۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۲
کد خبر: ۵۸۲۶۳۲
گزارش تحلیلی رسا؛

محکومیت قتل خاشقجی یا تلاش آمریکا برای باجگیری حداکثری از عربستان

بعد از آن که آمریکا عربستان را به قطع روابط تهدید کرد، عربستان در چرخشی ظاهری، در نظر دارد ضمن پذیرش برخی از اتهامات، باج بیشتری به آمریکا بدهد.

قتل خاشقچی فعال سعودی در ترکیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در چند روز اخیر، قضیه قتل جمال خاشقجی در صدر اخبار رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت. وقوع چنین جنایتی به دست جنایتکاران سعودی هرچند بعید نبود، اما از جهات مختلفی مشکوک به نظر می‌رسید.

مقدمه

معروفترین اقسام استعمار به سه شکل استعمار سنتی استعمار نو و استعمار فرانو تعریف شده است. نمونه استعمار سنتی و قدیمی، که در آن  طرف استعمارگر به طور مستقیم و با نیروی نظامی وارد مستعمرات می شود، استعمارگری انگلیس در هند و استعمارگری فرانسه در کشورهای آفریقایی است؛ نمونه استعمار نوین که در آن کشور استعمارگر از افراد بومی نیروگیری کرده و آنان را در جهت منافع خود به کار می گیرد، دیکتاتوری های متعدد در سراسر جهان، در هنگام و یا بعد از جنگ جهانی دوم هستند؛ مانند دیکتاتوری پهلوی در ایران، دیکتاتوری پینوشه در شیلی، و دیکتاتوری‌های عربی در شیخ‌نشین‌های مینیاتوری جنوب خلیج‌فارس. در استعمار فرانو که افکارِ عمومی مستعمرات از سوی استعمار گر طوری تربیت می‌شود که در راستای اهداف استعماری تفکر و عمل کنند نیز امروزه در سراسر جهان دیده می‌شود به طوری که جبهه استعمارگر به وسیله رسانه‌ها افکار دنیا را در اختیار گرفته است.

در عربستان کدام نوع از نظام‌های مستعمراتی برقرار است؟

امروزه به دلیل سلطه رسانه‌ای غرب، اکثر مردم جهان به مستعمره غرب و به ویژه آمریکا تبدیل شده‌اند اما عربستان سعودی به دلایل زیادی، هنوز در مرحله‌ای قبلی استعمار قرار دارد. چرا که آل‌سعود به عنوان طبقه حاکم، سرمایه‌های عربستان را در اختیار گرفته و با وجود مخالفت‌های داخلی به ویژه در مناطق شرقی این کشور، فقط در راستای منافع آمریکا گام بر می‌دارد، همانند سایر دیکتاتوری‌ها هیچ تفکر مخالفی را بر نمی‌تابد و سریعا دستور حذف فیزیکی مخالفان را صادر می‌کند. از این رو عربستان با وجود زرق و برق ظاهری (که برخلاف تصور عامه فقط محدود به خاندان سلطنتی می‌شود) هنوز مانند کشوری عقب افتاده در دوران سابق استعمار قرار دارد. شاید این سوال پیش آید که در منطقه شرقی به دلیل تفاوت مذهب شیعیان با حکومت وهابی، این مخالفت‌ها طبیعی است اما طبق شواهد، نارضایتی در عربستان تنها به مناطق شیعه نشین شرق این کشور محدود نمی‌شود. صرف نظر از نارضایتی مردم جامعه عربستان از شیعیان گرفته تا اهل سنت، در طبقه حاکم نیز مخالفت‌هایی با حکومت فعلی وجود دارد.

درگیری‌ها بر سر قدرت در عربستان

چندی پیش طی یک درگیری با ابعاد مبهم در یکی از قصرهای بن‌سلمان، شاهزداه خودکامه سعودی مدتی از انظار عموم پنهان شد. برخی از خبرگزاری‌ها این غیبت را ناشی از جراحت وارده به بن‌سلمان عنوان کردند در حالی که به نظر می‌رسد غیبت وی برای حصول اطمینان از امنیت جان او بوده است. این در حالی است که بن‌سلمان در حال حاضر نیز از ترس جان خود بیشتر اوقات را در یک کشتی بزرگ تفریحی سپری می‌کند (۱).

بن‌سلمان با تهدیدات خود ولیعهد پدرش یعنی محمد بن نایف را کنار زده و خود را به عنوان ولیعهد معرفی کرد (۲) و همین مساله خبر از توطئه بن سلمان برای پایان سنت حکومت فرزندان عبدالعزیز می‌داد. از این رو بعید به نظر نمی‌رسد که کل خاندان سعودی از قدرت گرفتن محمد بن سلمان ترسیده باشند.

از چپ به راست بن نایف ولیعهد سابق در کنار بن سلمان ولیعهد فعلی عربستان سعودی

بن‌سلمان همچنین عده زیادی از مخالفان خود را در یک هتل مجلل زندانی کرد تا اولا تنبیهی برای آنان باشد و ثانیا با هراس افکنی در دل مخالفان، از هرگونه اقدام انتقادی در برابر حکومت خود پیشگیری کند. یادآور می‌شود که افراد بازداشت شده در هتل ریتز کارلتون (Ritz Carlton)، از شیعیان و حتی از اهل سنت عادی عربستانی نبودند، آنان همگی جزو خاندان سلطنتی و یا در مناصب مهم حکومتی قرار داشتند که از جمله این افراد می‌توان به ولید بن طلال میلیادر سعودی و نیز بندر بن سلطان اشاره کرد. این قضیه تاییدی بر مساله جنگ قدرت در رده‌های بالای حکومت سعودی است.

شاهزاده‌های سعودی محبوس در هتل ریتز کارلتون ریاض

بعد از قضیه ریتز کارلتون، چند مفتی برجسته وهابی از جمله امام جماعت مکه بازداشت شدند و هر چند در میان این بازداشت‌ها چند عالم شیعه نیز به چشم می‌خوردند، بازداشت مفتیان وهابی بیش از همه جالب توجه بود و خبر از جنگ قدرت در خاندان سعودی می‌داد. خبری که بعد از برکناری و استعفای بن نایف، بیشتر از پیش احساس شد.

رویه بن‌سلمان: سر به نیست کردن مخالفان

همانگونه که در ابتدا گفته شد، حکومت عربستان، از منظر سلطه استعماری، در رده استعمار نو یا استعمار دوم قرار می‌گیرد. در این نوع استعمار، مطلوب ترین افراد برای تحقق اهداف استعمارگران، افراد جاه‌طلب هستند چرا که برای ارضای قدرت طلبی خود، به هر خواسته استعمارگر پاسخ مثبت خواهند داد. بن سلمان که هوای سلطه بر عربستان و حتی توهم سیطره بر جهان اسلام را در سر می‌پروراند، گویا تصور کرده است که صرف قراردادهای میلیاردی اسلحه با آمریکا، سلطنت وی را تضمین خواهد کرد. از این رو برخلاف گذشته نه چندان دور که مخالفان خود را در هتل شش ستاره زندانی می‌کرد با وقاحت تمام تصمیم به بستن شمشیر از رو و حذف فیزیکی مخالفان خود گرفته است؛ با اطمینان خاطر از این مطلب که سران آمریکا بدون هیچ مخالفتی از وی حمایت خواهند کرد. اما در ادامه معلوم شد که طرح آمریکا گسترده تر از این مساله است.

خالد بن فرحان آل سعود، شاهزاده فراری سعودی در آلمان و منتقد سرسخت بن سلمان در این رابطه به روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گفت: دعوت مخالفان به جلسات برای سر به نیست کردن آنان رویه عادی مقامات سعودی شده است و در بعد از قضیه خاشقچی در یک هفته اخیر، حداقل پنج شاهزاده سعودی به دلیل اعتراض به مفقود شدن وی، ناپدید شده‌اند.

خالد بن فرحان آل سعود

خالد بن فرحان آل سعود شاهزاده مخالف سعودی در آلمان

در تاریخ دوم اکتبر جاری، جمال خاشقجی وقتی که برای ثبت طلاق همسر سابق خود جهت ازدواج جدید با «حدیثه چنگیز» نامزد ترکیه‌ای به کنسولگری عربستان رفت، برای همیشه ناپدید شد.

خالد بن‌فرحان در این باره می‌گوید که ده روز پیش از ناپدید شدن خاشقجی، مقامات سعودی قصد ربودن وی را داشته‌اند. بن‌فرحان معتقد است که این اقدامات بخشی از طرح‌های محمد بن‌سلمان جهت ساکت کردن مخالفانش است.

چرا خاشقجی؟

سربه نیست کردن مخالفان در همه جای جهان با هزینه‌های زیادی همراه است اما عربستان چرا این هزینه‌ها را به جان می‌خرد؟ صرف نظر از این که بن‌سلمان با پرداخت باج‌های کلان به آمریکا از حمایت این دولت مطمئن بود، باید در نظر داشت که اولا جمال خاشقجی به تنهایی یک دشمن به حساب می‌آمد چرا که از اسرار آل سعود خبر داشت، ثانیا قتل وی می‌توانست هشداری برای سایر مخالفان باشد.

جمال خاشقجی بیش از هر چیز با یادداشت‌های تند و انتقادی‌ در واشنگتن‌پست شناخته می‌شد اما فعالیت حرفه‌ای او محدود به ستون نوشته‌هایش در این نشریه نبود و نویسندگی، مدیریت و سردبیری در شبکه خبری «العرب» نیز در کارنامه حرفه‌ای او به چشم می‌خورد. نگاهی به نوشته‌های خبری و تحلیل‌های انتقادی او در روزنامه الوطن عربستان و همچنین برخی نوشته‌های دیگر در نشریاتی نظیر «میدل ایست آی» به‌ خوبی بیان می‌کند که چرا خاشقجی باید هدف ترور و قتل از پیش طراحی‌شده حکومت آل سعود قرار می‌گرفت.

وی رابطه‌ای بسیار نزدیک با ترکی الفیصل، وزیر سابق اطلاعات عربستان داشت و مشاور او محسوب می‌شد و همچنین به ولید بن طلال میلیاردر سعودی که اخیراً مغضوب محمد بن سلمان شد، بسیار نزدیک بود.

یک سال قبل زمانی که خبر داد، مقامات سعودی وی را از فعالیت حرفه‌ای بازداشته و مانع از انتشار اطلاعات از سوی وی در توییتر می‌شوند، اقدام به ترک وطن و فرار از عربستان سعودی کرد.

طی یک سال گذشته، خاشقجی در یادداشت‌های خود در واشنگتن‌پست انتقاداتش علیه محمد بن سلمان ولیعهد جوان عربستان را شدت بخشیده و فعالیت حرفه‌ای خود برای به زیر سؤال بردن اقدامات عربستان به‌ ویژه در یمن و در همراهی با آمریکا را افزایش داده بود. وی محمد بن سلمان را به فشار و سرکوب مردم عربستان، ایجاد آشوب در لبنان و راه انداختن جنگ خون‌بار یمن متهم کرده بود.

وی در یازدهم سپتامبر 2018 در مقاله‌ای در این نشریه بیان کرده بود، ولیعهد عربستان باید با پایان دادن به جنگ یمن، شأن کشور خود را بازگرداند. وی در این مقاله با اشاره به هزینه‌های سیاسی و اقتصادی فراوانی که جنگ یمن برای عربستان در پی داشته است، فرصت مذاکرات صلح برای این جنگ را یک فرصت طلایی دانسته بود و اعلام کرد که تا زمانی که این جنگ بی‌رحمانه ادامه دارد آسیب‌های آن نیز همچنان برای عربستان در پی خواهد بود.

یک سال قبل از آن در 18 سپتامبر 2017 وی انتقادات خود به سیاست‌های داخلی عربستان را در این نشریه منتشر و بیان کرد که هیچ‌گاه عربستان سعودی تا این حد سرکوبگر نبوده، تا جایی که اکنون شدت فشار و سرکوب حکومت غیرقابل‌تحمل شده است. وی در این مقاله با اشاره به دستگیری طیفی گسترده از همکاران و دوستان نزدیک خود در عربستان نوشته بود: ساعت‌ها پشت تماس‌های تلفنی در تلاش هستیم تا دلیل و چرایی این دستگیری‌های گسترده را درک کنیم.

کنسول گری عربستان در استانبول ترکیه

کنسولگری عربستان در ترکیه

در جریان مشکلات اخیر دیپلماتیک میان عربستان و کانادا نیز جمال خاشقجی به شکلی جالب‌توجه این سؤال را مطرح کرده بود که: به‌ جای سرزنش کانادا، بهتر نیست از خود بپرسیم چرا کشور صلح‌دوستی مانند کانادا در روابط خود با ما دچار مشکل شده است؟

وی در این مقاله نوشت: بسیاری از شهروندان عرب که به دنبال آزادی و دموکراسی بوده‌اند، احساس سرافکندگی می‌کنند. آن‌ها از سوی رسانه‌های حکومتی خود به‌عنوان خیانت‌کار برچسب زده شده‌اند و از سوی جامعه بین‌المللی نیز به حال خود رها شده‌اند. کانادا اما در کنار آن‌ها ایستاده و این امید را به آن‌ها می‌دهد که هنوز کسی آن بیرون، برای دموکراسی و آزادی اهمیت قائل است.

خاشقجی اما از سال 2017 همچنان سیاست خارجی عربستان را نقد می‌کرد و در اکتبر آن سال در پی استعفای سعد حریری از نخست‌وزیری، عربستان را متهم به ایجاد آشوب در لبنان کرده بود. وی با اشاره به این‌که گویا دنیای عرب، نیازمند ایجاد بحران برای خود است، اقدامات بدون فکر محمد بن سلمان را یک الگوی همیشگی در سیاست خارجی عربستان دانست و ایجاد بحران در لبنان را در کنار جنگ یمن و تحریم قطر آینه تمام نمایی از سیاست خارجی عربستان در جهان عرب معرفی کرد.

نظر خاشقجی در مورد ایران

یکی از جالب‌ترین انتقادات خاشقجی به حکومت عربستان در دوران بروز اعتراضات زمستانی در ایران و در پی افزایش بهای کالاها بود. وی کنایه‌آمیز بیان کرده بود که توجه و هلهله رسانه‌های عربستانی و خوشحالی آن‌ها از بروز اعتراضات در ایران، دقیقاً در حالی است که مردم عربستان از اعتراض به دو برابر شدن قیمت بهای سوخت و اختراع مالیاتی جدید به نام مالیات فروش، منع هستند.

این تنها مجموعه‌ای از انتقادات تند و صریح خاشقجی به حکومت محمد بن سلمان و ملک سلمان در عربستان سعودی است. وی بارها در توییتر خود به حکومت عربستان به خاطر همراهی با سیاست‌های ترامپ انتقاد کرده بود و نوشته‌های تحلیلی او در نشریات دیگر خارجی نیز مورد توجه بسیاری از خوانندگان بوده است.

انتقاد خاشقجی در مورد روابط عربستان با رژیم صهیونیستی

خاشقجی منتقد رابطه عربستان با رژیم صهیونیستی بود (۳). وی در تاریخ چهارم سپتامبر 2016 در سایت شخصی خود در این رابطه نوشت: عربستان سعودی به هیچ رابطه و یا عادی‌سازی روابط با اسرائیل نیاز ندارد. اولیت‌های اصلی عربستان، اصلاحات اقتصادی و مواجهه با فروپاشی کشورهای همسایه است.

وی در ادامه مطلب خود می‌نویسد: بدترین کاری که ریاض می‌تواند در عرصه روابط بین‌المللی و در انظار جهان اسلام انجام دهد، متحد شدن با اسرائیل علیه ایران است.

طرح آمریکا برای باجگیری حداکثری از سعودی‌ها/ادعای مضحک وبسایت رسمی عربستان

ترامپ چندی قبل از مساله خاشقجی، در یک سخنرانی بدون اشاره به جزییات اعلام کرد که سعودی‌ها قصد انجام عملیاتی را دارند و وی به آنان گفته است که این عملیات برای آنان خرج خواهد داشت. به نظر می‌رسد که منظور ترامپ از عملیات ذکر شده، مساله ترور خاشقجی بوده است. از قرار معلوم ترامپ در ابتدا به بن‌سلمان این اطمینان خاطر را داده است که در صحنه بین‌الملل قضیه قتل مخالفان سعودی را لاپوشانی خواهد کرد و در ازای آن چند میلیارد دلار باج خواهد گرفت. مقامات سعودی نیز با خیال راحت دست به ترور خاشقجی زده اند. اما بعد از آن که این اقدام انجام شد، مساله بسیار فراتر رفت چرا که ترامپ و سایر مقامات آمریکایی در ابتدا مقامات سعودی را تهدید به قطع روابط کردند و حتی بعضی از جلسات، دیدارها و کنفرانس‌ها را لغو کردند. ترامپ در این باره گفته بود که در صورت اثبات این دست داشتن عربستان در قتل خاشقجی در کنسولگری این کشور در ترکیه، مجازات‌های شدیدی را علیه عربستان اعمال خواهد کرد.

بعد از تهدید مقامات آمریکایی علیه عربستان، خبرگزاری رسمی سعودی اعلام کرد که ریاض به هر تحریم اقتصادی در واکنش به ناپدید شدن جمال خاشقچی بشدت واکنش نشان خواهد داد. «اس‌پی‌ای» به نقل از یک منبع رسمی این کشور اعلام کرد: «پادشاه سعودی به هر اقدامی علیه این کشور با واکنشی شدیدتر پاسخ خواهد داد. اقتصاد سعودی نقشی حیاتی و تاثیرگذار بر اقتصاد جهانی دارد.»

اما این ادعا هرچند از نظر مخاطب آگاه مضحک به نظر می‌رسید، در پشت پرده خود خبر از یک برنامه هماهنگ را می‌داد. چرا که ترامپ در مورد تحریم تسلیحاتی عربستان گفت که این اقدام در واقع تحریم آمریکاست. این مساله بدور از واقعیت نیست چرا که با فروش میلیاردها دلار اسلحه به عربستان، حجم انبوهی از ثروت نصیب آمریکا شده است. این مساله به هیچ وجه منطقی به نظر نمی‌رسد که با یک ادعای توخالی از قول یک مقام سعودی، آمریکا از موضع خود کنار آمده باشد.

بعد از تهدید اولیه ترامپ و بعد از پاسخ مضحک وبسایت سعودی، ترامپ در جدیدترین سخنرانی خود گفت که شاه سعودی در تماسی تلفنی تاکید کرده که عربستان در قتل خاشقجی دست نداشته است. رییس جمهور آمریکا در ادامه تاکید کرد که قتل خاشقجی یک فرضیه است اما تاکید شاه سعودی بر عدم دست داشتن در قتل، یک واقعیت! اما واقعیت این است که آمریکا از مواضع خود کنار نیامده است بلکه هزینه را برای عربستان بالا برده است.

حمایت جعلی از شاهزاده تاریکی، طوفان تقلبی در توئیتر

بعد از بالا گرفتن اتهامات علیه بن‌سلمان، هشتگ‌های #كلنا_ثقه_في_محمد_بن_سلمان (همه ما به محمد بن سلمان اعتماد داریم)، #السعوديه_روح_جسدها_مليار_مسلم (سعودی روح یک میلیارد مسلمان است)، #كلنا_سلمان (همه ما بن‌سلمان هستیم) طور عجیبی در حمایت از وی در توئیتر ترند شد.

پس از داغ شدن هشتگ #كلنا_ثقه_في_محمد_بن_سلمان در توییتر، این سوال پیش می‌آید که مالکیت سعودی ها بر بخش قابل توجهی از سهام توییتر در این به اصطلاح توفان توییتری در حمایت از بن‌سلمان نقشی داشته است یا خیر. در همین حال شماری از کاربران این شبکه اجتماعی، نسبت به واقعی یا ربات بودن بسیاری از حساب‌هایی که از این هشتگ استفاده کرده‌اند، ابراز تردید کردند.

سفر پمپئو به عربستان/دیدار با سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی

روز سه‌شنبه 16 اکتبر مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا به نمایندگی از طرف ترامپ راهی عربستان سعودی شد و با شماری از مقامات این کشور دیدار کرد. طبق اعلام خبرگزاری رسمی سعودی (واس)، سلمان شاه سعودی در دفتر خود در کاخ الیمامه ریاض، با پومپئو دیدار کرده است.

سفر پمپئو  به عربستان و دیدار با مقامات سعودی

پومپئو در دیدار با سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی ضمن تاکید بر روابط تاریخی و بحث در مورد اوضاع جاری منطقه، به خاطر پایبندی به تحقیق شفاف در ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی، از سلمان تشکر کرد.

سی‌ان‌ان: مقامات عربستان قرار است اعلام کنند خاشقجی «اشتباهی» به قتل رسیده است

شبکه خبری آمریکایی سی‌ان‌ان رو گذشته اعلام کرد که مقامات سعودی در صدد انتشار گزارشی هستند که با پذیرش مرگ جمال خاشقجی، آن را نتیجه بروز «اشتباه» در جریان بازجویی معرفی کند. (۴)

سی ان ان CNN

سی ان ان ضمن انتشار این خبر به نقل از دو منبع جداگانه، نوشت که بازجویی از خاشقجی، قرار بوده است که به ربودن وی از خاک ترکیه منجر شود.

به گزارش این شبکه، مقام های دولت عربستان احتمالا اعلام خواهند کرد که عاملان قتل این روزنامه نگار، «خودسر» و بدون مجوز از بالا بوده و توبیخ خواهند شد.

نیویورک تایمز: داستان جدید عربستان درباره خاشقجی برای تبرئه بن سلمان

همزمان با سی‌ان‌ان، نیویورک تایمز نیز در گزارشی در رابطه با ماجرای مفقود شدن جمال خاشقجی می نویسد که عربستان در نظر دارد داستان جدیدی در این رابطه منتشر کند. این روزنامه آمریکایی تاکید می‌کند که عربستان در حال آمادگی برای انتشار این داستان است که جمال خاشقجی در زمان بازجویی در کنسولگری عربستان در ترکیه، تنها بر اثر یک «اشتباه» و سهوا کشته می‌شود.

مقامات سعودی از جمله بن سلمان پیش از این مدعی شده بودند که خاشقجی کنسولگری عربستان در ترکیه را ترک کرده است. قدر مسلم این است که سعودی‌ها این قصه را جهت رهایی از فشارهای بین‌المللی و پاکسازی حیثیت نداشته بن‌سلمان روایت کرده‌اند.

به نوشته نیویورک تایمز، این داستان جدید علاوه بر آنکه بحران سیاسی به وجود آمده را کاهش می دهد برای ترکیه نیز که در ماه های اخیر اقتصاد آن دچار تزلزل شده سودمند خواهد بود چون آنکارا می تواند از کمک های مالی عربستان بهره مند شود.

روزنامه واشنگتن پست در روزهای گذشته اعلام کرده بود که یک تیم ۱۵ نفره از عربستان برای کشتن خاشقجی به ترکیه سفر کرده است.

افشاگری مجتهد در مورد قتل خاشقجی

از سوی دیگر مجتهد فعال توئیتری و افشا کننده مسائل عربستان در توئیتی نوشت: منابع ترکیه اعلام کرده اند که جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی شکنجه و سپس به قتل رسیده است و پس از قتل نیز جسد وی مثله شده است. تصاویر همه این رویدادها موجود است.

وی در ادامه توئیت خود گفت: ویدئویی از شکنجه و قتل خاشقجی برای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان ارسال شده است. اگر این خبر تایید شود یعنی خبر اخراج وی از ترکیه و ورود وی به عربستان صحیح نیست.

مجتهد در پایان اعلام کرد که ترکیه باید جزئیات قتل خاشقجی را به طور کامل اعلام کند. وی افزود: به نظر می رسد ترکیه دلایل قطعی و تفصیلی درخصوص شکنجه جمال خاشقجی را می داند و این دلایل چه بسا به زودی اعلام شود. به نظر می رسد گروهی که این عملیات را انجام داده حرفه ای نبوده است چرا که نتوانسته این موضوع را پنهان و جزئیات دردناک آن را از بین ببرد. عملیاتی که نیازمند موضع جدی و قاطع ترکیه است و آیا ترکیه تنها به اعتراض اکتفا خواهد کرد؟

شبکه الجزیره به نقل از منابع آگاه گزارش داد که جسد «جمال خاشقجی» روزنامه نگار مشهور سعودی در یکی از مناطق استانبول ترکیه پیدا شده است.

گزارش‌های اولیه پلیس ترکیه حاکی است که «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود داخل کنسولگری عربستان در ترکیه کشته شده است. یکی از این منابع آگاه گفت: «ارزیابی اولیه پلیس ترکیه این است که آقای خاشقجی داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است. ما معتقدیم این قتل با برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفته و جسد او به بیرون از کنسولگری منتقل شده است».

حمایت کورکورانه امارات و اتحادیه عرب از جلادان سعودی

اسکای نیوز عربی در مطلبی اعلام کرد که عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات در سخنان جانبدارانه خود از عربستان در زمینه قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار و منتقد سعودی تاکید کرده است که کشورش در کنار ریاض در برابر هر تهدیدی می ایستد.

یکی از مسوولان دبیرخانه کل اتحادیه عرب نیز در این باره اعلام کرده است که این اتحادیه تهدیدات مربوط به تحریم های اقتصادی به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف سیاسی را رد می کند.

این مسوول اتحادیه عرب در ادامه گفت: در خصوص مسأله جمال خاشقجی باید بگویم که عربستان آشکارا بر همکاری خود با تحقیقات صورت گرفته در این خصوص تاکید کرده است و بنابراین نباید این کشور را تهدید کرد!

فرافکنی آل سعود

از آن جا که قتل و شکنجه خاشقجی فضاحت گسترده‌ای برای ریاض در پی داشت، عوامل رژیم سعودی در پی انحراف افکار عمومی از این قضیه برآمدند. از این رو در حالی که توجه رسانه‌ها به سمت کنسولگری عربستان در استانبول معطوف بود، شایعه بمبگذاری در کنسولگری ایران و تخلیه ساختمان آن در فضای مجازی منتشر شد. خبری که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی آن را تکذیب کرد.

در همین حال گروهک تروریستی جیش الظلم، یکی از گروه‌های تروریستی مورد حمایت رژیم سعودی اقدام به ربودن چند تن از مرزبانان جمهوری اسلامی ایران در مرز پاکستان کرد. هر چند رویه این گروهک تروریستی در انجام عملیات تروریستی در مرزهای جمهوری اسلامی با پاکستان مساله‌ای جدید نیست اما در مقطع زمانی فعلی، احتمال می‌رود که این اقدام برای انحراف افکار جهانی از قضیه خاشقجی و رسوایی‌های پیاپی عربستان سعودی باشد.

جای خالی یمن!

در انبوه اخباری که در مورد مفقود شدن، قتل و یا مثله شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی روزنامه واشنگتن پست، در سراسر جهان مخابره و منتشر شد، این خبر از سوی رسانه‌های غربی به ندرت مورد توجه قرار گرفت که جمال خاشقجی تنها یک نفر بود اما میلیونها نفر یمنی چندین ماه است که علاوه بر تحمل بمباران گاه و بیگاه ائتلاف سعودی-اماراتی، از تحریم‌های اقتصادی وضع شده از سوی عربستان نیز رنج می‌برند.

جنگ علیه مردم یمن، یکی دیگر از نشانه‌های جاه‌طلبی، زیاده‌خواهی و نیز ضعف شخصیتی بن‌سلمان است که دشمن اصلی خود را مردم پابرهنه و فقیر یمن می‌داند. هرچند که شاید این حمله بی‌وقفه و بی‌رحمانه علیه مردم یمن، به نحوی از سر عقده‌گشایی به دلیل شکست سیاست‌های سعودی و گروه‌های تحت حمایت این رژیم در سوریه باشد.

جمع‌بندی

به نظر می‌رسد که در قضیه خاشقجی، بن سلمان شاهزاده مغرور سعودی به خیال خام خود و یا احتمالا با تحریک غرب اقدام به حذف جعبه سیاه اسرار آل سعود می‌کند با این توهم که آمریکا بدون قید و شرط جانب سعودی را خواهد گرفت. اما آمریکا و ترکیه که سابقه درخشانی در اخاذی دارند، ابتدا به شدت این قضیه را محکوم کردند تا دولت سعودی را به هراس وادارند تا بدین ترتیب بن سلمان از ترس آبروی نداشته خود در جامعه جهانی باج بیشتری به آمریکا و ترکیه دهد. ترامپ رییس جمهور آمریکا که به قول عده‌ای تاجری قلدر است، در واقع استاد اخاذی است و هیچ گاه به قراردادهای میلیاردی تسلیحات راضی نخواهد شد. موقعیت فعلی بهترین فرصت برای آمریکا است که به پول‌های بادآورده نفتی عربستان، آن هم تنها در ازای حمایت بین‌المللی دست یابد. بن سلمان، فردی جاه‌طلب و نیز بهترین گزینه برای اداره مستعمره عربستان برای آمریکای استعمارگر است از این رو با خریدهای میلیاردی تسلیحات از آمریکا اولا خیال دارد که حکومت آینده خود را مستحکم کند و ثانیا با پرداخت پول‌های هنگفت به آمریکا و سایر کشورهای غربی طرف قراداد نظامی از جمله انگلیس و آلمان، حمایت آنان در جامعه بین‌المللی را بخرد (چناچه تاکنون نیز بعد از جنایات گسترده در یمن، هیچ محکومیت چشمگیری متوجه وی نبوده است)؛ غافل از این که طبق آیه 120 سوره بقره «وَلَن تَرْضَىٰ عَنكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ»، هیچ‌گاه نخواهد توانست رضایت طرف غربی را به دست آورد و با دادن هر باج به آمریکا، در واقع بلیطی برای دریافت باج بعدی را به طرف‌های غربی اهدا کرده است.

اردوغان، یعنی مادر رضاعی تروریست‌ها در منطقه نیز گویا از پیش مترصد چنین فرصتی بوده است تا با کنار زدن عربستان، جایگاه خود در جهان اسلام را تقویت کرده و به گونه‌ای خود را از اتهامات وارده در تقویت تروریست‌ها و به آشوب کشیدن خاورمیانه با همکاری عربستان، مبری سازد. به نحوی که ابتدا با سر و صدا کردن در مورد قضیه خاشقچی، عربستان را راضی به پرداخت پول کند، بعد از آن روابط خود با آمریکا و غرب را با ظاهر یک حامی حقوق بشر بهبود بخشد و سپس با کنار زدن عربستان، با توهم احیای امپراتوری عثمانی، خود را به عنوان رهبر جهان اسلام معرفی کند./۸۴۷/ب۹۱۱/ف

 

منابع:

1. https://www.businessinsider.com/saudi-arabia-crown-prince-mohammed-bin-salman-yacht-security-2018-9

2. https://www.middleeasteye.net/columns/what-could-prevent-mohammed-bin-salman-becoming-king-1428554577

3. https://jamalkhashoggi.com/index.php/2016/09/04/does-saudi-arabia-need-relations-with-israel/

4. https://edition.cnn.com/2018/10/15/middleeast/saudi-khashoggi-death-turkey/index.html

 

امیر رحیمیان

امیر رحیمیان
ارسال نظرات