۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۵۸۴۴۰۴

تأكيد آيت الله نمازي بر توجه به اولويت هاي وقف

نماينده ولي فقيه در كاشان بر توجه به اولويت هاي وقف در جامعه تأكيد كرد و گفت: حوزه هاي علميه در اولويت نخست وقف قرار دارند چرا كه علما و فقها و محدثين بودند كه اسلام را تا به امروز حفظ كردند.
آيت الله نمازي آيت الله نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي دوشنبه شب در ديدار مديركل اوقاف و امور خيريه استان اصفهان و معاونين و رييس اداره اوقاف و امور خيريه كاشان با تبريك دهه وقف، گفت: شما فعالان وقف افسران و فرماندهان جبهه فرهنگي هستيد.

وي پيگيري و مسائل حقوقي و اجراي ثبت اسناد وقف در نهاد و سازمان ها را از جمله فعاليت هاي سخت و طاقت فرسا دانست و افزود: كشف موقوفه هاي ناشناخته و ثبت آن از جمله فعاليت هاي سخت و دشوار است كه اداره كل اوقاف و ادارات اوقاف در شهرستان بر عهده دارد.

آيت الله نمازي با اشاره به دو روايت در رابطه وقف بیان کرد: مضمون اين دو روايت اين است چيزي كه وقف مي شود اگر دست به دست شود تا به نيت واقف برسد تمام رده هايي كه در سلسله مراتب اداي نيت واقف قرار دارند همه از ثواب واقف برخوردار هستند.

وي افزود: در روايت است كه حتي اگر 80 واسطه از واقف تا اجراي وقف و نيت وقف هم وجود داشته باشد همه 80 واسطه از ثواب واقف برخوردار مي شوند و اين موضوع اميدواركننده اي براي واقفين است.

به گفته وي اقتصاد مقاومتي مورد تأكيد رهبر معظم انقلاب يكي از جايگاه هاي آن وقف است و روح وقف اشاره به مشاركت عمومي امت اسلامي دارد كه همه بايد در آن مشاركت داشته باشند.

آيت الله نمازي فعاليت هاي مردمي را موفق تر از فعاليت هاي دولتي دانست و اظهار داشت: پياده روي ده ها ميليوني اربعين حسيني يك حركت خود جوش و مردمي است كه دولت هاي دو كشور ايران و عراق هيچ دخالتي در آن ندارند به طوريكه سال به سال بر عظمت آن افزوده مي شود.

وي از وقف به عنوان يكي از فعاليت هاي مردمي و غير دولتي نام برد و با تأكيد بر تبيين وقف در جامعه و بين مردم، گفت: سنت وقف از صدر اسلام و از زمان پيامبر اكرم(ص) آغاز و  باغ وسيعي را تهيه و به اميرمومنان(ع) بخشيد و اميرمومنان(ع) آن را فروحت و پول آن را بين نيازمندان و فقرا توزيع كرد.

نماينده ولي فقيه در كاشان با اشاره به اينكه ائمه اطهار و ائمه معصومين(س) هركدام به فرا خور زمان و دوره خود موقوفاتي داشتند، عنوان كرد: بقای اسلام و اقتدار اسلام در برابر توطئه ها، تهديدها و تهاجمات دشمن اقتصاد قوي است.

وي افزود: علماي بزرگ و شخصيت هاي برجسته جهان اسلام در مدارس علميه قديمي وقف شده تربيت شده اند كه يك نمونه بارز آن در عصر حاضر، امام خميني(ره) است.

آيت الله نمازي در ادامه بر نياز سنجي و اولويت هاي وقف در جامعه تأكيد كرد و گفت: حوزه هاي علميه در اولويت نخست وقف قراردارند چرا كه علما و فقها و محدثين بودند كه اسلام را تا به امروز حفظ كردند.

وي همچنين بهداشت و درمان را يكي ديگر از اولويت وقف اعلام كرد و اظهار داشت: امروز بيماري صعب العلاج بيشترين هزينه را بر دوش مردم گذاشته است، از اين رو واقفين خيرانديش اولويت وقف را براي كمك به بيماران و تامين هزينه هاي دارو و درمان بيماران اختصاص دهند.

نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: اگر مردم به درستي توجيه شوند و بدانند وقف چه آثار و بركاتي دارد توجه و رويكرد مردم و جامعه به مسأله وقف بيشتر خواهد شد.

آيت الله نمازي شناسايي وقف هاي مجهول را حائز اهميت دانست و افزود: امام راحل مي فرمايد، تمام وقف هايي كه احراز آن ثابت شده است بايد استرداد شود.

در ادامه حجت الاسلام اصغر توسلي رييس اداره اوقاف و امور خيريه كاشان نيز تعداد موقوفات شهرستان كاشان را 2 هزار و 284 موقوفه اعلام كرد و گفت: از اين تعداد موقوفه در شهرستان كاشان حدود 644 موقوفه مسجد، 94 حسينيه، 4 آرامستان، 3 دارالقرآن، 12 تكيه، 2 زينبيه و يكهزار و 525  ساير موقوفات است.

وي  تعداد امامزادگان و بقاع متبركه در شهرستان كاشان را 120 بقعه متبركه و امامزاده اعلام كرد و افزود: اين تعداد بقعه متبركه و امامزاده دركاشان بيانگر  اين است مردم كاشان نسبت به ائمه اطهار و نوادگان آنها كه به مردم ايران و كاشان پناه آورده اند ارادت خاصي داشته اند.   

رييس اداره اوقاف و امور خيريه كاشان يادآور شد: از 120 بقعه متبركه و امامزاده در شهرستان كاشان 100 امامزاده، 14 آرامگاه، 3 حسينيه زيارتي، 2 مسجد زيارتي و يك قدمگاه است.

حجت الاسلام رضا صادقي مديركل اوقاف و امور خيريه استان اصفهان نيز تعداد موقوفه هاي استان اصفهان را 15 هزار و 200 موقوفه اعلام كرد و افزود: اين موقوفه ها شامل مسجد، حسينيه، تكايا، و حوزه هاي علميه و موقوفات منفعتي است.

به گفته وي، در استان اصفهان 45 هزار رقبه است كه برخي از موقوفات داراي 5 رقبه و برخي موقوفات از جمله موقوفه مدرسه علميه امام خميني(ره) دربازار كاشان بيش از 400 رقبه دارد.

مدير كل اوقاف و امور خيريه استان اصفهان با اشاره به 5 هزار و 316 مسجد در استان اصفهان، گفت: 970 حسينيه در استان اصفهان است.

حجت الاسلام صادقي با اشاره به اينكه طي 35 سال عمر انقلاب اسلامي 3 هزار و 500 سند براي موقوفه هاي استان اصفهان اخذ شده است، گفت: طي 5 سال گذشته اين تعداد سند هاي موقوفه استان اصفهان به 12 هزار سند افزايش يافته است./1307/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات