۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۵
کد خبر: ۵۸۲۳۶۵
یادداشت؛

فرافکنی به سبک کاخ الیزه

مطابق آخرین نظرسنجی های صورت گرفته در فرانسه، اکثریت شهروندان این کشور خواستار توقف فروش سلاح از سوی پاریس به ریاض هستند. با این حال مقامات فرانسوی به "تجارت ترور" در منطقه غرب آسیا ادامه می دهند.
امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه

به گزارش خبرگزاری رسا، امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه در مصاحبه‌ با فرانس‌۲۴ درباره فروش سلاح به عربستان سعودی گفت: این اشتباه است که بگوییم عربستان امروز یکی از مشتریان بزرگ فرانسه در حوزه‌ای خاص است. چنین چیزی صحت ندارد. ما با عربستان سعودی و امارات یک رابطه همکاری بر اساس اعتماد دو طرفه داریم. این رابطه مهم است و البته جنبه تجاری ندارد. بلکه یک رابطه راهبردی است. نبرد با تروریسم هم با کمک این دو کشور پیش می‌رود!

در خصوص اظهارات رئیس جمهور فرانسه نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از آن گذشت:

مطابق آخرین نظرسنجی های صورت گرفته در فرانسه، اکثریت  شهروندان این کشور خواستار توقف فروش سلاح از سوی پاریس به ریاض هستند. با این حال مقامات فرانسوی به "تجارت ترور" در منطقه غرب آسیا ادامه می دهند.  به عنوان مثال بر اساس نظر سنجی مرکز 'یوگاو' (You Gov  )، 75 درصد شهروندان فرانسوی  خواستار این هستند که کاخ الیزه  صادرات اسلحه به عربستان و امارات متحده عربی را به حالت تعلیق درآورد و حمایت خود را از این دو کشور کاهش دهد.با این حال امانوئل ماکرون ، لودریان و دیگر مقامات الیزه درخواست شهروندان خود را نادیده انگاشته و به حمایت از آل سعود ادامه می دهند.

نکته بعدی، به استدلال مضحکانه ماکرون در خصوص همراهی با عربستان سعودی در نبرد با تروریسم ! باز می گردد. بدیهی است که  نماد "تروریسم ادعایی " ماکرون و دیگر مقامات اروپایی همان شهروندان بی‌گناه یمنی هستند که هر روز خبر به خاک و خون کشیده شدن آنها توسط رسانه های جهان و منطقه منتشر می شود! همچنین مقامات فرانسوی به خوبی نسبت به نوع مداخله سران سعودی در قبال شهروندان بی‌گناه و بی پناه بحرینی آگاه هستند اما تجارت اسلحه و سود ناشی از آن را به هر چیزی ترجیح می دهند.

بدون شک، اظهارات ماکرون در خصوص مبارزه مشترک ( از سوی پاریس،ریاض و ابوظبی) با تروریسم به اندازه ای غیر قابل لمس و مضحکانه است که حتی نزدیک ترین افراد به رئیس جمهور فرانسه را نیز اقناع نمی کند. بدیهی است که نه تنها این سه بازیگر را نمی توان در قالب و کسوت مخالفان تروریسم قلمداد کرد، بلکه هر سه نماد عینی تروریسم در منطقه غرب آسیا محسوب می شوند.

مسئله بعدی، به حمایت‌های سیاسی پاریس از عربستان سعودی و امارات باز می گردد. فرانسوی ها به عنوان کشوری که در شورای امنیت سازمان ملل متحد دارای حق وتو هستند،از این موضوع به عنوان یک "اهرم فشار" در برابر جامعه معترض جهانی استفاده کرده و مانع از طرح مسائلی مانند محکومیت سعودیها در سازمان ملل متحد می شوند. در این خصوص فرانسوی ها رویکرد مشترکی با دو کشور غربی دیگر یعنی ایالات متحده آمریکا و انگلیس دارند. فرانسوی ها در دوران ریاست جمهوری سارکوزی، اولاند و ماکرون مواجهه مخربی با ملت‌های منطقه غرب آسیا داشته و از حامیان تزریق بحران‌های مزمن امنیتی در این منطقه بوده و هستند.

یکی از اهدافی که فرانسوی ها در این خصوص دنبال می کنند، ناامن سازی منطقه غرب آسیا با هدف مداخله مستمر در این مناطق است. همان گونه که اشاره شد، در این خصوص همراهی و همکاری تنگاتنگی میان پاریس، لندن و واشنگتن وجود دارد. در نهایت اینکه امانوئل ماکرون و دیگر مقامات کاخ الیزه در قبال تک تک جنایات مشترک عربستان سعودی و امارات متحده عربی در منطقه غرب آسیا مسئول بوده و باید در این خصوص به افکار عمومی دنیا پاسخگو باشند. اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه بار دیگر پرده از چهره مدعیان حقوق بشر در غرب برداشته است. این اظهارات درست در حالی بیان شده است که  افکار عمومی جهان تحمل جنایات  ریاض و ابوظبی در یمن را ندارد./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: رسالت

ارسال نظرات