۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۰
کد خبر: ۵۸۲۲۱۹
یادداشت؛

ظرفیت ابرقدرت شدن ایران

ایران در دوران‌های پرفراز و نشیب تاریخ، همواره به عنوان یك كشور تعیین‌كننده در منطقه و جهان مطرح بوده است، به طوری كه در هر مقطع تاریخی كه افرادی مقتدر زمام امور كشورداری را در دست داشته‌اند، چهره ایران در برگ برگ تاریخ، برجسته شده است.
اقتدار جمهوری اسلامی عمق راهبردی نظام اسلامی است

به گزارش خبرگزاری رسا، مقام معظم رهبری در جمع 100 هزار نفری جوانان بسیجی استادیوم آزادی، در خصوص عظمت ایران،‌ اقتدار جمهوری اسلامی و شكست‌ناپذیری ملت سخن گفتند. سخنانی كه بیان‌كننده و ترسیم ظرفیت‌های یك كشور قدرتمند در مقابله با قدرت‌های مسلط بر جهان است.

ایران در دوران‌های پرفراز و نشیب تاریخ، همواره به عنوان یك كشور تعیین‌كننده در منطقه و جهان مطرح بوده است، اما تاثیرگذاری آن بستگی به حكمرانان و حكومت‌های مستقل و مدبر بوده است،‌ به طوری كه در هر مقطع تاریخی كه افرادی مقتدر زمام امور كشورداری را در دست داشته‌اند، چهره ایران در برگ برگ تاریخ، برجسته شده است و امروز نیز ایران با داشتن رهبری مقتدر، می‌تواند در زمره قدرت‌های برتر جهان قرار گیرد و این موضوع در گرو بهره‌مندی از ظرفیت‌های مشهود و نامشهود كشور می‌باشد.

1- ایران به لحاظ استعداد انسانی جایگاه برتری در جهان دارد و در عرصه‌های مختلف علمی مانند المپیادها و مراكز پژوهشی و دانشگاهی، در آمریكا، اروپا و سایر كشورها خودش را نشان داده است. در سال‌هایی كه مقداری توجه صورت گرفت، بیشترین مقالات علمی منتشرشده در مجلات معتبر جهانی از دانشمندان و تحصیلكرده‌های ایرانی بود و در عمل نیز دستیابی به دانش هسته‌ای، حضور در فضا و ساخت موشك‌های دوربرد حاكی از وجود چنین استعدادهای سرشاری است.

2- از بعد سیاسی و از نگاه صاحب‌نظران جهانی كه بعضا در نشریه معروف المانیتور آمده است،‌ عنوان می‌شود كه ایران به ابرقدرت منطقه‌ای تبدیل شده است. این نشریه كه اتفاقات خاورمیانه را رصد و تحلیل می‌كند، بارها در گزارش‌های خود آورده است كه تهران، یك واشنگتن برتر در منطقه است و در سراسر آسیای غربی حضور دارد و در مقابله با سیاست‌های آمریكا علی‌رغم هزینه‌های هنگفت چندمیلیارددلاری، پیروز میدان شده و همچنان در حال توسعه اثرگذاری سیاسی است و چالش‌های جدی برای آمریكا،‌ اسرائیل و عربستان سعودی به وجود آورده است، به طوری كه توانسته هژمونی آمریكا را در منطقه محو كند و مهم‌تر اینكه اسرائیل با نفوذ نیروهای مورد حمایت ایران تا پشت مرزهای خود مواجه شده است.

3- از جهت قدرت نرم برآمده از مردم‌سالاری دینی، ایران ابرقدرتی بلامنازع شناخته می‌شود. اگر آمریكا، اسرائیل و سایر قدرت‌های مسلط با در اختیار داشتن زرادخانه‌های تسلیحاتی از رویارویی با ایران در هراس هستند، به جهت وجود چنین قدرت نرم می‌باشد، چرا كه همین قدرت بود كه رژیم 2500 ساله ستمشاهی را برهم زد، در دفاع مقدس پیروز شد و بر فتنه سال 1388 فائق آمد و امروز همین قدرت نرم، محور مقاومت در سوریه، لبنان، عراق، یمن، افغانستان و سایر كشورها در حوزه بیداری اسلامی می‌باشد.

مهم‌ترین مولفه‌های قدرت نرم جمهوری اسلامی، ایدئولوژی اسلام، رهبری و اصل ولایت فقیه، روحانیت و تریبون مساجد، مردم و گره خوردن دین و سیاست با یكدیگر است.

4- از لحاظ قدرت سخت و تجهیزات نظامی و دفاعی، روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارونوت" می‌نویسد: وقتی ایران موشك‌های زمین به زمین به مقر داعش در دیرالزور به فاصله 600 كیلومتری شلیك می‌كند، جایگاه یك قدرت بزرگ نظامی در سطح منطقه و حتی در سطح جهان برای خود به تصویر می‌كشد و این آخرین حرف ایرانی‌ها نخواهد بود، چراكه چند سال پیش اعلام شده بود كه موشك‌هایی با برد 1400 و 2000 كیلومتر در اختیار دارند.

5- اما از نگاه اقتصادی، ایران علی‌رغم همه ضعف‌ها و نارسایی‌ها، رتبه هجدهم را دارد. اقتصادی كه به جهت وابستگی به درآمدهای نفتی و دولتی قدرت پویایی و رشد و رقابت از آن گرفته شده است. در حالی كه اگر از تحریم‌های دشمن، فرصت ساخته شود و اقتصاد ملی از یوغ دولت و ارز نفتی رهایی پیدا كند، به طور قطع و یقین رتبه یك‌رقمی به دست خواهد آورد، چراكه ایران از لحاظ ذخائر انرژی و معدنی، منابع طبیعی و سوق‌الجیشی و سرمایه انسانی ظرفیت‌های كم‌نظیر و منحصر به فرد برخوردار است.

ركس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین آمریكا می‌گوید: اقتصاد ایران علی‌رغم تحریم‌ها، مقاوم‌تر شده است.

با این توضیحات اجمالی، پیشرفت‌های ایران در ظرف چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف سیاسی، دفاعی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بیانگر آن است كه قدرت رویارویی با آمریكا را دارد، قدرتی كه مدعی است، مناسبات ما باید بر جهان حاكم باشد و ادعا می‌كنند كه اگر همه كشورها یك نظر واحد دارند، قدرت‌شان می‌تواند آن را وتو كند و در سند راهبرد امنیت ملی آمریكا آمده است كه رهبری‌شان در جهان، همیشگی است و اخیرا ترامپ مطرح نموده است كه باید قدرت بدون رقیب در چند سال آینده باشند. اما خوشبختانه سال‌هاست كه این معادلات به هم خورده و آمریكا به شدت نگران نفوذ ایران در منطقه و جهان و در میان ملت‌ها به‌ویژه ملل محروم تحت ستم است، چراكه ایران قادر است همه مناسبات آمریكا در كشورهای مختلف جهان را به چالش بكشد كه امروز شاهد آن در خاورمیانه و آسیای غرب، آمریكای لاتین و اروپا هستیم.

ریچارد واتسون كه در زمینه آینده‌پژوهی صاحب‌نام در جهان می‌باشد، در كتاب 313 صفحه‌ای خود به مهم‌ترین سوالات درخصوص آینده جهان پاسخ داده است و اشاره دارد كه در آینده نزدیك، كشور ایران امكان تبدیل شدن به قدرت جهانی را خواهد داشت./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: رسالت

ارسال نظرات