۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۵۸۳۶۷۸
دبير جامعه روحانيت كاشان:

دستورات اخلاقي سوره حجرات مورد توجه مردم قرار گیرد

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: دستورات اخلاقي در سوره حجرات بيانگر اين است كه اسلام به دستورات اخلاقي نيز اهتمام ويژه اي دارد و سبب افزايش تواضع انسان مي شود.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب درمراسم عزاداري مسجد ناجي آباد در تقسير سوره حجرات، گفت: سوره حجرات از سوره هاي اخلاقي  قرآن است كه در مدينه نازل شده است.

وي افزود: ويژگي آيات سوره هاي مدني اين است كه بيشتر به احكام شرعي و مباحث اخلاقي پرداخته است چرا كه تعداد مسلمانان در مكه كم بود و پيامبر 13 سال در مكه مردم را دعوت كردند اما تعداد كمي حدود 50 تا 60 نفر ايمان آوردند، از اين رو بيان احكام شرعي و اخلاقي در مكه كاربرد نداشت و بيشر مباحث توحيد و شرك و معاد در آيات مكي مطرح شده است.

 حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در نخسين سوره حجرات مي فرمايد، ‹‹يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَميعٌ عَليمٌ›› مومنين جلوتر از خدا و رسول حركت نكنند و اگر مي فرمايد، ‹‹لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ›› براي اين است كه جلوتر از پيامبر حركت كردن جلوتر از خدا حركت كردن است.    

وي افزود: اين يك نمونه اي است كه حتي نبايد جلوتر از اهل بيت(ع) نيز حركت كرد و به همين دليل در احكام شرعي است كه قسمتي از ضريح اهل بيت(ع) كه به طرف قبله است نماز خواندن به طرف آن باطل است اما اگر ديوار جلو آن قرار داشته باشد نماز خواندن اشكالي ندارد.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: اخلاق حكم مي كند جلوتر از عالم، پدر و مادر، استاد، معلم و بزرگتر حركت نكنيم و چنانچه شخصي مافوق باشد نيز ادب حكم مي كند جلوتر از او نيز حركت نكنيم.

وي افزود: دستورات اخلاقي در سوره حجرات بيانگر اين است كه اسلام به دستورات اخلاقي نيز اهتمام ويژه اي دارد و سبب افزايش تواضع انسان مي شود.

به گفته وي، رعايت اصول و آداب اخلاقي و احترام به ديگران، رعايت حق الله شده است و رعايت حق الله سبب بركت زندگي مي شود.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در سوره دوم اين آيه مي فرمايد، ‹‹يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمالُکُمْ وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ›› هنگام صحبت كردن پيامبر نبايد بلندتر از پيامبر صحبت كنيد و صداي شما نبايد بلندتر از صداي  پيامبر باشد.

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه بلند صحبت كردن در محضر پيامبر بي احترامي به پيامبر و نابود كننده اعمال است، افزود: بلند صحبت كردن در حضور ائمه اطهار، استاد، عالم، پدر و مادر و بزرگتر از خود بي احترامي به آنها است.

به گفته وي، برخي از افراد به صداي بلند خود افتخار مي كنند و صداي بلند را سبب ترس ديگران مي دانند و اين در حالي است كه پيامبراكرم(ص‌‌) مي فرمايد در راه رفتن تند و سست و با تكبر راه نرويد و در حرف زدن هم بلندتر از ديگران حرف نزنيد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند براي تحقير افرادي كه با صداي بلند حرف مي زنند تا ديگران را تهديد و اقتدار خود را اثبات كنند مي فرمايد، ‹‹إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِير›› هر چقدر صداي بلند داشته باشيد از صداي حمار بلندتر نيست.

وي افزود: اين آيات بيانگر اين است كه چنين اتفاقاتي در زمان پيامبر اكرم(ص) وجود داشته است و در محضر پيامبر از پيامبر بلندتر صحبت مي كردند و جلوتر از پيامبراكرم(ص‌‌) حركت مي كردند، از اين رو خداوند اين آيات را نازل كرد تا به مردم ادب و راه چگونه رفتار با بزرگتر از خود را آموزش دهد./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات