۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۵۸۳۷۶۱
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

نگاه قرآن به مهمترین مسأله در دشمن شناسی

حجت الاسلام والمسلمین غفاری فر در تبیین ابعاد دشمن شناسی گفت: همانطور که اسلام توانست با محبت خود ایران را جذب کند، یهود نیز در ۱۴۰۰ سال گذشته بیکار نبوده است.
حجت الاسلام غفاری فر مدیر گروه تبلیغ مؤسسه امام رضا

حجت الاسلام والمسلمین حسن غفاری فر، استاد حوزه علمیه و جامعه شناس با گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تاکید بر اهمیت آیات دشمن‌شناسی در قرآن کریم گفت: دوست و دشمن موضوع ذاتی است و هیچ یک از موجودات روی زمین نمی‌توانند از آن فرار کند، دشمن انسان می‌تواند هم از انسان و هم از جن باشد.

وی ادامه داد: شیطان از همان آغاز دشمنی‌اش با حضرت آدم، آرام آرام شروع به یارگیری کرد و در یک پروسه تاریخی طولانی از زمان حضرت آدم تا حضرت موسی قالبی از افراد را سامان داد. کار در دوران حضرت موسی به جایی می‌رسد که قوم ایشان سرگردان می‌شوند.

استاد حوزه علمیه قم درباره جریان شناسی سازمان یافته دشمن عنوان کرد: اساسا قرآن نگاه یک سویه ندارد. اهل کتاب از دیدگاه قرآن دو دسته می‌شوند. کسانی که امانتدار هستند و به همراهی با پیامبران الهی پرداختند. دسته دوم نیز افرادی هستند که به هیچ چیزی اهمیت نمی‌دهند و امانتدار نیستند.

او تصریح کرد: در قرآن این نکته نیامده است که یهود خوب است، بلکه خوب بودن را منتسب به اهل کتاب می‌داند. به همین خاطر خداوند افرادی را که مصرانه علاقه دارند یهودی نامیده شوند، آنها را انسان‌هایی لجوج، دنیاخواه، متکبر، ریاکار، دروغگو و ظاهرساز معرفی می‌کند. آیات ۶۰ تا ۷۰ سوره بقره گواه اتفاقی است که از لجبازی یهود علیه حضرت موسی خبر می‌دهد.

استاد جامعه شناسی درباره نگاه منطقی نسبت به دشمن شناسی افزود: با رفتاری که پیامبر اسلام در مدینه نشان داد، ایشان در ابتدا یهود را به عنوان دشمن ذکر نکرد. یهود بر حسب اندیشه تاریخی مانند مسیحیان منتظر منجی بود و همواره اطراف کوه احد در مدینه جمع می‌شدند ولی در طی زمان استحاله شدند. مانند خیلی از انقلابی‌های فعلی که در دشمنی با این مرز و بوم دست دشمنان ما را از پشت بسته‌اند و به وطن فروشی مشغول‌اند.

وی تصریح کرد: پیامبر ابتدا با بنی قریضه قرارداد بست و در ابتدا دوستانه و با مدارا برخورد کرد. اما در مسیر زمان مشخص شد که اینها دنبال پیامبر نبودند که بیاید اینها را به ترقی برساند و مقتدرشان کند، همچنین به دنبال اطاعت از دستورات الهی نیز نبودند، چون نمی‌فهمیدند ربا حرام است و به همین خاطر شروع می‌کردند و به پیامبر ناسزا می‌گفتند.

حجت الاسلام و المسلمین غفاری فر در پایان با توجه به مسئله ورود مسلمانان به ایران توضیح داد: با ورود اسلام به ایران مسلمانان به خاطر همجواری که با مردم ایران داشتند، توانستند مردم ایران را به سمت اسلام جذب کنند. یهود نیز بیکار نبود و در این 1400 سال فعالیت‌های زیادی را صورت داد. هر زمان که به سمت ستیزه‌گری برود، ما هم با آنها مدارا نخواهیم کرد.

وی در پایان گفت: ما نمی‌گوییم یهود اصیل ریخته شود، بلکه یهودیان مهاجر که ستیزه‌گرند و از جای دیگری آمده‌اند و فلسطین را اشغال کرده‌اند، مشکل داریم./۹۱۸/ت۳۰۲/س

 

ارسال نظرات