روسیه و چین با توجه به اینکه خودشان مورد تحریم آمریکا هستند، به ایران کمک خواهند کرد. البته باید توجه داشت که 95 درصد از صادرات نفت ایران در شرایط کنونی به چین، هند، ترکیه و اتحادیه اروپا صورت می گیرد.

اروپا مسیر خود را از آمریکا جدا می کند

پایگاه خبری المیادین نیز این هفته در گزارشی به تحریم های جدید آمریکا علیه ایران پرداخت و نوشت: تحولات روزهای اخیر نشان می دهد که اروپایی ها دیگر از ادامه روند پیروی از دستورات آمریکا در خاورمیانه خارج شده و مسیر جدیدی را انتخاب کرده اند، در اینجا این سوال مطرح می شود که آیا آمریکایی ها در مسیر تحریم ها علیه ایران، ائتلاف راهبردی و استراتژیک خود با اتحادیه اروپا را می شکنند و آنرا به خطر می اندازند؟

سابقه طولانی توطئه حکام ارتجاع عرب علیه ایران

المیادین این هفته در گزارشی مفصل به قلم موفق محادین به بررسی زوایای پنهان فشارها علیه ایران در شرایط کنونی با نگرشی تاریخی پرداخته و تأکید می کند: سابقه توطئه اعراب مرتجع علیه ایران نه به سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بلکه به سال 1953 باز می گردد که اعراب با غربی‌ها در توطئه علیه دولت مصدق همراه شدند تا مقدمات قدرت گرفتن مجدد شاه را ایجاد کنند، این توطئه ها متاسفانه در زمان جنگ صدام علیه ایران نیز ادامه پیدا کرد و هم اکنون نیز با فشارهای آمریکا علیه ایران جلوه های دیگری از آن نمایان شده است.

تحلیلگر عرب در ادامه ابراز امیدواری کرده اعراب روزی از این رویکرد اشتباه خود دست بردارند و به دوران کرنش برابر آمریکا پایان دهند.

تلاش ناکام الوطن برای موفق جلوه دادن سفر بن سلمان

روزنامه الوطن سعودی این هفته در گزارشی به قلم «خالد السمونی» سعی کرده سفر ولیعهد سعودی به کویت را موفق جلوه دهد، این در حالی است که پیش از این سفر تحلیلگران حل مسأله بحران در روابط با قطر را اصلی ترین هدف بن سلمان عنوان کرده بودند.

الوطن در ادامه ضمن اشاره تلویحی به ناکامی بن سلمان در موضوع حل بحران در روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، تلاش کرده مسؤولیت ایجاد این اختلافات را بر گردن ایران بیندازد.

این هفته به بررسی دو گزارش از روزنامه الأخبار لبنان پرداخته ایم.

الاخبار این هفته در گزارشی با عنوان «اسرائیل و استفاده از برگه کُردها در ایران» به ابعاد نقش آفرینی رژیم صهیونیستی در تلاش برای اجرای پروژه‌ تجزیه ایران اشاره کرده است. «ولید شراره» نویسنده این سطور تاکید می کند: إسرائیل همواره تلاش کرده خودش را به عنوان یک عنصر مهم راهبردی به طرف آمریکایی جهت پیشبرد اهداف واشنگتن در منطقه مطرح کند تا این ایده که اسرائیل سر بار آمریکا شده است را زیر سوال ببرد. بر همین اساس بسیاری معتقدند که اسرائیل به ویژه پس از اشغال آمریکا از سوی عراق همه قوای خود را در خدمت به اهداف واشنگتن بسیج کرد. این مسأله هرگز بر کسی پوشیده نیست که ایده سرنگونی دولت وقت عراق و تشکیل نظام فدرالی براساس مسائل طایفه‌ای و نژادی و همچنین ایده خاورمیانه جدید از اتاق فکرهای اسرائیل برآمده بود. در همین راستا بود که نئو محافظه کاران که اکثر آنها از صهیونیست های افراطی بودند برای ترویج این ایده ها در دوران جرج بوش کمر همت بسته و به طور جدی وارد عمل شدند. در تحولات اخیر به نظر می رسد دولت ترامپ در نظر دارد از همین ایده های اسرائیلی البته این بار علیه ایران بهره برداری کند، در همین راستا از زمان تشکیل گروه اقدام علیه ایران در 16 اوت گذشته حملات و تحرکات ضد نظام ایران افزایش قابل ملاحظه ای داشته که در اقدامات گروه‌های جدایی طلب کُردی و عربی این مسأله دیده شده است، گروه‌هایی که نیت خود برای تشکیل ائتلاف علیه ایران را علنی اعلام کرده اند. به طور قطع این گونه اقدامات کاملا در راستای اهداف تیم مرکز پژوهشی لابی اسرائیلی در آمریکا (انستیتو تحقیقات خاورمیانه‌ای واشنگتن) قرار دارد، پژوهشکده ای که جان بولتون مشاور امنیت ملی و جیمز جفری، دیوید شنکر و اندرو تابلر از مقامات ارشد سیاسی امنیتی آمریکا تشکیل شده است.

الاخبار در ادامه این گزارش به راهبرد رژیم صهیونیستی در استفاده از کردها به عنوان پیشقراول حملات علیه ایران اشاره کرده و اهمیت آن را ناشی از چندین مسأله می‌داند از جمله اینکه کردها با اقدامات خود می توانند دیگر گروه‌های جدایی طلب اقلیتی را به تحرک وادار کنند.

الاخبار در ادامه این گزارش به حمایت تبلیغاتی رژیم صهیونیستی از کردها برای جلب حمایت بیشتر غرب از آنها اشاره کرده است.

براین اساس، جروزالم پست در روز دهم اکتبر گذشته (سه روز پیش) در گزارشی به قلم «زاک هوف» به تبلیغ توانمندی کردها برای اقدام موفق علیه ایران پرداخته است.

هوف که از کارشناسان مسائل کردها است در این گزارش گروه هایی نظیر حزب دموکرات کردستان، پژاک و حزب آزادی را به عنوان گروه‌های مهم که آمریکا می تواند از آنها در مواجهه با ایران استفاده کند، معرفی کرده است.

نویسنده صهیونیستی در این گزارش تلاش کرده به زعم خود، گروه های تروریستی فعال در ایران را «مبارزانی در راه آزادی» معرفی کند تا از این طریق بتواند حمایت های غرب را با آنها ایجاد کند.

تحلیلگر صهیونیست همچنین تلاش کرده کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، اردن و بحرین را به بهره برداری از جریان های کردی برای ایجاد ناامنی در ایران ترغیب کند و همه آنها را دارای مصلحت و سود در این پرونده معرفی کند.

الاخبار در گزارش دیگری به آغاز پخش فیلم «پرواز شام 2701» به کارگردانی حاتمی کیا در سالن های سینمای لبنان اشاره کرده است.

در این گزارش با اشاره به کارنامه طولانی و موفق حاتمی کیا در فیلمسازی، به بازی بازیگران لبنانی اشاره شده است. بازیگران لبنانی حضور در فیلم پرواز شام 2701 را تجربه ای بی نظیر و مهم در دوران کاری خود توصیف کرده اند.

توافق شکننده در ادلب

الصباح الجدید در گزارشی به قلم مایکل یونگ که در مرکز کارنگی آماده شده است،‌به بررسی توافق اخیر در ادلب پرداخته و آن را ناشی از تلاقی چندین مسأله در هم دانسته است. در این گزارش با اشاره به تمایل ترکیه و روسیه برای حفظ روابط شان آمده است: روسیه از طرفی خواهان سیطره کامل ارتش سوریه بر کل مناطق باقی مانده است، ترکیه در این میان خواهان ادامه نقش آفرینی به عنوان مهمترین قدرت در شمال سوریه است، آنها همچنین نمی خواهند که ایران و نیروهای سوری در مرزهای جنوبی ترکیه حضور داشته باشند، از طرفی روسیه می داند که بازپس گیری ادلب لازم می کند که نیروهای ایرانی و همپیمانانش در این عرصه حضور داشته باشند، این در حالی است که مسکو خواهان مهار نقش آفرینی ایران در سوریه برای ایجاد فرصتی جهت افزایش شانس رسیدن به توافق با آمریکاست، آمریکایی که بر لزوم خروج همه نیروهای ایرانی از سوریه تاکید دارد.

به اعتقاد پژوهشگر کارنگی همه این مسائل سبب شده که افق روشنی از توافق ادلب و پایداری آن وجود نداشته باشد./۸۴۷/ب۹۰۴/ع

منبع: تسنیم

ارسال نظرات