۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۵۸۳۹۲۹

مراسم تشییع شهدای اربعین در نیجریه برگزار شد

مراسم تشییع و دفن ۴۲ تن از عزاداران حسینی نیجریه که در روز اربعین به دست ارتش این کشور به قتل رسدند، در شهر ابوجا برگزار شد.
تشییع شهدای روز اربعین نیجریه

به گزارش خبرگزاری رسا، روز اربعین، شیعیان کشور نیجریه مانند شیعیان در سراسر دنیا به عزاداری پرداختند. اما دولت این کشور که مزدور کشورهای غربی است، این عزاداری و تجمع صلح آمیز را برنتافت و به عزاداران حمله کرد.

در تیراندازی روز اربعین ارتش نیجریه به سوی شیعیان عزادار که در تظاهراتی صلح آمیز خواستار آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی این کشور بودند، دست کم 42 شهید و تعداد زیادی زخمی شدند.

دولت نیجریه بارها با استفاده از نیروی نظامی، شیعیان این کشور را سرکوب کرده است. در آخرین مورد، در ماه آوریل، پلیس نیجریه با تیراندازی و نیز شلیک گاز اشک آور، 4 تن از تظاهرکنندگان را زخمی کرده بود.

به گفته گروه های حامی حقوق بشر ارتش نیجریه در سرکوب های سال 2015 بیش از 300 تن از اعضای جنبش اسلامی این کشور را به قتل رسانده و آنان را در گورهای دسته جمعی دفن کرده است. ارتش نیجریه این اتهام را قویا تکذیب کرده و از پذیرش آن سر باز می زند.

سرکوب جنبش اسلامی نیجریه، یعنی جنبش شیعیان این کشور به رهبری شیخ ابراهیم زکزاکی، از ماه دسامبر سال 2015 آغاز شد. در آن زمان، ارتش این کشور به مراسم مذهبی در شهر زاریا در شمال نیجریه حمله کرد. در این حمله نیروهای نیجریه، به منزل شیخ ابراهیم زکزاکی حمله کرده و بعد از قتل تعدادی از هوادارن وی، شیخ زکزاکی را بازداشت کردند

شایان ذکر است که در سال 2016 دادگاه عالی نیجریه دستور به آزادی بدون شرط شیخ زکزاکی داد اما دولت این کشور تا کنون از آزادی وی سرباز زده است..

سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه اعلام کرد که در ماه مارس، دولت این کشور تصمیم گرفته است که شیخ زکزاکی و همسر او را به مدتی نامعلوم در زندان نگاه دارد./847/ب

ارسال نظرات