۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۵۸۳۳۰۷
یادداشت؛

ژست استراتژیک!

رییس‌جمهور آمریکا که ید طولایی در پشت پا زدن به پیمان‌های بین‌المللی دارد و با یک سخنرانی و یا یک امضا از آن‌ها خارج می‌شود، در تازه‌ترین مورد از بی‌اعتنایی به معاهدات دو و چندجانبه، اعلام کرده است که کاخ سفید را از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد» خارج می‌کند.
ترامپ

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه حمایت در یادداشتی با اشاره به بد عهدی های آمریکا در پیمان های بین المللی، آورده است: 

1. «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که ید طولایی در پشت پا زدن به پیمان‌های بین‌المللی دارد و با یک سخنرانی و یا یک امضاء از آن‌ها خارج می‌شود، در تازه‌ترین مورد از بی‌اعتنایی به معاهدات دو و چندجانبه، اعلام کرده است که کاخ سفید را از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد» خارج می‌کند. ترامپ روز یکشنبه این هفته در جمع هواداران خود در ایالت نوادا با اعلام این تصمیم نه‌چندان غیرمحتمل، مدعی شد که روسیه سال‌هاست که پیمان امحا موشک‌های هسته‌ای را نقض کرده و اجازه نخواهد داد مسکو تسلیحاتی را در اختیار داشته باشد که واشنگتن به‌واسطه پایبندی به این پیمان، آن‌ها را تولید نکرده است!

این پیمان در سال 1987 در دوران جنگ سرد بین آمریکا و شوروی با هدف نابودی موشک‌های میان برد و کوتاه برد امضاء شد و تا شش ماه دیگر معتبر است اما تهدید ترامپ به خروج از آن، نه‌تنها واکنش بسیار تند کرملین را به همراه داشت، بلکه صدای متحدین اروپایی خود را درآورده است. «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به خروج احتمالی آمریکا از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» رسماً اعلام کرد که این رویکرد واشنگتن، گامی بسیار خطرناک است. ریابکوف هزینه این اقدام را با تأکید بر اینکه «اگر آمریکا به خروج یک‌جانبه از توافق‌ها ادامه دهد، روسیه دست به اقدامات تلافی‌جویانه‌ای خواهد زد که شامل اقدامات نظامی نیز می‌شود»، بسیار بالا برد.

این واکنش تند نشان می‌دهد که مسکو از تک‌روی آمریکا بسیار عصبانی است و در صورت عبور واشنگتن از خط قرمز این پیمان، احتمال درگیری نظامی نیز وجود دارد. از طرفی، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز تصریح کرد: «قصد آمریکا برای خروج از پیمان موشکی بسیار نگران‌کننده است؛ این پیمان برای اروپا بسیار مهم است و ما تلاش می‌کنیم آمریکا را درباره عواقب احتمالی چنین تصمیمی آگاه سازیم.»

2. این اولین بار نیست که آمریکا برای خروج یک‌جانبه از معاهدات بین‌المللی خیز برداشته است. ترامپ طی یک سخنرانی در 11 خرداد سال گذشته اعلام کرد که از توافقنامه آب و هوایی پاریس که «جان کری»، وزیر امور خارجه دولت اوباما یک سال پیش از آن (اردیبهشت 95) امضاء کرده بود، به دلایل اقتصادی خارج می‌شود. آمریکا دومین کشور آلاینده جهان است اما با توجه به محدودیت‌هایی که این توافق برای استفاده از نفت، گاز، زغال‌سنگ و ... ایجاد کرده بود، از این توافقنامه خارج شد تا به اقتصادش آسیبی نرسد. ترامپ بارها ادعا کرده است که پدیده تغییرات اقلیمی واقعیت ندارد و معتقد است که چینی‌ها با اخلال در شرایط اقلیمی سعی می‌کنند مانع پیشرفت اقتصادی آمریکا شوند!

3. حدود یک سال بعد، ترامپ از توافق هسته‌ای گروه 1+5 با ایران به این بهانه که برجام، به ضرر منافع ملی آمریکاست و بدترین پیمانی است که کشورش پای آن را امضاء کرده، به‌صورت یک‌جانبه خارج شد. افزون بر این، رئیس‌جمهور آمریکا در همان ابتدای روی کار آمدن، به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاخت و به این دلیل که اروپا سهم خود را در این پیمان نمی‌پردازد و حق عضویت آمریکا در ناتو بیش از دیگر اعضاست، آن را «ناکارآمد» و «ازکارافتاده»‌ توصیف کرد. ترامپ در 15 تیرماه سال جاری با ارسال نامه شدیداللحنی به رهبران برخی کشورهای عضو ناتو، از احتمال خروج آمریکا از این سازمان سخن گفت و خطاب به آلمانی‌ها که این روزها نگران خروج ترامپ از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد هستند، نوشت: «درحالی‌که آلمان از رونق اقتصادی خوبی برخوردار است، این قابل‌تحمل نیست که آمریکا به دفاع از آن بپردازد.»

4. نقض عهد آمریکا به همین‌جا ختم نمی‌شود. در 20 مهرماه سال گذشته، «هدر نائورت»، سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا به این بهانه که نهاد علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل، «دشمن اسرائیل است» و مکرراً قطعنامه‌های «ضد اسرائیلی» صادر می‌کند، از یونسکو خارج شد و تأمین بودجه آن را هم متوقف کرد. چند هفته پیش هم با رأی دیوان لاهه که این کشور را به رفع تحریم‌های ضد ایرانی در بخش‌هایی مشخص، مکلف کرده بود، مخالفت کرد و آن را بی‌ارزش خواند. این در حالی است که «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا که گفته می‌شود خروج قریب‌الوقوع این کشور از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با روسیه، به توصیه و نظر او انجام‌شده،‌ در 20 شهریور سال جاری به دیوان کیفری بین‌المللی درباره ادامه تحقیقات در خصوص جنایات نظامیان آمریکایی در افغانستان هشدار داد و حتی قضات آن را تهدید به تحریم کرد.

در گامی دیگر، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در 30 خرداد امسال با حضور در کنفرانسی خبری، خروج رسمی آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل را اعلام کرد و مدعی شد که این شورا که در بسیاری از موارد، وفق نظر کاخ سفید عمل کرده است، با مسائل حقوق بشری منافقانه برخورد می‌کند! با این روال، حتی پیش‌بینی می‌شود که آمریکا از سازمان ملل متحد هم خارج شود و همچنان که پیش‌ازاین، توافقنامه‌ها و احکام سازمان‌های بین‌المللی را مغایر با منافع خود دانسته بود، مصوبات و قطعنامه‌های سازمان ملل را هم در عرض مصالح کلان خود قلمداد کرد!

5. خمیرمایه همه این تصمیمات به این نکته بازمیگردد که آمریکا اساساً اعتقادی به عهد و پیمان و توافق ندارد و سیاست یک‌جانبه‌گرایی با تأمین حداکثری منافع خود را بهترین راهکار می‌داند. قانونی از نظر آمریکا منطقی و لازم‌الاجراست که خود، آن را وضع کرده و اجرای آن را عهده‌دار باشد، لذا اینکه انتظار داشته باشیم کلیددار کاخ سفید با نگاه یکجانبه‌گرایانه و افراطی خود، به قوانین جهانی گردن نهد، دور از واقعیت است. این نکته مهم را نیز باید در نظر داشت که همه گردنکشی‌های آمریکا در برابر الزامات و تعهدات بین‌المللی، نوعی ژست استراتژیک سیاسی است و واشنگتن پیش از اعلام خروج رسمی از توافقات یادشده، تقریباً همه آن‌ها را زیر پا گذاشته بود؛ شبیه موضعی که در قبال برجام اتخاذ کرد.

آمریکا در توافق هسته‌ای، تمام تعهدات خود را نه‌تنها معلق کرده بود، بلکه کاملاً به‌عکس آن‌ها عمل می‌کرد، بااین‌حال، ماه‌ها پیش از خروج از توافق هسته‌ای با ایران، آن را در بوق و کرنا کرد و کوشید که از این طریق از ایران امتیاز بیشتری بگیرد، تروئیکای اروپایی را تحت‌فشار قرار دهد تا شاید جمهوری اسلامی را پای میز برجام‌های بعدی بیاورد و چندین هدف دیگر را تعقیب کرد که تنها از طریق مواضع نمایشی حاصل می‌شد.

باید این‌گونه نتیجه گرفت که سردمدار نظام سلطه به اتکا استراتژی و هژمونی از پیش تعریف‌شده، نیازی نمی‌بیند که خود را در چارچوب‌ها و قیدوبندهای جهانی محصور کند؛ کما اینکه تاکنون نیز به همین روش عمل کرده و اگر خروج خود از آن‌ها را علنی و آشکار می‌کند، به جهت در اختیار گرفتن برگ‌های برنده و امتیازات بیشتر از کشورهای جهان است؛ چراکه همیشه خود را طلبکار و دنیا را تا ابد، بدهکار خود می‌داند./۹۶۹/د۱۰۲/ق

منبع: حمایت

ارسال نظرات