۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۵۸۳۹۵۳
امام جمعه تبریز:

تجاری‌سازی علم راهگشای اقتصاد کشور است

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با تأکید بر این‌که حلقه مفقوده اقتصاد کشور جدایی میان صنعت و دانشگاه است، گفت: تجاری‌سازی علم راهگشای اقتصاد کشور است.
آل هاشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی عصر امروز در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه فناوری نو و پیشرفته ربع رشیدی در تبریز اظهار داشت: از دیدگاه مبانی اسلام؛ علم زمانی ارزشمند است که دردی از جامعه بشری دوا کند.

وی با بیان این‌که علم باید در خدمت صلح و منشأ تولید ثروت برای امت اسلامی باشد، خاطرنشان کرد: علم یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت هر کشور شناخته می شود، از این رو در آیات قرآن، احادیث و روایات متعدد اهمیت زیادی برای علم و فناوری قائل شده است.

امام جمعه تبریز با اشاره به این‌که علما و دانشمندان از اجر و منزلت ویژه‌ای نزد ائمه اطهار علیهم السلام برخوردار بودند؛ افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره بر تولید علم برای تولید ثروت و در نهایت بهبود شرایط اقتصادی کشور تأکید ویژه‌ داشته اند، در حقیقت هر ملتی که علم داشت؛ می تواند فرمانروایی کند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در بخش دیگری از سخنان خود تکیه بر درآمدهای نفتی را عاملی برای عقب‌ماندگی کشور دانست و اظهار داشت: این در حالی است که مهم‌ترین عامل موفقیت کشورهای غربی تکیه بر علم بوده است؛ در حقیقت آنها با فروش فناوری و علوم مختلف درآمدهایی چند برابری نسبت به درآمد نفتی کشورهای اسلامی دارند.

وی با تأکید بر این‌که خام فروشی نفت باید پایان یابد و این ثروت خدادادی پس از فرآوری و تبدیل به کالاهای مختلف و دارا بودن ارزش‌آفزوده صادرات شود، افزود: در یک قرن گذشته دلسوزانی بوده اند که این موضوع را مطرح کرده اند؛ اما به دلایل مختلف فرصت و مجالی نبود که اقتصاد آسیب پذیر نفتی کشور را اصلاح کنند.

امام جمعه تبریز با بیان این‌که زنجیره علم و فناوری، علمی که منتهی به فناوری و تجاری سازی شده است؛ می تواند ایجاد قدرت کند، اگر علم به فناوری و فناوری به صنعت وصل شود؛ توسعه کشور را شاهد خواهیم بود، به عبارت دیگر حلقه مفقوده اقتصاد کشور جدایی میان صنعت و دانشگاه است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تجاری‌سازی علم را راهگشای اقتصاد کشور دانست و ادامه داد: بی تردید با اعتماد به جوانان دانشمند و فعالان اقصاد دانش بنیان و فناور محور می توان تحریمهای ظالمانه آمریکا را به فرصت بزرگ و گسترش فناوری های بومی تبدیل کرد.

همچنین مجید خدابخش، استاندار آذربایجان‌شرقی در سخنانی با تأکید بر این‌که باید به جوانان اعتماد کرد، اظهار داشت: صرف اعتماد هم کافی نیست، ساختار باید اصلاح شود. ساختار باید به شکل گیری صحیح اقتصاد دانش بنیان کمک کند، واردات و کمک به واردات کشتن خلاقیت است.

وی ادامه داد: راه حل تمامی مشکلات برپایی چنین نمایشگاه هایی است، از برکات تحریم آمریکا این بوده که به فکر ساختن باشیم و و به جوانان اعتماد کنیم؛ خلاقیت و نوآوری امروز حرف اول را می زند و باید به شرکت های دانش‌بنیان بها داده شود./935/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات