۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۵۸۲۸۷۶
حجت الاسلام ابوالقاسمی:

نماز کشش‌های غیرخدایی انسان را مشخص می کند

کارشناس دینی گفت: نماز به عنوان استجابت خدا و رسول، محلی است که در آن کشش‌های غیرخدایی انسان مشخص می‌شود و انسان باید به محض گفتن الله اکبر تمام این کشش‌ها را کنار بزند، تنها به پروردگار عالم فکر کند و هر مانعی را برای رضای خدا از خود دور کند.
حجت الاسلام محمود ابوالقاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمود ابوالقاسمی کارشناس دینی در مراسمی که در هیئت محبان حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد، درباره قرار گرفتن در صراط و منطقه سلام، گفت: سلام منطقه‌ای دارای امنیت و سلامت است که هر که به آن منطقه وارد شود در امان الهی خواهد بود و هیچ خطری او را تهدید نخواهد کرد؛ راه سُبُلِ سلام، تبعیت از رضوان پروردگار است.

وی افزود: مشخصه دیگر منطقه سلام دور بودن آن از شرّ شیاطین است؛ انسان های شرور که دارای نفس سرکش هستند نمی‌توانند به این منطقه وارد شوند برای ورود به این منطقه انسان باید نفس خود را ذبح و خلع کند.

کارشناس دینی بیان داشت: نام دیگر منطقه سلام همان جنت و بهشت است؛ یکی از سبل سلام جهاد در راه خدا و شهادت است و یکی از مشخصات کسانی که وارد این منطقه می‌شوند حیات است.

کارشناس دینی اظهار داشت: کسانی که در عمق عالم هستند و حیات آنها به نسبت اشیا است، وقتی از آسمان اول عبور داده شده و در منطقه سلام قرار می‌گیرند نسبت به امور حیات پیدا می‌کنند و می‌توانند به اذن خدا در امور نیز دخل و تصرف داشته باشند.

وی اظهار داشت: همان‌طور که گفته شد رمز ذبح نفس، استجابت دعوت خدا و رسول(ص) است؛ عواملی که اهمیت ذبح نفس آن بیشتر است در روایات و احادیث نیز بیشتر بر آن تاکید شده است.

وی در ادامه بیان داشت: روایت است کسانی که طالب رضایت خدا باشند به راه‌های سلام هدایت می‌شوند؛ یکی از وجوه نفس‌ انسان که در قرآن کریم به آن اشاره شده است، مطمئنه است و به روایتی مخصوص امام حسین(ع) است؛ در نفس لوامه همواره شاهد اعمال زشت و در نفس مطمئنه دائماً اعمال نیک می‌بینیم.

حجت الاسلام ابوالقاسمی ابراز داشت: اگر اعضا و جوارح انسان او را به سوی آلودگی هدایت کنند مشخصاً نفس اماره هدایتگر آن است؛ جسم آدمی مانند مرکبی است که نفس مطمئنه، اماره و لوامه انسان را حمل می‌کند.

کارشناس دینی افزود: نفس مجموعه‌ای از اثرگذارنده‌ها بر اخلاق انسان است؛ فکر، میل، اخلاق و اراده از جنبه درونی به رفتار انسان اثر می‌گذارند و آنچه از عوامل بیرونی فکر و میل انسان را به خود جلب می‌کنند، نفس اوست؛ مجموعه اثر گذارند‌ه‌ها بر انسان دو نوع درونی و بیرونی هستند که می‌توانند انسان‌ها، ابزارها و اشیا، شبکه‌های مجازی، مجلس خوب و بد، ملائکه و شیاطین و حتی وجود نارنین حجت خدا باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نماز به عنوان استجابت خدا و رسول، محلی است که در آن کشش‌های غیرخدایی انسان مشخص می‌شود و انسان باید به محض گفتن الله اکبر تمام این کشش‌ها را کنار بزند، تنها به پروردگار عالم فکر کند و هر مانعی را برای رضای خدا از خود دور کند./۹۶۹/پ202/ب1

ارسال نظرات